مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۸
۰ نفر

گروه شهری: درحالی‌که معاون استاندار تهران، بازگشت ایستگاه‌های مترو را به وضعیت عادی پس از آبگرفتگی نیازمند گذشت مدت‌ها زمان برآورد کرده و گفته بود که با این اتفاق مترو 2سال به عقب برگشت، روز گذشته ایستگاه‌های حادثه‌دیده مترو با تلاش شبانه‌روزی کارکنان مترو و شهرداری، تنها پس از 11 روز به وضعیت عادی برگشت و به روی شهروندان گشوده شد.

شهر مدیریت

صبح دیروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران عملیات بازگشایی نیمه غربی خط 4 متروی تهران از ایستگاه میدان انقلاب تا میدان آزادی که در حادثه سیلاب اخیر آسیب دیده بود به انجام رسید.به گفته قالیباف سیل، حادثه‌ای طبیعی است و درهمه دنیا اتفاق می‌افتد اما آنچه مهم است مدیریت این حادثه بود که یکی از موفق‌ترین و بی‌نقص‌ترین تجربه‌های مدیریت حوادث طبیعی بود. وی ادامه داد: گرچه ابعاد این سیل عظیم هنوز کاملا باز نشده اما آنچه مهم است این است که خداوند بزرگ منت گذاشت و شاهد تلفات جانی نبودیم و به کسی آسیب نرسید.

درمورد خسارت مالی آن نیز حدود 21میلیارد تومان برآورد شده که با توجه به بیمه بودن مترو نیازی به پرداخت از سوی شهرداری نیست و از این بابت نباید از شکر الهی غافل باشیم. یکی دیگر از نکات مورد اشاره در سخنرانی دیروز شهردار تهران تشکر از همه مدیران، معاونین، شهرداران و کارگران و کارمندان شهرداری و همه کسانی بود که با حضور خود چه در کار مدیریت و حل بحران و چه با دعای خیرشان این خطر بزرگ که می‌توانست هزینه‌های جانی و مالی بسیار زیادی داشته باشد را رفع کنند زیرا این حجم سیلاب اگر به هرکجای دیگر شهر سرازیر می‌شد می‌توانست هزینه‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری داشته باشد.

قالیباف نحوه مدیریت و کنترل سیلاب اخیر را یادآور دوران دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: در این حادثه اخیر دیدم آنجایی که لازم باشد جوانان گمنام که از نیروهای شهرداری نیز نبودند و قاعدتا در این بحران وظیفه قانونی نداشتند اما از جان خود مایه گذاشتند و در سخت‌ترین لحظات با روحیه جهادی و بسیجی با مرگ دست و پنجه نرم کردند و در کمترین زمان امکان بهره‌برداری مجدد از خط 4 را برای مردم فراهم کردند که از این بابت دست یکایک آنها را می‌بوسیم. وی در عین حال از همه رسانه‌ها به‌ویژه از صدا و سیما بابت اطلاع‌رسانی مناسب، درست و بجا از سیلاب اخیر قدردانی کرد.

وی دربخش دیگری از اظهارات خود به موضوع ایمنی مترو اشاره کرد وگفت:این حادثه نشان داد مجموعه ساخت مترو، طراحی و اجرای آن دقیق بوده زیرا تنها در ایستگاه میدان آزادی روزانه بالغ بر 120هزار نفر تردد می‌کنند اما تخلیه مسافران در این حادثه با سرعت و دقت به‌گونه‌ای انجام شد که هیچ خسارت جانی نداشت همچنین بیش از یک میلیون متر مکعب آب وارد شده به شبکه مترو هیچ آسیب جدی به مترو وارد نکرد و مطمئنا هیچ مشکل ایمنی برای استفاده از مترو وجود ندارد. این درحالی است که به گفته شهردار تهران حوادثی داشتیم که در یک مجلس لامپی ترکیده و هنگام خروج مردم از مجلس به‌دلیل ازدحام حدود 8 نفر جان خود را از دست دادند.

شهردار تهران در توضیح علل وقوع حادثه سیلاب شهر تهران گفت: دامنه رسیدگی به این قضیه باید از دامنه البرز آغاز شود ضمن اینکه قوانین و مقررات مربوط به مسیر سیلاب‌ها، رودخانه‌ها و اینکه مدیریت آن بر عهده چه کسی است، یا اینکه چه کسی باید حریم رودخانه‌ها را رعایت کند کاملا مشخص است اما در مجموع پی‌بردن به علل وقوع این حادثه نیاز به کار کارشناسی دارد بنابراین جنس این بحث سیاسی نیست که بخواهد خرج یکبار مصرف گروهی و صنفی شود.

به گزارش همشهری دیروز قالیباف همچنین از افتتاح ایستگاه متروی ارم سبز تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: طبق قرار قبلی و قولی که داده بودیم ایستگاه ارم سبز تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد وخط 4 مترو از ایستگاه کلاهدوز تا شهرک اکباتان تکمیل و به خط 5 متصل می‌شود.

به گزارش همشهری، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نیز در مراسم بازگشایی خط 4 مترو از ایستگاه انقلاب تا آزادی شرکت داشت و دراین مراسم طی سخنانی با اشاره به یکی از آیات قرآن مجید اظهار داشت: در قرآن آمده است که هرگاه دیدید مردم به شما اقبال کردند و به آغوش شما رو می‌آورند، هرگاه دیدید فوج فوج دل‌ها را صید می‌کنید، اعتمادها را جلب می‌کنید، هیچ فتحی مثل فتح دل‌ها نیست و فتوحات دیگر ظاهری است و ارزشی ندارد.

وی در ادامه یکی از مظاهر حیات را ذکرجمیل دانست و گفت: خوش بینی و حمایت مردم عنایت خدا را به همراه دارد و عنایت خدا برکت و فتوحات بسیاری با خود به همراه دارد.حجت‌الاسلام صدیقی با استناد به همین جمله زحمات شبانه‌روزی و مجاهدگونه تیم شهرداری در بستن مسیر سیل و مرمت خرابی‌های ناشی از سیلاب اخیر تهران را نجات‌بخش جان انسان‌ها دانست و از آن به‌عنوان کار برجسته‌ای برای ثبت در پرونده شهرداری نام برد.

وی گفت: شهرداری تهران با همه توان به میدان آمد و شب‌و‌روز برای خدمت رسانی به مردم نشناخت که این کار پیروزی بزرگ و مدال افتخاری است که گوارایتان باد.صدیقی خطاب به حاضرین در مراسم روز گذشته که بیشتر از میان نیروهای بسیجی بودند گفت: شما در حماسه‌ها کم نگذاشتید و درخنثی کردن توطئه‌ها و فتنه‌های جدید و قدیم هیچ‌وقت کوتاهی نکردید و زیر پرچم فاطمه (س) و اهل‌بیت‌(ع) تا ظهور امام عصر (عج) سنگر رهبری و مرجعیت را خالی نگذاشتید و از این بابت من به شما با قداست نگاه کرده خاک پای شما را می‌بوسم. این درحالی است که از نظر امام جمعه موقت تهران برخی مسئولان با ندانم کاری به گرانی‌ها دامن می‌زنند اما دعای خیر و بصیرت و دل شکسته شما درهای بسته‌ای که دست دولت نمی‌تواند باز کند را می‌تواند باز کند.

وی درعین حال از خیانت و چوب لای چرخ گذاشتن‌های برخی دستگاه‌ها سخن گفت که روند سرعت خدمت به مردم و رونق اقتصاد را کند می‌کند اما دعای دل‌های شکسته می‌تواند به تصفیه اینگونه افراد کمک کرده و باعث شود خدمتگزاران خالص بمانند.

وی با اعلام اینکه بعضی‌ها در اوج خدمت رسانی باز هم از خدا می‌ترسند که نکند این پلی که ساختیم یا پارکی که احداث کردیم خدا قبول نکند گفت: حیف است انسان کاری انجام دهد ولی رنگ عبودیت خدا نداشته باشد و بوی ریا داشته باشد بنابراین برای خدمت خالصانه به مردم کار کنید که حرمتش از کعبه بیشتر است.

امام جمعه موقت تهران همچنین خدمت رسانی به ساکنین مناطق جنوبی شهر را باعث رضای خدا دانست وگفت: مردم جنوب شهر که خودروهای گران قیمت ندارند و با مترو تردد می‌کنند اساسا مردمی سریع‌الرضا هستند، اینها ولی نعمت اصلی انقلاب و حامیان اصلی ولایت هستند که خدمت به آنها افتخار به‌دنبال دارد و عبادت است.

وی خطاب به مسئولان شهرداری گفت: سرتان را بیندازید پایین و خدمت کنید و کاری به این و آن نداشته باشید که چه می‌گویند، کار شما را قبول دارند یا ندارند بلکه اساسا دعای خیر مردم است که پشتوانه شماست. ما چه کار به سیاسیون و دانه‌درشت‌ها داریم، آنها می‌خواهند قبول کنند، می‌خواهند نکنند.

وی در انتهای سخنرانی خود از خداوند خواست تا اقدامات شهرداری تهران را در زمره عبادت ایشان قرار دهد و ناخالص را از اطراف مسئولان نظام دور سازد و خائنین را افشا کرده و دست نفوذی‌ها را از سر کشور قطع سازد.

راه‌اندازی دوباره خط 4 ظرف 300 ساعت کار مداوم

دیروز همچنین تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران به ارائه گزارشی از ماجرای سیلاب اخیر و نحوه مدیریت بحران و عملکرد مدیریت شهری پرداخت و گفت: 27 فروردین گذشته درعرض 40 دقیقه 7‌میلیون مترمکعب باران داشتیم حتی در برخی خیابان‌ها 50‌تا 60‌سانتی متر تجمع آب و انواع ضایعاتی را داشتیم که سیل با خودش آورده بود.

در همین حین ساعت 12:30 خبر آمد که دیواره بخشی از رودخانه میانرود که جریان سیلاب درآن به کرج هدایت می‌شود براثر فشار و حجم بالای سیلاب شکسته شده و حجم انبوهی از آب درحال سرازیر شدن به اکباتان است اما با لطف و عنایت الهی این سیلاب که می‌توانست به سمت خانه‌های صدها نفر از ساکنین اکباتان برود به متروی ارم سبز درخط 4 سرازیر شد. این درحالی است که هزاران نفر در ایستگاه مترو و 1500 نفر در قطارها درحال جابه‌جایی بودند که بلافاصله با قطع برق در عرض 3 دقیقه اقدام به تخلیه مسافرین کردیم.

به گفته تشکری هاشمی در کمتر از یک دقیقه جریان آب از کف ریل به سکوها رسید و اگر مدیریت بحران به‌صورت مناسب به اجرا درنمی‌آمد حادثه‌ای دلخراش پیش رویمان بود.وی ادامه داد: در کمتر از یک ساعت و نیم آب در ایستگاه‌های ارم سبز، اکباتان، شهید فکوری، آزادی، استاد معین و حبیب‌اللهی جریان یافت که با حضور شخص آقای قالیباف در محل حادثه و برعهده گرفتن فرماندهی بحران ظرف کمتر از 20 ساعت جریان سیلاب عظیم تحت کنترل درآمد و بحث تخلیه آب نیز با ورود غواصان سازمان آتش‌نشانی و شناسایی محل نفوذ آب آغاز شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دربخش دیگری از گزارش خود گفت: 80 پمپ قوی آب عملیات تخلیه یک میلیون متر مکعب آب از ایستگاه‌ها وتونل مترو را انجام داد واز طریق کانال‌های فاضلاب به خارج شهر منتقل شد.وی افزود: اما کسانی بودند که بی‌انصافی کردند، دروغ گفتند، آمار کشته شده دادند، جامعه را ملتهب کردند، پا روی حق گذاشتند و گفتند کار جمع‌آوری سیلاب و گل‌و‌لای و تعمیر خرابی‌های مترو 2 سال وقت می‌برد اما مدیریت شهری با همه توان حتی دقیقه‌ها را از دست نداد و ظرف 300 ساعت عملیات سنگین تخلیه آب و جمع‌آوری گل‌و‌لای و تعویض سیستم انتقال برق و الکترونیک با مدیریت استثنایی و جهادی به پایان رسید و روسیاهی به سیاه‌نمایان ماند.

تشکری هاشمی همچنین در پاسخ به کسانی که مدیریت شهری را متهم به داشتن روحیه نظامی‌گری کردند گفت: ما در پاسخ به همه این افراد که خاک جبهه را نخورده‌اند و معنی ایثار و فداکاری را نمی‌دانند می‌گوییم اگر نظامی‌گری این است، ما به آن افتخار می‌کنیم.

کد خبر 168169
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز