گروه اقتصادی ـ محمدرضایی : خودداری بانک‌ها از اعطای تسهیلات خرد به بهانه نبود منابع، مردم را برای تأمین نیازهای ضروری با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش همشهری هرچند از سال گذشته کند شدن روند تسهیلات‌دهی در نظام بانکی به وضوح مشهود بود اما به‌نظر می‌رسد تا کنون اقدامی در جهت بازیابی توان بانک‌ها در این زمینه انجام نشده است. البته به‌احتمال زیاد این گزارش نیز همانند بسیاری اخبار واقعی دیگر به مهر «تکذیب می‌شود» ممهور خواهد شد. اما بد نیست مسئولان پیش از اقدام و یا سکوت در برابر این مطالبه بحق مردم، سعی کنند قدری با واقعیات روبه‌رو شده و درباره راهکارهای ایجاد رونق در نظام بانکی تمهیدات مناسبی بیندیشند. البته واقعیت را هرچند در سفرهای استانی می توان تا حدودی دریافت، اما بد نیست در سفرهای درون شهری هم با مردم همراه شویم.

یک مشکل خنده دار اما واقعی

مشکل را شاید آن جوان بهتر از هرکس دیگری بفهمد که می گفت: برای ازدواج به خواستگاری رفته‌ام. چون خانه نداشتم وصلت سرنگرفت. خواستم در مسکن مهر ثبت نام کنم، گفتند به مجردها نمی دهند. خواستم از بانک تسهیلاتی بگیرم تا با پس‌اندازم بتوانم خانه ای اجاره کنم، گفتند تسهیلات نمی‌دهند. تازه اگر هم بدهند سند ملکی می خواهند.

من اگر سند ملکی داشتم که این همه دردسر برایم ایجاد نمی‌شد.برای پی بردن به صحت گفته های این جوان با چند مسئول در شعب مختلف بانک های خصوصی و دولتی گفت‌وگو کردیم. قریب به اتفاق این مدیران مشکل فعلی بانک‌ها و چالش اصلی پیش روی فرایند پرداخت تسهیلات را نبود منابع عنوان می‌کنند.

این در حالی است که مسئولان در ساختمان فیروزه ای بر سر اینکه بانک‌ها برای اعطای تسهیلات یک ضامن بخواهند یا دو ضامن بحث دارند.مسئول یکی از شعب یک بانک دولتی در پاسخ به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر هیچ منابعی برای دادن تسهیلات حتی در مبالغ اندک در حد پنج تا 10 میلیون تومان نداریم. او می گوید: اگر هم منابع وجود داشته باشد و از همین امروز فرایند تسهیلات دهی آغاز شود، حداقل شش ماه دیگر نوبت به فردی می رسد که امروز ثبت نام کند.

عدم ابلاغ بسته سیاستی

مدیر شعبه یک بانک دیگر دولتی هم با بیان اینکه بسته سیاستی-‌نظارتی بانک مرکزی هنوز ابلاغ نشده است، پاسخ ما را اینگونه می دهد: الان هیچ منبعی برای دادن تسهیلات نداریم. او عدم‌تناسب نرخ سود بانکی با نرخ تورم در سال های گذشته را آسیبی بزرگ بر پیکره نظام بانکی توصیف کرده و براین باور است که برطرف شدن آثار سوء این سیاست مدت زمانی نسبتا طولانی را می‌طلبد.

در یکی دیگر از بانک های دولتی، مسئول شعبه می گوید: در حال حاضر امکان پرداخت تسهیلات را نداریم اما اگر هم پرداخت کنیم نرخ سود آن بالای 20 درصد است. از سوی دیگر ظاهرا تنها تسهیلاتی که این بانک‌ها پس از تعیین این شرایط سخت به افراد پرداخت می کنند، وام جعاله است که مبلغ آن در خوشبینانه‌ترین حالت در حدود 10 میلیون تومان بوده و برای دریافت احتیاج به سند ملکی دارد.

در این شرایط به‌نظر می رسد تنها راهی که پیش روی بانک‌ها باقی مانده تعیین شرایط سخت برای متقاضیان است تا بلکه بتوانند آنها را از دریافت تسهیلات منصرف کنند. در یکی از بانک های دولتی مسئول شعبه می گوید، باید حتما در این منطقه ساکن باشید، در غیر این صورت تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.

هشدار دوباره بانک مرکزی درباره درخواست ضامن برای وام

رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر هشدار داد درصورتی که بانک‌ها برای اعطای وام تا سقف 10میلیون تومان بیش از یک ضامن بخواهند، با آنها برخورد می‌شود. به گزارش ایسنا، محمود بهمنی تأکید کرده است: در گام نخست به بانک‌های متخلف تذکر داده خواهد شد و درصورت تداوم مانع‌تراشی ممکن است اقدام‌های انضباطی بانک مرکزی تشدید شود.

کد خبر 173630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز