همشهری آنلاین: فرجام مذاکرات روسیه و ایران برای پیشبرد نیروگاه هسته‌ای بوشهر دو روایت متفاوت دارد

خبرگزاری روسی نوستی می‌گوید، ایران از آغاز سال نو میلادی پرداخت‌های مالی برای تکمیل این پروژه را متوقف کرده است و بدین علت روسیه ادامه کار را به حال تعلیق در‌آورده است.
از روز هفتم مارس مذاکرات درباره پیشبرد این برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز آغاز شده است. پس از سه روز، سخنگوی هیات روسی شکست این دور از گفت‌وگوها را اعلام کرد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری نووستی مدعی شد ایران موفق نشده است که به سوالات مطرح شده جواب قانع‌کننده‌ای بدهد.
اما در همین حال، اتم استروی اکسپورت، پیمانکار نیروگاه هسته‌ای بوشهر عصر امروز با صدور بیانیه‌ای خبر داد: پس از آن که طرفین به موافقت نهایی دست نیافتند، قرار شد مذاکرات‌شان هفته آینده در تهران ادامه یابد.
در این بیانیه آمده است: طرف ایرانی علل تاخیرهای مالی را که به گفته آنها با وجود تمایل طرفین، پیش آمده را تشریح کرد و قول داد پرداخت ها از هفته آینده ازسرگرفته شود.

این در حالی است که دکتر محمد سعیدی، معاون‌ اموربین‌ الملل‌ سازمان‌ انرژی‌ اتمی‌ کشورمان‌ به واحد مرکزی خبر در مسکو گفت‌:‌ ایران‌ به‌ تمام‌ تعهدات‌ش در قبال‌ شرکت‌ دولتی‌ اتم‌ استروی‌ اکسپرت‌ روسیه‌ عمل‌ کرده‌ است.
وی‌ گفت‌: شرکت‌ روسی‌ اتم‌ استروی‌ اکسپرت‌ به عنوان‌ پیمانکار ساخت‌ نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر به دلیل‌ مشکلات‌ مالی‌ که‌ از گذشته‌ دارد، به علت‌ اینکه‌ پول‌ شرکت‌ های‌ سازنده‌ تجهیزات‌ مورد نیاز نیروگاه‌ بوشهر را نپرداخته‌، نتوانسته‌ است‌ این‌ تجهیزات‌ را آزاد و برای‌ نصب‌ در نیروگاه‌ بوشهر به‌ ایران‌ منتقل‌ کند.
سعیدی‌ با بیان‌ این که‌ ایران‌ برای‌ این که‌ هیچ‌ بهانه‌‌ای‌ باقی‌ نماند، حاضر است‌ مبالغی‌ را که‌ در آینده‌ باید پرداخت‌ شود، زودتر از موعد بپردازد، گفت: بر اساس‌ قرارداد موجود، شرکت‌ پیمانکار روس‌ هیچ‌ طلبی‌ از ایران‌ ندارد و مشکل‌ این‌ است‌ که‌ پیمانکار خود مشکل‌ مالی‌ دارد و می‌ گوید نیاز به‌ پول‌ بیشتری‌ دارد تا بتواند تجهیزات‌ را آزاد  و نیروگاه‌ را تکمیل‌ کند.
وی‌ در پاسخ‌ به‌ برخی‌ اظهارات‌ که‌ گفته‌ می‌ شود ایران‌ تعهدات‌ معوقه‌ دارد گفت‌: این گونه‌ نیست‌ و اسناد موجود گواه‌ این‌ ادعا هستند و ما برای‌ این که‌ کار متوقف‌ نشود، حاضر به‌ همکاری‌ هستیم. امیدواریم‌ پول‌ مازادی‌ که‌ خواسته‌ شده‌ است‌، زودتر از موعد مقرر به‌ روسیه‌ برسد.
وی تاکید کرد: ما توقع داریم‌ روسیه‌ به‌ تعهدات‌ بین‌ المللی‌ خود عمل‌ کند و سوخت‌ مورد نیاز نیروگاه‌ اتمی‌ بوشهر را مطابق‌ با توافقات‌ بعمل‌ امده‌ ‌ شش‌ ماه‌ قبل‌ از راه‌ اندازی‌ نیروگاه‌ ‌ به‌ ایران‌ ارسال‌ کند.

کد خبر 17439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز