همشهری آنلاین: وزارت امور خارجه روسیه ضمن اعلام همراهی با قطعنامه‌های سازمان ملل، تحریم‌های یک حانبه آمریکا علیه ایران را مغایر حقوق بین‌الملل خواند.

لوکاشویچ روسیه

به گزارش ایسنا، الکساندر لوکاشویچ، معاون وزیر امور خارجه روسیه که کشورش به زودی میزبان سومین دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 می‌شود، به خبرگزاری اینترفکس گفت: روسیه به شدت به محدودیت‌ها در همکاری با جمهوری اسلامی ایران که توسط سازمان ملل از جمله در قطعنامه 1929 شورای امنیت تعمین شده، پایبند است.

 لوکاشوییچ ادامه داد: در رابطه با تحریم‌های یک جانبه فراوانی که در 20 سال گذشته توسط ‌آمریکا و به بهانه نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران اعمال شده‌اند، ما ماهیت فرا سرزمینی آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما معتقدیم که این‌ها مغایر با حقوق بین‌الملل است.

 معاون وزیر امور خارجه روسیه افزود که تلاش آمریکا برای محروم کردن شرکت‌های خارجی که با ایران معامله دارند از دسترسی به نظام مالی آمریکا به عنوان مثال انجام پرداخت‌ها با دلار، مغایر اصول برتون وودز است.

 این مقام روس گفت: آمریکا با استفاده از موقعیتش به عنوان صادر کننده اصلی‌ترین ارز رایج تجارت جهانی، با سازماندهی محاصره تجاری و ارزی تهران و واداشتن اپراتورهای اقتصادی دیگر کشورها به مشارکت در آن و مجبور کردن آن‌ها به گزارش‌دهی درباره‌ی قراردادهای‌شان با ایران به وزارت دارایی آمریکا، به شکلی جدی از موقعیت دلار سوء استفاده می‌کند.

 او تاکید کرد: این ارعاب صریح تا جایی است که افرادی خارجی که با ایران تجارت می‌کنند با ممنوع شدن از تجارت با آمریکا مرعوب می‌شوند.

 روسیه عضو دایم شورای امنیت و از کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) است که ماه گذشته مذاکرات با ایران را در استانبول از سر گرفتند. این مذاکرات در بغداد ادامه یافت و قرار است دور بعدی آن در مسکو انجام گیرد.

 وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرده است که برای برگزاری هر چه بهتر این نشست تلاش خواهد کرد.

کد خبر 172611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز