چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور جدید فرانسه و آنگلا مرکل صدر‌اعظم آلمان با تصدیق وجود اختلاف نظر درباره چگونگی حل بحران اقتصادی در اروپا، وعده کردند ظرف چند هفته آتی و پیش از نشست سران اتحادیه اروپا به رویکردی مشترک دست یابند.

اولاند از رویکرد ریاضت‌محور مرکل برای حل کردن مشکل بدهی کشورهای بحران‌زده اروپایی انتقاد کرده و خواهان سیاست‌هایی شده است که بیشتر مشوق رشد اقتصادی باشد.به گزارش خبرگزاری‌ها، اولاند سوسیالیست تنها ساعاتی پس از سوگند خوردن در مقام ریاست‌جمهوری فرانسه، راهی آلمان شد تا به وعده اصلی خود به رای‌دهندگان دایر بر تغییر مسیر مواجهه با بحران اقتصادی اروپا عمل کند. ورود وی به برلین با یک ساعت تاخیر انجام شد، زیرا صاعقه در آسمان به هواپیمای اولاند برخورد کرده بود و وی مجبور شد به پاریس بازگردد و با هواپیمای دیگری راهی آلمان شود.

هنگام ورود وی به برلین نیز باران می‌بارید. رهبران دو کشور در پایان گفت‌وگوهای خود در مصاحبه مطبوعاتی شرکت و دیدگاه‌های خود را بیان کردند. مرکل ابتدا گفت: ما بسیار خوشحالیم که وی در روز اول تحلیف نزد ما به آلمان آمد و خوشحال‌تریم که او این کار را به‌رغم برخورد صاعقه انجام داد. وی افزود: شاید این نشانه خوبی برای همکاری ما باشد.

به گفته صدراعظم آلمان، درباره اختلاف این دو گزافه‌گویی شده است. وقتی از اولاند پرسیدند آیا وی همچنان خواستار بازنگری در پیمان مالی موجود است، جواب مستقیمی نداد. وی گفت: هر آنچه می‌تواند به رشد کمک کند، باید توسط همگان مطرح شود. اولاند از گزینه‌هایی مانند بهبود توان رقابتی و انتشار مشترک اوراق قرضه اروپایی نام برد اما مرکل از گزینه اول استقبال و در برابر گزینه دوم مقاومت کرد. آنان ضمن توافق بر سر گنجاندن موضوع رشد اقتصادی به‌عنوان تکمله‌ای بر پیمان مالی، گفتند تا پیش از نشست رسمی سران اروپا در اواخر تیر ماه، سند راهکار عملی آن را تدوین می‌کنند.

زوج مرکل- سارکوزی که در محافل سیاسی به مرکوزی معروف بودند، در چگونگی برخورد با بحران اقتصادی اروپا اتفاق نظر کامل داشتند. زوج اولاند-مرکل که مرکولاند نام گرفته‌اند، می‌کوشند اختلاف نظر خود را اندک جلوه دهند تا در زمانی که شبح خروج یونان از منطقه یورو بیش از هر زمان دیگری مشاهده می‌شود، موضعی متحد از خود به نمایش بگذارند. مرکل حامی سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بود اما برخی تحلیلگران معتقدند چه بسا این‌دو نفر که فقط یک ماه با هم اختلاف سنی دارند، رابطه‌‌ای نزدیک‌تر نسبت به زوج مرکوزی داشته باشند؛ هر چند که اولاند در زمان مبارزه انتخاباتی، به‌شدت و بارها از موضع مرکل انتقاد کرد.

دیدار دو رهبر با صرف شنیتسل بره در وعده شام به پایان رسید و اولاند به پاریس بازگشت. مطبوعات آلمان اظهار اطمینان کردند دیری نخواهد پایید که اولاند متوجه خواهد شد که پیمان مالی، شکنجه کشورهای بحران‌زده نیست بلکه تاکیدی بر پیمان اصلی ثبات اقتصادی است. مرکل و اولاند تاکید کردند که می‌خواهند یونان همچنان در زمره 17 کشوری باشد که از یورو استفاده می‌کنند و به رشد اقتصادی در این کشور کمک کنند اما خاطرنشان کردند که آتن باید به تعهدات موجود پایبند باشد.

کد خبر 170807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز