گروه بین‌الملل: آمریکا این هفته درحالی میزبان 2نشست سران گروه 8 و کشورهای عضو ناتو است که بیم از اعتراض‌های مردمی، بسیاری از شهرها و ایالت‌ها را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داده‌است.

اجلاس 8 کشور صنعتی جهان از روز جمعه در کمپ‌دیوید آغاز شده و امروز و فردا هم شیکاگو میزبان نشست سران ناتو است.
هزاران نفر از معترضان به ناتو روز جمعه به خیابان‌های شیکاگو ریختند و با فریاد از ثروتمندان مالیات بگیرید، خواستار پایان دادن به جنگ‌های پرهزینه‌ شدند تا دولت‌ها بتوانند توجه خود را به ارائه خدمات اجتماعی معطوف کنند.

در نزدیکی محل برگزاری نشست سران گروه 8 نیز گروهی از معترضان تظاهرات برپا کردند. به گزارش خبرگزاری‌ها، در شیکاگو که از امروز میزبان نشست 2روزه سران 50 کشور عضو ناتو و نیز برخی کشورها ازجمله افغانستان و پاکستان است، معترضان عبور و مرور را در مرکز مالی شهر بند آوردند. هزاران نفر از مأموران اسب‌سوار و دوچرخه‌سوار مراقب آن بودند تا تظاهرات از کنترل خارج نشده و به خشونت نگراید. در خلال یک هفته اعتراض حدود 14 نفر به اتهام نافرمانی مدنی بازداشت شدند.

اعضای اتحادیه پرستاران آغازکننده تظاهرات در شیکاگو بودند. آنان درحالی‌که کلاه‌های رابین‌ هودی بر سر و بلوزهای قرمز به تن داشتند، خواستار وضع کردن مالیات بر تراکنش‌های مالی و معاملات سهام شدند. اقتصاد برای 99 درصد شعار آنان بود. حدود 100 گروه از کشورهای مختلف اروپایی، کانادا، گواتمالا و کره‌جنوبی در راهپیمایی شرکت کردند.

آنان می‌گفتند وضع کردن مالیات رابین‌هود، (منظور وضع مالیات برای ثروتمندان و اختصاص آن به فقراست) سالانه 350 میلیارد دلار برای هزینه‌های بهداشت، آموزش و دیگر خدمات ابتدایی را تامین می‌کند. شمار تظاهرات‌کنندگان روز جمعه حدود 3 هزار نفر بود اما شمار معترضانی که قرار است امروز به خیابان بیایند، بسیار بیشتر برآورد می‌شود. برخی از معترضان ناتو را بازوی نظامی گروه 8 توصیف کردند. ابتدا قرار بود نشست گروه 8 نیز جمعه و شنبه در شیکاگو برگزار شود اما نگرانی‌های امنیتی سبب شد تا مقامات آمریکایی آن را به کمپ دیوید منتقل کنند. با این حال، شماری از معترضان در شهر ترمونت در ایالت مریلند در نزدیکی کمپ دیوید گرد آمدند و با برپا کردن پارچه نوشته، اعتراض خود را به سران گروه 8 نشان دادند، هرچند که سران گروه 8 همگی با هلی‌کوپتر به کمپ دیوید رفتند.

کد خبر 171150
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز