اسلامشهر: نخستین سفر استانی دولت نهم به اسلامشهر، مصوباتی داشت که در میان آنها تعریض جاده معروف احمدآباد مستوفی بیش از همه مورد توجه شهروندان قرار گرفت.

به گزارش مهر، این جاده که در آن زمان به جاده مرگ معروف شده‌بود، هر ماه جان تعداد زیادی از شهروندان اسلامشهری را می‌گرفت تا تذکر دائمی باشد برای متولیان و مسئولان این بخش. شاید مرگ همزمان 5دانشجو و استاد دانشگاه اسلامشهر به‌صورت تلنگری شد تا اصلاح و بازسازی این محور مهم در فهرست مصوبات دولت قرار بگیرد. در نهایت نیز این طرح هفدهم شهریور سال 90 به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید اما هنوز کار تمام نشده است.

جاده احمدآباد رها شده است

داوود کاشانی کارشناس امور عمرانی در گفت‌وگو با مهر گفت: تعریض جاده احمدآباد کار قابل توجهی بود اما به‌نظر می‌رسد بعد از افتتاح به حال خود رها شده و هنوز نیاز به تکمیل دارد.

وی با بیان اینکه محور احمدآباد مستوفی به‌دلیل نداشتن نور کافی نیازمند اندیشیدن چاره‌ای جدی است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نیازهای این جاده نصب چراغ و رسیدگی سریع به این مسئله است. به باور وی جاده احمدآباد از نظر خط‌کشی و پستی و بلندی‌های خطرناک نیز نیازمند بررسی و رفع معایب موجود است.

کاشانی عنوان کرد: هنوز در بعضی قسمت‌های جاده پستی و بلندی‌هایی وجود دارد که باید تسطیح شود چرا که به‌دلیل قرار گرفتن این پستی و بلندی‌ها در پیچ‌ها می‌تواند خطرآفرین باشد.

این کارشناس مهم‌ترین دلیل بروز چنین مشکلی را اجرا نشدن یکپارچه عملیات اجرایی جاده دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد فقط چهاربانده شدن جاده احمدآباد مورد توجه بوده و مجریان این پروژه تلاش کرده‌اند که فقط عرض جاده بیشتر شود و هنوز بخشی از مشکلات گذشته مثل همین پستی و بلندی‌ها و نامشخص بودن حاشیه خاکی جاده که می‌تواند در سرعت‌های بالا مشکل‌آفرین باشد همچنان باقی مانده است.

وی همچنین ایرادات هندسی و قوس‌های نامناسب را یکی دیگر از مشکلات این جاده دانست و تاکید کرد: انجام یک کار بزرگ مثل تعریض جاده حادثه‌آفرین احمدآباد نباید به حال خود رها شود و اصلاح این ایرادها ضرورتی است که باید در اولویت برنامه‌های مجریان طرح قرار بگیرد.

بخش‌هایی که فراموش شد

مصوبه تعریض جاده احمدآباد 2بخش داشت؛ یک بخش تملک اراضی و املاک واقع در مسیر و بخش دیگر عملیات اجرایی جاده اما آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت تنها بخش عملیاتی جاده بود در حالی که حجم عظیمی از توافقات صورت گرفت تا زمین لازم برای تعریض محور احمدآباد آماده شود.

اعتبار تخصیص یافته برای بخش اجرایی نزدیک به 17میلیارد تومان بود در حالی که اعتبار صرف شده توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر برای آزاد‌سازی‌ هزاران‌متر مربع از اراضی این مسیر بیش از 30میلیارد تومان خرج روی دست شهرداری گذاشته است.

به گفته مشاور کمیسیون بررسی پیشنهادهای شورای اسلامی شهر اسلامشهر، انجام توافقات این طرح طبق مصوبه سفر استانی هیات دولت به‌عهده شهرداری و شورای شهر بوده است اما هیچ جا نامی از این دو به میان نمی‌آید.

فرهنگ خدایی در باره رقم اعتبارات این بخش می‌افزاید: در انجام توافقات با مالکان اراضی و املاک واقع در مسیر جاده احمدآباد اصل بر توافق غیرنقدی با مالکان بوده است که اغلب در قبال اراضی آزاد‌سازی‌ شده امتیازاتی در چارچوب قوانین شهری به آنها اعطا شده است اما معادل نقدی این امتیازات بیش از 30میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با انتقاد از مسئولان اجرایی گفت: به‌رغم انجام کار بزرگ آزاد‌سازی‌ اراضی هیچ نامی از شورای شهر که محور اصلی توافقات بود به میان نیامد درحالی که شورای شهر مهم‌ترین رکن این پروژه عظیم به شمار می‌رود.

یک جاده 16 کیلومتری و چند افتتاحیه

در یک اتفاق نادر، جاده احمدآباد چندین بار مورد بهره‌برداری قرار گرفت و حتی نام آن نیز تغییر کرد. این جاده یک بار در هفته دولت سال 89 و یک بار دیگر نیز در همان سال و در دهه فجر در فهرست افتتاحیه‌ها قرار گرفت. این اتفاق در شهریورماه 90 برای آخرین‌بار و با حضور وزیر راه صورت گرفت و این کار زمینه‌ای شد تا نام رسمی این جاده از «پیامبر اعظم(ص)» به «شهدای 17 شهریور» تغییر یابد.

کد خبر 170006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز