شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

مازیارحسینی*: وقتی قرارشد فکری به‌حال ترافیک بزرگراه‌صدر شود، در واقع تکمیل بخشی‌از شبکه‌بزرگراهی در پهنه‌شمالی شهر به‌عنوان یک فکر‌اساسی و طرحی‌کلان در اذهان دست‌اندرکاران امر تداعی‌شد.

 به‌همین خاطر بود که طرح افزایش‌ظرفیت ترافیکی بزرگراه‌صدر با طرح احداث تونل‌نیایش گره‌خورد و به‌این ترتیب پروژه‌ای ‌عظیم و البته سخت و دشوار شکل‌ گرفت.

استفاده از فضای روسطحی برای افزایش‌ظرفیت بزرگراه صدر البته برای ساکنان مناطق‌پیرامونی پروژه جای‌سؤال داشت اما واقعیت آن است که در این مسیر با توجه به شرایط‌موجود، نه‌می‌شد تونل احداث‌کرد و نه به‌توسعه در سطح فکرکرد. به‌همین دلیل و با‌توجه به فضای‌اندک کارگاهی پروژه، گزینه استفاده ‌از فناوری ساخت‌پل با گنتری‌کرین‌ها به‌عنوان راهکاری‌اجرایی مدنظر قرارگرفت.

در کنار این مبحث، کارخانه شماره2 سگمنت‌سازی فعال خواهدشد که آن را هم باید از برکات پروژه بزرگراه‌طبقاتی صدر دانست. کارخانه‌مذکور قادر خواهدبود هرماه 2 کیلومتر قطعات‌ پیش‌ساخته بتنی برای عرشه‌پل‌ها تولیدکند و به‌این ترتیب باید گفت زمینه‌تحول در صنعت ساخت پل‌های‌بتنی در کشور ایجاد خواهد شد.

تونل‌نیایش نیز یکی‌از جلوه‌های توانمندی مهندسان‌ایرانی به‌حساب ‌می‌آید؛ سازه‌ای با طول بیش‌از 10کیلومتر که برای نخستین‌بار ساخت دوراهی‌ها در آن تجربه‌می‌شود و به این امر باید ساخت پارکینگ‌زیرزمینی به‌عنوان یکی‌از بخش‌های‌ جانبی پروژه را نیز اضافه‌کرد. ظرافت‌هایی که در کار ساخت‌تونل اعمال‌می‌شود نه‌تنها یک تجربه‌عینی برای نسل‌آینده مهندسان به‌حساب‌ می‌آید بلکه یک پشتوانه‌علمی و اجرایی مستند جهت احداث تونل‌های بعدی خواهد بود.

فارغ از تمام توجیهات‌فنی و ویژگی‌های مهندسی مستتر در دل پروژه تونل‌نیایش و بزرگراه‌طبقاتی صدر، می‌توان‌ گفت این بدعت و نوآوری در زمینه استفاده از فضاهای زیرزمینی و روسطحی، ایده کارهای بزرگ‌تر را در اذهان مدیران‌شهری و مهندسان‌داخلی پدیدار خواهدساخت. اگرچه در ‌این‌ زمینه برخی کشورهای آسیایی جلوتر از ما حرکت کرده‌اند اما آنچه باعث‌افتخار ایرانیان است، عدم‌وابستگی به دانش مهندسان‌خارجی و شکل‌گیری پروژه‌های اینچنینی براساس داشته‌های ‌بومی‌ کشور است. به‌تعبیری دیگر می‌توان گفت امروز هر پروژه‌عمرانی فرصتی برای استفاده‌از استعدادهای‌داخلی و به‌رخ‌کشیدن قابلیت‌های ملی است.

تولید کار و سرمایه نیز در بستر همین فعل‌و‌انفعالات محقق‌ خواهدشد و ضمن کار آفرینی برای نسل متخصص‌کشور، شوق ‌تحصیل‌علم و حرکت به‌سمت تخصص‌گرایی را در اقشار مختلف بارور می‌سازد. به‌همین خاطر است که باید گفت پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ‌عمرانی، یک حرکت چندمنظوره جهت‌تحقق توسعه‌پایدار ملی تلقی‌می‌شوند.

* معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

کد خبر 171917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز