سید جعفر تشکری هاشمی در ابتدای این جلسه با تبیین سیر تحولات حملونقل شهری گفت: سهم دوچرخهسواری در حملونقل شهری شهرهای پیشرفته جهان 12درصد و سهم پیادهروی دو برابر این میزان، یعنی 24درصد است، در حالیکه سهم این دو بخش در شهر تهران زیر یکدرصد است. وی که بهعنوان میزبان در جمع اساتید علوم ارتباطات سخن میگفت، افزود:
در حملونقل شهری شهرهای پیشرفته جهان، سهم موتورسیکلت و تاکسی زیر یک درصد است درصورتی که در شهر تهران سهم موتورسیکلت ششدرصد و سهم تاکسی 22درصد است. معاون شهردار، شاخص توسعهیافتگی در شهرها را ایجاد و توسعه حملونقل انسانمحور با محوریت پیاده روی و دوچرخهسواری دانست و تصریح کرد:
سیستم حملونقل انسانمحور سیستمی است که بهمنظور پاسخگویی به اکثر نیازهای اجتماعی با اولویت دسترسی و جابهجایی انسان طراحی شده و ضمن توجه به مؤلفههای زیستمحیطی از لحاظ اقتصادی نیز مقرونبهصرفه است. معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در شهرهایی که به حملونقل عمومی اتکا دارند، هزینه حملونقل نصف شهرهایی است که بر اتومبیل شخصی متکی هستند، اظهار کرد: استفاده هر فرد از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی سالانه بالغ بر دو هزار یورو، معادل سهمیلیون تومان صرفهجویی در بر دارد. وی تأکیدکرد: سیاست اصلی مدیریت شهری در حوزه حملونقل و ترافیک، حملونقل انسانمحور است.