همشهری آنلاین: مسئولان استانداری و کمیته حقیقت یاب برآورد خسارت مترو تهران در سیلاب اخیر از موضع خود درباره خسارت 100 میلیارد تومانی به خط 4 مترو کوتاه آمدند اما روزنامه رسمی دولت همچنان این سوژه نخ نما شده را تکرار می‌کند و بر سریال سازی آن اصرار دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، یکشنبه بیست و هفتم فروردین ماه امسال، بارش باران و تگرگ در تهران به حدی رسید که بسیاری از شهروندان جوان و حتی سالمند را به تعجب واداشت. دانه‎های درشت تگرگ در برخی از مناطق به حدی بود که برخی عابرین با دوربین‌های موبایل از آن فیلم می‌گرفتند و عده زیادی هم با حرارت از این بارش بی نظیر برای هم تعریف می‌کردند.

کارشناسان هواشناسی که در لابه لای برنامه‌های خبری سیما روی صفحه تلویزیون می‌آیند، از بارش‌های بی‌سابقه 20 ساله خبر می‌دادند و مسن‌ترها از تکرار خاطره‌ای قدیمی می‌گفتند. در این میان اما اتفاق ناگوار دیگری رخ داد. معاون خدمات شهری شهرداری تهران از  شکستن دیواره رودخانه میانرود که به سمت کرج در حال حرکت است براثر بارش‌های شدید خبر داد و گفت که  آب وارد خط 4 مترو شده است.

خطی که به ادغان مسئولان متروی تهران بیش از 800 هزار مسافر در طول روز جا به جا می‌کند و در آن ساعت نیز بیش از 8 هزار مسافر در جهت مسیر رودخانه در حال بازگشت به خانه‌های خود بودند؛ اما مسئولان مترو پس از کنترل خطوط و مشاهده سیلاب به سرعت آنها را از قطارها پیاده کرده و کمتر از سه دقیقه به بیرون از درهای مترو هدایت می‌کنند؛ ماجرا ختم به خیر می‌شود و حتی یک شهروند هم آسیب نمی‌بیند.

آغاز گمانه‌زنی‌های دولتی‌ها: خسارت صدها میلیارد تومانی و بسته شدن مترو تا دو سال!

بخش غربی خط 4 مترو تهران بسته می‌شود و با حضور مسئولان شهرداری و شهردار تهران تخلیه آب و جلوگیری از خسارت‌های بعدی آغاز می‌شود. در این میان برخی از مسئولان دولتی و در راس آن محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران که بهانه و دست انداز جدیدی را برای رقابت‌های نابرابر سیاسی با شهرداری تهران پیدا کردند شروع به مصاحبه کرده و خسارت‌های وارد شده را صدها میلیارد تومان ارزیابی کردند در حالی که حتی از مکان حادثه نیز بازدید نکرده بودند!

معاون عمرانی استانداری تهران در گفتگو با فارس در روز دوشنبه بیست و هفتم فروردین ماه دقیقا یک روز پس از بروز حادثه و در حالی که تمام بخش‌های شهرداری در حال تخلیه آب بودند، اعلام کرد: من وارد مترو و خط آسیب دیده نشدم اما برآورد ما این است که صدها میلیارد تومان به این مجموعه وارد شده باشد و بازسازی این خط حداقل دو سال زمان می‌برد. موضوعی که در همان ابتدا توسط مسئولان مترو تکذیب شد و آنها برآورد خسارت‌ها را به پس از تخلیه کامل آب موکول کردند.

عقب نشینی معاون استاندار

اما هربار با اعلام دقیق خسارت‌ها و پیشرفت شهرداری در بازسازی خط چهار و اعلام اینکه تا پایان هفته خط بازگشایی می‌شود، محمودی عقب نشینی نسبی داشت و برآورد خسارت‌ها را به ده‌ها میلیارد و مدت زمان بازگشایی مترو را به ماه‌ها تغییر داد تا اینکه این بخش از خط 4 مترو بازگشایی شد و شهرداری تهران خسارت‌ها را 21 میلیارد تومان عنوان کرد.

همچنین رئیس جمهور پس از اتمام تخلیه آب از مترو (!) به مسئولان دستگاه‌های دولتی دستور کمک به شهرداری تهران را داد و بعد از یک ماه نیز دستور بررسی خسارت‌های وارد شده را صادر کرد. در کنار آن روزنامه دولتی ایران گویی اینکه آبی را برای شنا پیدا کرده باشد تا به امروز ده‌ها گزارش انتقادی و البته تکراری از این موضوع به چاپ رسانده و سعی دارد یکه تازی خود را در انتقادهای دولتی دنبال کند. گیرم که آب در مترو خشکیده باشد. سراب که هست.

کوتاه آمدن استانداری

اما کمیته حقیقت یاب دولت یکشنبه این هفته گزارش خود را از میزان خسارت‌ها در جلسه غیرعلنی عنوان کرد؛ گزارشی که در آن از اینکه شهرداری از وقت طلایی استفاده نکرده و اعلام برائت کامل از دولت در این حادثه حکایت داشته است. گزارشی که مورد انتقاد شهردار تهران قرار گرفت چرا که شهرداری در این حادثه از وقت طلایی استفاده کرد و جان مسافران را نجات داد.

این سریال تکراری و کسل کننده روزنامه ایران که گویا وظیفه دارد تا 120 قسمت-همچون سریال‌های کشدار تلویزیونی- ساخته شود، در حالی ادامه دارد که استاندار تهران رسما امروز اعلام کرد که : "بنده معتقدم که نباید سطحی و فوری درباره خسارت مترو صحبت کرد."

مرتضی تمدن به فارس گفته است: در خصوص برآورد خسارت مترو نباید عجله کرد و اجازه دهند در فضای کارشناسی اعداد و ارقامی که در خصوص ضرر و زیان به مترو در این حادثه است را در فضای کارشناسی مورد ارزیابی قرار دهیم و اظهار نظر قطعی کنیم.

حتی محمودی معاون عمرانی استانداری تهران که سناریونویس خسارت‌های متعدد بر مترو بود نیز امروز از موضع خود کوتاه آمده و به پانا گفته است: "به دلیل اینکه زمان زیادی از وقوع سیلاب در متروی تهران گذشته است و مطمئنا خسارات وارد شده به مترو ترمیم شده است، کمیته منتخب نیز رای خود را بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی شهرداری مطرح کرده است زیرا دیگر نمی‌توان فهمید تا چه اندازه خسارت به متروی تهران وارد شده بود."

او که تا پیش از این اعلام می‌کرد صد میلیارد به مترو تهران خسارت وارد شده، این بار حرف خود را پس گرفته و گفت: "بر اساس حساب‌های سرانگشتی ما، 4 واگن در زیر آب ماند و با توجه به اینکه تجهیزات الکترونیکی زیر آب به صورت کامل از بین می‌رود بر اساس پول ایران هزینه‌ای بالغ بر 60 میلیارد تومان به همراه داشته است. این اظهارات محمودی دقیقا تناقض‌گویی دیگری حتی در ارقام مطرح شده از جانب این مقام مسئول در استانداری است. یعنی محمودی فعلا 40 میلیارد دیگر نیز کوتاه آمده و ممکن است تا روزهای آینده به 21 میلیارد شهرداری برسد!

سریال روزنامه دولت علیه مترو و شهرداری ادامه دارد

با وجود کوتاه آمدن استانداری از مواضع خود و اقرار کردن مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس بر عملکرد مثبت شهرداری در حادثه اخیر  مترو، روزنامه دولت همچنان ر صفحات استان تهران خود به این موضوع می‌پردازد و این سریال را ادامه می‌دهد. منتظر قسمت‌های بعدی باشید.

کد خبر 173969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز