گرچه از هم‌اکنون تا شروع امتحانات مدرسه‌ها یکی دو هفته‌ای وقت باقی مانده است، اما به‌نظر می‌رسد که پدران و مادران باید از هم‌اکنون در فکر اوقات فراغت فرزندان خود در فصل تعطیلات باشند.

در این زمینه می‌توان با توجه به نیازها، علایق و همچنین استعداد‌ها و توانایی‌های بچه‌ها به این کار اقدام کرد. بی‌تردید نباید در این خصوص بدون برنامه‌ریزی اقدام کرد؛ زیرا این مسئله سبب می‌شود تا نتیجه لازم از کار گرفته نشود. متأسفانه برخی از والدین به اوقات فراغت به مانند یک امر لوکس نگاه می‌کنند.

این دسته از افراد حاضرند پول زیادی برای این کار صرف کنند اما هیچ به فکر نتیجه و بازده مثبت آن نیستند، مثلا این افراد اگر فرزندشان را به کلاس‌های آموزش زبان یا آموزشگاه‌های هنری می‌فرستند، برایشان اصلا مهم نیست که استادان و مربیان این مراکز در چه سطحی از توانایی علمی و هنری هستند و فکر می‌کنند که اگر پول بیشتری بدهند، ضرورتا نتیجه بهتری هم عایدشان خواهد شد. حال آنکه این مسئله همیشه صادق نیست. چه بسا با یک برنامه‌ریزی و بررسی دقیق و صرف هزینه‌ای کم، بتوان اوقات فراغت سودمندی را عاید فرزندان خود کرد. به هر روی از حالا به فکر باشید و با توجه به نیازها و توانایی‌های فرزندتان به بررسی و سنجش امکاناتی که در جامعه در این خصوص وجود دارد، بر‌آیید.

سوسک‌ها و آدم‌ها!

با گرم‌تر شدن هوا کم‌کم انواع سوسک‌ها از گوشه و کنار آشپزخانه و حمام بعضی از خانه‌ها بالا و پایین می‌روند و در این بین، عده‌ای هم دم پایی به دست دنبال آنها می‌گذارند! همانگونه که چند روز پیش در همین ستون نوشته بودیم، ازدیاد و تکثیر موش‌ها و سوسک‌ها به نگرش و نحوه عملکرد ما در قبال محیط زندگی مان بستگی دارد. مادامی که منابع غذایی این موجودات به اندازه کافی فراهم باشند، باید منتظر آمدن آنها هم بود. به همین خاطر باید پیش از هر چیز نوک تیز پیکان انتقاد را به سوی خود گرفته و رفتارهای غیربهداشتی خود را زیر سؤال ببریم. مایی که در بردن زباله‌ها به بیرون از خانه و همچنین نسبت به پاکیزگی محیط زندگی خود سهل‌انگارانه رفتار می‌کنیم، چگونه انتظار محلی عاری از سوسک و موش را داریم؟

برخی از شهروندان سهل انگاری خود را در این زمینه با خرید یک گچ یا سم سوسک‌کش توجیه می‌کنند، اما در مواردی، این دسته از افراد در نحوه استفاده از این سم‌ها دقت لازم را به خرج نمی‌دهند. این افراد بدون توجه به هشدارهای درج شده روی بسته‌های این قبیل سم‌ها، آنها را همه جا از جمله در مجاورت مواد‌غذایی می‌پاشند. در همین زمینه برخی از شهروندان از افرادی که این سم‌ها را بدون درنظر گرفتن اندازه و شیوه مصرفشان، در هر نقطه‌ای از آپارتمان می‌ریزند، گله‌مند هستند.

باید توجه داشت که این کار علاوه بر ایجاد مسمومیت، می‌تواند در دراز مدت اثرات زیانباری روی انسان داشته باشد. افزون بر همه اینها برخی از کارشناسان بر این نظرند که استفاده خود سرانه از این سم می‌تواند سوسک‌ها را مقاوم‌تر سازد. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که در این خصوص با شرکت‌هایی که عهده دار سم‌پاشی‌های خانگی هستند، مشورت شود.

کد خبر 168852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز