گروه سیاسی: درست یک ماه مانده به برگزاری دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در بغداد، دیروز نخست‌وزیر عراق وارد ایران شد.

مالکی

رسانه‌های عراق پیش از سفر نوری مالکی به ایران نوشتند که مالکی در 3حوزه مهم بازرگانی، صنعت و انرژی با مقامات ایران گفت‌وگو می‌کند اما آنچه پیداست علاوه بر این سه حوزه، میزبانی عراق از مذاکرات هسته‌ای ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای گفت‌وگوی مالکی با مقامات ایران است، بیراه هم نیست که دیدار با سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان جزو برنامه‌های اصلی نخست‌وزیر عراق در کنار دیدار با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ایران قرار گرفته است. از وزیران صنایع و بازرگانی که مالکی را در این سفر همراهی می‌کنند و از استقبالی که مجید نامجو وزیر نیرو از نخست‌وزیر عراق کرد، می‌شد استدلال کرد که منابع آبی مشترک میان دو کشور هم یکی از محورهای گفت‌وگوی نوری مالکی در ایران باشد؛ چه اینکه علی الموسوی مشاور رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق اظهار داشته مالکی در این سفر درباره مسائل بازرگانی، صنعت و انرژی و به‌طور حتم مسئله منابع آبی گفت‌وگو خواهد کرد. اما درباره محورهای دیگر مذاکرات ایران و عراق نمایندگان پارلمان‌های دو کشور گمانه زنی‌هایی کرده‌اند.

دیروز حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزارت امور خارجه نیز با حساس خواندن زمان سفر نوری مالکی به ایران، گفت که فعال‌تر کردن روابط دو جانبه اقتصادی، مذاکرات آینده ایران و 1+5 در بغداد و تحولات سوریه از مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند مورد مذاکره مسئولان دو کشور باشد.

دور اول مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 6قدرت جهانی 26فروردین در استانبول برگزار شد. پیش از آنکه این مذاکرات برگزار شود ایران بغداد را به‌عنوان محل مذاکرات پیشنهاد داده بود که نهایتا طرفین توافق کردند مذاکرات را در 2دور، ابتدا در استانبول و سپس در بغداد برگزار کنند. انتخاب این دو کشور در حالی صورت گرفته است که نخست‌وزیران ترکیه و عراق این روزها روابط دوستانه‌ای را باهم ندارند.

مالکی در شرایطی به ایران سفر کرد که 3روزی می‌شود میان او و نخست‌وزیر ترکیه - که میزبانی دور اول مذاکرات هسته‌ای را به‌عهده داشت- تبادل اتهام می‌شود. آخرین این بحث‌ها دیروز در آستانه ورود نخست‌وزیر عراق به ایران شنیده شد. اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در کنفرانسی خبری در استانبول در واکنش به سخنان اخیر مالکی که ترکیه را متهم به دخالت در امور عراق کرده بود این سخنان را نمایشی خواند. شاید میانجیگری ایران بین دو کشوری که میزبان دور اول و دوم گفت‌وگوهای هسته‌ای بوده است، یکی از محورهای پیشنهادهای مقامات ایرانی به نخست‌وزیر عراق باشد.

استقبال در سعدآباد

نوری مالکی که مهرماه سال 89 به ایران آمده بود دیروز برای نخستین بار پس از انتصاب دوباره‌ به سمت نخست‌وزیری باز هم به ایران آمد و در کاخ سعد آباد مورد استقبال معاون اول رئیس‌جمهور قرار گرفت. محمدرضا رحیمی در دیداری که با مالکی داشت اظهار امیدواری کرد که سفر نوری‌مالکی به ایران، فصل نوینی در روابط دو کشور و گامی در جهت توسعه همه جانبه مناسبات فیمابین باشد.

مالکی نیز در این دیدار اهمیت شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری مشترک بین دو کشور را ضروری و با اهمیت دانست و گفت: وزرای دو کشور اخیرا دیدارهای فشرده‌ای در زمینه همکاری در بخش‌های مختلف داشته‌اند و امیدواریم این مذاکرات گامی به سوی شکوفاتر شدن روابط میان تهران - بغداد باشد. مالکی همچنین روز گذشته با محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور و لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز دیدار کرد.

کد خبر 167479
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز