یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: بررسی قیمت خرده‌فروشی گوشت‌قرمز و مرغ، میوه و مرکبات، برنج و حبوبات، شیر و فراورده‌های لبنی و سایر کالاهای اساسی و مصرفی در آخرین روز اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که نه‌تنها سیاست تثبیت دستوری قیمت‌ها و وعده عرضه مستقیم مواد‌غذایی مورد نیاز مردم تاثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته بلکه انواع تخلفات عرضه کالا از گرانفروشی تا کم‌فروشی در بازار تشدید شده و خبری از عرضه مواد‌غذایی ارزان قیمت نیست.

بررسی قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت قرمز و مرغ بیانگر سیر صعودی قیمت‌ها و محقق نشدن وعده تثبیت یا کاهش قیمت این محصولات است به‌نحوی که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه روند صعودی به‌خود گرفته و به 4هزارو800 تا بیش از 5 هزار تومان افزایش یافت. قیمت هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی نیز از مرز 22 هزار تومان عبور کرده و نرخ هر کیلوگرم ران گوسفندی به بیش از 25‌هزار تومان افزایش یافته است.

انتظار برای ارزانی لبنیات

اصرار دولت بر تثبیت دستوری و بازگشت قیمت انواع شیر پاستوریزه به نرخ اسفند ماه سال گذشته موجب کاهش و نوسان عرضه انواع شیر شده است به‌نحوی که عرضه شیر حتی در برخی مراکز عرضه مستقیم نیز کاهش یافته و درحالی‌که خبری از عرضه شیر پاستوریزه پاکتی 700 تومانی نیست، عرضه انواع شیر بطری نیز با کاهش مواجه بوده است. در بخش دوم وعده‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بازگشت قیمت لبنیات به نرخ اسفند ماه سال گذشته مطرح شده بود که با وجود کاهش قیمت برخی انواع ماست کم چرب خبری از کاهش نرخ سایر انواع ماست، پنیر، کره، دوغ و... نبوده و مسئولان همچنان از تشدید برخوردهای نظارتی و کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک خبر می‌دهند.

روغن نباتی طلا شد

افزایش بی‌رویه قیمت و کاهش عرضه انواع روغن نباتی از دیگر موضوعاتی است که گلایه‌های مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته است؛ با وجود این درحالی‌که مسئولان وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از توافق برای کاهش قیمت این محصول خبر می‌دهند دست‌اندرکاران بخش تولید هرگونه کاهش قیمت را رد می‌کنند.

در جست‌وجوی برنج ایرانی ارزان

قیمت انواع برنج ایرانی، خارجی، حبوبات و خشکبار نیز طی 2 ماه اخیر رشد بی‌رویه‌ای داشته و موجب شده تا دست‌اندرکاران تنظیم بازار عرضه 50 هزار تن برنج ارزان قیمت ایرانی را راهکاری برای کاهش قیمت‌ها قلمداد کنند. اما با گذشت بیش از 2 هفته از مطرح شدن وعده عرضه برنج 1800تومانی ایرانی در مراکز عرضه مستقیم، فروشگاه‌های تعاونی مصرف محلی و کارگری و برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هنوز شهروندان به‌دنبال مراکز عرضه این محصول هستند و برخی شهروندان اعلام می‌کنند که پس از مراجعه به مراکز اعلام شده عرضه برنج ایرانی با پاسخ منفی عرضه‌کنندگان مواجه شده‌اند. همچنین به‌رغم تشدید گرانفروشی، کم فروشی و احتکار کالاها در بازار مواد‌غذایی، دستگاه‌های نظارتی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

توجیه جالب معاون وزیر

معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به قیمت جدید انواع گوشت‌قرمز و مرغ، لبنیات، روغن نباتی و برنج درحالی‌که مدعی سیر نزولی قیمت‌ها در روزهای پایانی اردیبهشت ماه شده اعلام کرده است، وزیر صنعت نگفته بود که همه کالاها تا پایان اردیبهشت‌ماه ارزان می‌شود بلکه وی در اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرد، تا یک ماه دیگر قیمت برخی از کالاهای اساسی را مدیریت می‌کنیم تا افزایش قیمت غیرمنطقی نداشته باشند.

کد خبر 171311
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز