گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: بعد از اجباری کردن ورزش‌های پایه در مدارس ابتدایی در سال تحصیلی جدید رشته‌های تنیس روی‌میز و دوومیدانی نیز برای دانش‌آموزان پنجم و ششم ابتدایی اجباری خواهد شد.

کیومرث هاشمی همچنین از اجرای طرح رشته ژیمناستیک برای تمام دانش‌آموزان مقطع دوم ابتدایی خبر داد و گفت: در سال تحصیلی گذشته حدود 20درصد دانش‌آموزان این پایه در مدارس ژیمناستیک فعالیت می‌کردند که قرار است در سال تحصیلی آینده این طرح تمام دانش‌آموزان کلاس دوم را در برگیرد.

وی با بیان اینکه 600مدرسه تخصصی ورزش در کشور وجود دارد، گفت: تا پایان سال‌جاری یکهزار مدرسه به این تعداد اضافه خواهد شد. وی افزود: مدارس تخصصی ورزش در تمام استان‌ها در 9 رشته فعالیت می‌کنند. معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: رشته‌های شنا و طناب‌زنی نیز برای دومین و سومین سال پیاپی به‌ترتیب در مقاطع سوم و چهارم ابتدایی اجباری خواهد بود.

هاشمی افزود: انجام ورزش‌های پایه می‌تواند به تقویت قلبی- عروقی، افزایش قدرت تمرکز و سلامت روحی و جسمی دانش‌آموزان کمک کند.وی گفت: با اجرای این طرح، سالانه پنج‌میلیون دانش‌آموز دختر و پسر تحت پوشش قرار می‌گیرند.
هاشمی تصریح کرد: اجباری شدن ورزش‌های پایه برای دانش‌آموزان سبب می‌شود تا شاهد کسب عناوین مهم ورزشی در آینده باشیم. به گفته وی، در 80 سال سابقه کاری وزارت آموزش و پرورش ایران، مدارس ابتدایی از نیروی انسانی متخصص در ورزش محروم بوده است.

نکته

برخی رشته‌های ورزشی در دبستان‌ها اجباری شده ولی دانش‌آموزان با توجه به تراکم کلاس‌ها و کوچک بودن حیاط مدارس فضایی برای ورزش کردن ندارند.مسئولان وزارت آموزش و پرورش، رشته‌های ورزشی مانند شنا، طناورز، ژیمناستیک، پینگ‌پنگ و دوومیدانی را برای دانش‌آموزان دبستانی اجباری می‌کنند اما نکته این است که دانش‌آموزان،‌ به‌ویژه در شهرهای بزرگ که کلاس‌های 40 نفره و بیش از آن تشکیل می‌شود کجا باید ورزش کنند؟

برای نمونه دانش‌آموزان پایه دوم باید به ورزش در رشته طناورز، پایه سوم به شنا، پایه چهارم به رشته ژیمناستیک، پایه‌های پنجم و ششم نیز به رشته‌های پینگ‌پنگ و دوومیدانی بپردازند، این در حالی است که مدارس عملا چنین فضایی ندارند. از طرفی مدارس از امکانات اولیه و لازم برای اجرای چنین رشته‌هایی محرم هستند و مربی آموزش دیده و مجرب نیز در رشته‌های فوق در مدارس به اندازه کافی وجود ندارد.از سخنان معاون وزیر آموزش و پرورش چنین استنباط می‌شود که هدف از اجباری شدن رشته‌های ورزشی، تنها قهرمان‌پروری است.

اینکه بیان می‌شود طی 80 سال گذشته دبستان‌ها از نیروی انسانی متخصص در ورزش محروم بوده است شاید درست باشد و فراموش نکرده‌ایم که معلم ورزش بنا به دستور وزیر آموزش و پرورش دولت نهم از دبستان‌ها حذف شد. البته از آن زمان تاکنون مدارس در دبستان‌ها به اغما رفته و اینکه رشته‌های ورزشی بدون درنظرگرفتن امکانات و تجهیزات مدارس اجباری شود دردی درمان نمی‌شود، این موضوع در سال تحصیلی آینده با توجه به ایجاد پایه ششم و کمبود فضای آموزشی نمود بیشتری خواهد داشت.

کد خبر 173639
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز