گروه اجتماعی - مینا شهنی: براساس مصوبه هیات وزیران امسال 200 هزار کارگر ساختمانی دیگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند اما بیمه این کارگران شامل بیمه بیکاری نیست.محمد حسن زدا، با اعلام این خبر به فارس گفت:این کارگران با پرداخت 7 درصد حق بیمه می‌توانند از مزایای این نوع بیمه بهره‌مند شوند اما داشتن کارت مهارت از سازمان فنی و حرفه‌ای تنها شرط ورود کارگران به پوشش بیمه کارگران ساختمانی است.

او با بیان اینکه سال گذشته براساس مصوبه دولت، صندوق تامین اجتماعی موظف شد شرایط بیمه شدن 200 هزار کارگر ساختمانی را فراهم کند، ادامه داد: در این راستا، این صندوق امسال نیز 200 هزار نفر دیگر از کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.زدا توضیح داد: کارگران 7 درصد حق بیمه را پرداخت می‌کنند و مابقی این حق بیمه از سوی کارفرما و براساس پروانه ساختمانی، متراژ ساختمان و قیمت زمین در منطقه تعیین و پرداخت می‌شود.

توقف و راه‌اندازی

رضا امینی مدیرکل تامین اجتماعی شرق تهران آخر اردیبهشت به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر بیمه کارگران ساختمانی جهت متقاضیان جدید در شعب تامین اجتماعی انجام نمی‌شود و در سال‌جاری هنوز هیچ سهمیه‌ای برای آنان درنظر گرفته نشده به همین دلیل بیمه کارگران ساختمانی نیز در شعب به‌طور موقت تا اعلام میزان سهمیه از سوی مراجع ذیصلاح در سال جدید متوقف شده است و چنانچه سهمیه و مجوز لازم برای بیمه کارگران ساختمانی از سوی دولت تعیین شود نسبت به بیمه این افراد در شعب مختلف اقدام خواهد شد.

او توضیح داده‌بود:سال گذشته تعداد 200هزار کارگر ساختمانی در کل کشور از سوی سازمان تامین اجتماعی تحت پوشش قرار گرفتند که این تعداد سهمیه و مجوز لازم برای این امر از سوی دولت تعیین و جهت اجرا ابلاغ شده بود. بیمه این افراد مشکلی نداشته و ارائه خدمات به آنها ادامه دارد.

امینی 7 روز بعد (6 خرداد) به خبرگزاری ایلنا گفت: هیچ مشکلی برای ثبت نام کارگران ساختمانی وجود ندارد و کارگران ساختمانی می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم و با مراجعه تدریجی به شعب تابعه نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
به گفته او، از آغاز سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر در شعب تابعه اداره کل تامین اجتماعی شرق تهران بزرگ ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که با آغاز مرحله دوم اجرای این طرح در سال ۱۳۹۱ نیز حدود ۳۰ هزار نفر در شعب تابعه این اداره کل ثبت نام کنند. این در حالی است که سهمیه مقرر شده برای بیمه کارگران ساختمانی در شعب تابعه این اداره کل در سال ۱۳۹۱ در مرحله نخست تنها 5 هزار نفر است.

واقعیت خارجی

سال گذشته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بیمه کارگران ساختمانی وجود خارجی ندارد. این نوع بیمه که در زمان اعطای مجوزهای شهرداری‌ها از شهروندان گرفته می‌شود تنها به نام بیمه کارگری بوده اما در عمل یک سودآوری بالا برای تامین اجتماعی است.

به گزارش ایسنا، چمران در یازدهمین نشست ادواری رؤسای شوراهای اسلامی استان‌ها که در شیراز برگزار شد کارگران ساختمانی را از ضعیف‌ترین اقشار جامعه قلمداد و تاکید کرده‌بود: مجلس باید به این موضوع رسیدگی و درخصوص حل آن چاره‌اندیشی کند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به هزینه‌هایی که شهروندان برای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت می‌کنند، توضیح داد: در عمل هیچ‌یک از کارگران بیمه شده قادر به استفاده از خدمات بیمه نیستند، این یعنی اصلا بیمه نیستند. اسم کارگران بهانه شده و مبالغ بیمه به سود سازمان تامین اجتماعی است، حال آنکه افزایش نرخ سهم بیمه کارگران جلوی فعالیت‌های ساختمانی در شهرها به‌ویژه شهرهای کوچک را گرفته است.

از کجا شروع شد

سال 1386 نخستین بار معاون وقت امور مجلس وزارت پیشین رفاه، جزئیات بیمه کارگران ساختمانی را اعلام کرده و گفته بود که یک لایحه در سال 1384 از سوی وزارتخانه رفاه پیشنهاد شده که به تصویب مجلس رسیده و براساس آن تمامی کارگران ساختمانی و خانواده‌هایشان از بیمه اجتماعی، فوت، بازنشستگی، ازکارافتادگی، حوادث، غرامت و دستمزد برخوردار خواهند شد.

بر این اساس صدور پروانه ساختمانی، منوط شد به ارائه رسید پرداخت حق بیمه برای هر متر مربع سطح زیربنا معادل ۴درصد(این درصد بعدها به 3درصد تغییر کرد) حداقل دستمزد ماهانه سال که به حساب سازمان تامین ‌اجتماعی واریز شده باشد.

مهم‌ترین مشکلی که این نوع بیمه نتوانست آن را حل کند، شمول بیمه بیکاری و درنظر گرفتن ناتوانی کارگران ساختمانی برای پرداخت حق بیمه در ماه‌های کسادی بازار کار بوده‌است.

کد خبر 172736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز