سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

روزی که کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی شد همه امیدوار شدند که سرمربی سابق رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال بتواند تحول بزرگی را در این تیم به وجود بیاورد.

فوتبال

انتظارات جامعه فوتبال از سرمربی مشهور پرتغالی، از یک طرف کسب نتایج بهتر نسبت به مربیان قبلی، یعنی صعود به جام‌جهانی و نتایج قابل قبول در مرحله نهایی و از طرف دیگر معرفی چهره‌های جدید به تیم ملی است. خواسته دوم با توجه به اینکه کی‌روش در مقطعی توانسته نسلی طلایی را به فوتبال پرتغال معرفی کند، خواسته‌ای غیرمنطقی نیست و انتظار می‌رود عملکرد دستیار سابق فرگوسن طوری باشد که آثارش در سال‌های پس از جدایی او هم باقی بماند.

بیش از یک سال از حضور کی‌روش در تیم‌ملی می‌گذرد و او نشان داده که در ورود چهره‌های جدید به تیم ملی محتاط است. از خانه‌تکانی اساسی که برخی تصور می‌کردند خبری نبود ولی او به تدریج چهره‌هایی را که فکر می‌کرد می‌توانند برای تیم ملی مؤثر باشند، به اردو دعوت کرده است. این گزارش به بررسی چهره‌های جدیدی اختصاص دارد که کی‌روش به مجموعه تیم ملی اضافه کرده است. هرچند برخی از آنها جوان نیستند و نمی‌توان آنها را چهره هایی برای آینده نامید ولی در شرایط فعلی می‌توانند امتیازاتی به تیم اضافه کنند.

مهرداد پولادی ( 25 ساله)

کی‌روش هم خیلی زود متوجه شد که فوتبال ایران در دفاع چپ کمبود بازیکن دارد. او وقتی از نمایش حاج‌صفی در این پست راضی نشد و گزینه مناسب دیگری نداشت، تصمیم گرفت مهرداد پولادی چپ پا را که یک هافبک میانی است به دفاع چپ منتقل کند. ظاهرا دلیل چشم‌پوشی کی‌روش از حاج‌صفی، قد کوتاه این بازیکن و توپ‌های قطری است که گاهی پشت سر او فرود می‌آمد. گذشت زمان نشان داد که انتخاب کی‌روش درست بوده و پولادی در دفاع چپ تیم ملی نمایش خوبی داشت. البته پولادی در حملات، کارایی همتایانش در سمت راست را ندارد ولی عملکرد دفاعی مطمئنی دارد و میانگین قدی دفاع تیم ملی را هم بالاتر برده است. پولادی پیش از حضور کی‌روش هم به تیم ملی دعوت می‌شد ولی در دوره این مربی بود که به دفاع چپ منتقل و تبدیل به یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی شد.

حسین ماهینی (25 ساله)

مدافع ذوب‌آهن در لیگ یازدهم، جزو دعوت شده‌های اولیه کی‌روش بود و درحالی‌که کمتر کسی می‌توانست تصور کند، خیلی زود توانست به ترکیب تیم ملی برسد. ماهینی کارش را به‌عنوان دفاع راست تعویضی شروع کرد ولی حضور مؤثر او در حملات، کی‌روش را متقاعد کرد از او بیشتر استفاده کند. کی‌روش در این پست خسرو حیدری آماده را هم دارد و راه‌حل سرمربی پرتغالی برای استفاده همزمان از این دو بازیکن، انتقال حیدری به یک خط جلوتر بوده است. البته این ترکیب دائمی نیست و کی‌روش در برخی بازی‌ها ترجیح می‌دهد در سمت راست از حیدری و یک مهاجم کناری استفاده کند. نکته جالب در مورد ماهینی این است که او در ذوب‌آهن با توجه به نیاز تیمش در دفاع چپ بازی می‌کرد ولی کی‌روش این بازیکن راست پا را به دفاع راست منتقل کرد و او با دادن چند پاس‌گل در بازی‌های حساس، حضور مؤثری داشته است. ماهینی هم مثل پولادی 25 ساله است و نمی‌توان از او به‌عنوان یک بازیکن جوان نام برد ولی اگر آمادگی فعلی‌اش را حفظ کند، می‌تواند حدودا تا 5 سال دیگر به تیم ملی کمک کند.

محمد قاضی (27 ساله)

محمد قاضی هم جزو بازیکنانی است که بازی در تیم ملی را در دوران کی‌روش تجربه کرد. مهاجم ذوب‌آهن در لیگ قهرمانان آسیا نمایش خوبی داشت ولی کمتر کسی تصور می‌کرد به تیم ملی دعوت شود و نقش پررنگی داشته باشد. در جام ملت‌های آسیا، انصاری‌فرد و غلامی، مهاجمان تیم ملی بودند ولی نزول آنها و نیاز به یک مهاجم تمام عیار، کی‌روش را متقاعد کرد که به قاضی هم فرصت بدهد. قاضی از این فرصت به‌خوبی استفاده کرد و توانست موقعیتش در تیم ملی را مستحکم کند. او بیش از آنکه یک تمام‌کننده باشد، یک مهاجم هدف قلدر و تکنیکی است که در سیستم 3-3-4 تیم ملی می‌تواند به‌خوبی برای بازیکنان کناری‌اش مؤثر باشد؛ مثلا در مصاف با بحرین در منامه بود که ورود قاضی و حضور مؤثرش در توپ‌های هوایی توانست گره بازی را باز کند. قاضی اما به‌دلیل مصدومیت در بازی مقابل ازبکستان غایب است و باید امیدوار باشیم جای خالی او احساس نشود. قاضی را هم با 27 سال سن نمی‌توان یک پدیده نامید ولی او می‌تواند در سال‌های پیش‌رو مهره مؤثری برای تیم ملی باشد.

اشکان دژاگه (25 ساله)

مهاجم ساکن آلمان به‌دلیل بازی برای تیم امید این کشور اجازه بازی در تیم ملی ایران را نداشت ولی قانون جدید فیفا که در سال2009 تصویب شد، به او فرصت داد تا بتواند ایران را هم انتخاب کند. بحث حضور دژاگه در تیم ملی ایران پیش از جام ملت‌های آسیا در سال2011 هم مطرح شد و افشین قطبی علاقه زیادی به استفاده از او داشت ولی مهاجم ولفسبورگ به‌دلیل اینکه جایگاهش در تیم باشگاهی‌اش به خطر می‌افتد از این پیشنهاد استقبال نکرد. کی‌روش اما پیدا کردن بازیکنان ایرانی ساکن در اروپا را هم جزو برنامه‌های اصلی‌اش قرار داد و توانست در سفر به آلمان دژاگه را برای بازی در تیم ملی ایران متقاعد کند.

دعوت مربی بزرگی مانند کی روش و دورنمای بازی در جام‌جهانی سرانجام مهاجم ولفسبورگ را متقاعد کرد که به تیم ملی ایران بپیوندد و در تک بازی‌اش برای تیم ملی چنان درخشید که یک‌شبه تبدیل به بازیکنی محبوب شد. تنها بازی ملی دژاگه به تساوی 2 بر 2 مقابل قطر در ورزشگاه آزادی برمی‌گردد که او موفق شد هر دو گل ایران را به ثمر برساند. احتمال حضور دژاگه مقابل ازبکستان و قطر به دلیل مصدومیت کم است ولی در سال‌های پیش رو قطعا مهره قابل اعتنایی برای تیم ملی خواهد بود.

امید نظری (21 ساله)

او دومین بازیکن ایرانی ساکن اروپاست که توانسته کی‌روش سختگیر را برای دعوت شدن به تیم ملی متقاعد کند. بالاترین سطح بازی این هافبک متولد سوئد، بازی در تیم مالمو در لیگ این کشور است و او را می‌توان یکی از کشف‌های کی‌روش دانست که عیارش در آینده مشخص می‌شود.

رضا حقیقی (23 ساله)

هافبک فجر سپاسی جزو بازیکنان جوانی است که قرار است به تدریج به تیم ملی اضافه شوند و جای ستارگان فعلی را بگیرند. او به‌دلیل بازی‌های خوبش در لیگ یازدهم از سوی کی‌روش به تیم ملی دعوت شد و 3 بازی ملی را هم تجربه کرده است. البته حقیقی به‌دلیل ترافیکی که در خط میانی تیم ملی وجود دارد، در فهرست تیم برای بازی مقابل ازبکستان حضور ندارد ولی پیش‌بینی می‌شود بتواند در سال‌های پیش رو تبدیل به یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی شود؛ به شرطی که فرصت کسب تجربه در کنار مربی بزرگی مثل کی‌روش و هافبک‌های باتجربه تیم ملی را از دست ندهد.

شجاع خلیل‌زاده (23 ساله)

مدافع مس کرمان هم جزو بازیکنان جوانی است که توانسته از فیلتر کی‌روش عبور کند و به جمع ملی‌پوشان برسد. او در لیگ یازدهم نمایش خوبی داشت و با وجود قد نسبتا کوتاهش یکی از مدافعان میانی تیم ملی در اردوی ترکیه محسوب می‌شود. البته او برای تبدیل شدن به یک بازیکن قابل‌اعتنا باید در میادین مهم محک بخورد و انتقال احتمالی او به باشگاهی بزرگ‌تر می‌تواند عیار واقعی او را مشخص کند.

کد خبر 172420

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز