گروه اقتصادی: کلیات بودجه سال 1391 با گذشت 50 روز از سال سرانجام دیروز به تصویب اکثریت مجلس رسید در حالی که کمیسیون تلفیق بودجه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه را نهایی نکرده بود و رایزنی‌ها بین پاستور و بهارستان درباره بودجه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هم بی‌نتیجه مانده است.

بودجه‌ای که به گفته مخبر کمیسیون تلفیق مجلس نسبت به لایحه پیشنهادی دولت تغییرات جدی داشته است تا آنجا که محمد مهدی مفتح با اعلام اینکه نشست کمیسیون یادشده تا پاسی از نیمه شب ادامه داشته است، تاکید کرد: هرچند سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی نشده اما تلاش کردیم ارقام بودجه را واقعی لحاظ کنیم تا احتمال کسری بودجه به حداقل برسد.

جدی‌ترین مخالفت با کلیات لایحه بودجه از احمد توکلی نماینده تهران صورت گرفته که معتقد است: اقتصاد کشور در وضعیت رکودی است و بودجه بیماری هلندی را تشدید می‌کند. او بی‌اعتنایی تاثیر بودجه بر شاخص‌های کلان اقتصادی، اتکای بالای بودجه به نفت، غیرواقع‌بینانه‌بودن میزان تولید و صادرات نفت، بی‌انضباطی‌های مالی گسترده دولت، عدم‌الزام دولت به اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها و برهم‌ریختگی نظم بودجه را مهم‌ترین علت مخالفت خود اعلام کرد که صدای انتقاد او برای دقایقی از رادیو مجلس قطع شد که البته او اعلام کرد: حتما ایراد فنی بوده است.

به گزارش همشهری، سرانجام پس از اظهارنظر موافقان و مخالفان، در 2نشست صبح و بعد از ظهر، کلیات لایحه بودجه به رای گذاشته شد که از مجموع204 نماینده حاضر در مجلس، 128 نفر رای موافق، 40نفر رای مخالف و21 نفر رای ممتنع دادند تا دست‌کم کلیات بودجه به بن بست قانونگذاری برخورد نکند. مجموع اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف دست‌کم نشان از انتقاد اکثریت مجلس به ساختار کلی بودجه پیشنهادی دولت داشت اما نمایندگان ترجیح دادند به اصل بودجه رای مثبت بدهند و در بررسی جزئیات، نسبت به اصلاح بودجه اقدام کنند.

رفت‌وآمدهای یارانه‌ای از بهارستان تا پاستور

ورای مذاکرات مجلس بر سر بودجه، رفت‌وآمدهای یارانه‌ای از بهارستان تا پاستور درباره نحوه دخل و خرج دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نشان داد دست‌کم روزهای حساس و سرنوشت‌ساز بودجه‌ای هنوز فرا نرسیده است چرا که محمود احمدی‌نژاد آشکارا در برابر نظر مجلس برای کند کردن شیب فاز دوم قیمت‌ها مقاومت کرده است.

به گزارش مهر، در جلسه مشترک نمایندگان مجلس و دولت که درخصوص نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پیش از ارائه بودجه در صحن علنی برگزارشده، رئیس‌جمهور ضمن انتقاد از عملکرد مجلس، بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها براساس نظر دولت اصرار کرده است. این مخالفت باعث شده تا کمیسیون تلفیق سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه امسال را فعلا تعیین نکند بلکه راهی برای اجماع نظر بین دولت و مجلس باز شود.

پس از ابلاغ نظر هیات عالی حل اختلاف قوا توسط رهبر انقلاب به رؤسای قوای سه گانه مبنی بر اینکه هرگونه تصمیم‌گیری برای پرداخت‌ها در موضوع هدفمندی یارانه‌ها باید در بودجه سالانه و با مصوبه مجلس باشد، جلسه‌ای مشترک در این خصوص بین دولت و مجلس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.

کمیسیون تلفیق مجلس با وجود آنکه روز شنبه 54هزار میلیارد تومان برای اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به تصویب رسانده بود، به‌رغم مخالفت برخی نمایندگان با افزایش بودجه، در جلسه دیروز خود 10هزار میلیارد تومان از ردیف بودجه91 به این اعتبارات افزود و با اختصاص 2هزار میلیارد تومان به بیمه بیکاری اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها را به 66هزار میلیارد رساند.از این میزان 48هزار میلیارد تومان برای سهم خانوار،10هزار میلیارد تومان سهم تولید و 6هزار میلیارد تومان هم برای سلامت درنظر گرفته شده است.

کد خبر 169868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز