گروه سیاسی: ادامه اتخاذ مواضع خصمانه مقامات اماراتی و برخی از کشورهای عربی دیروز واکنش شدید مجلسی‌ها را هم برانگیخت و 225 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای نسبت به ادعای شورای ملی فدرال امارات متحده عربی واکنش نشان دادند و اعلام کردند که سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی در ادامه سفر وی به سایر جزایر ایرانی خلیج‌فارس و یک موضوع داخلی ایران بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است که مجلس شورای اسلامی ایران تاکید می‌کند طرح ادعاهای واهی علیه جزایر سه‌گانه ایرانی از سوی امارات هیچ‌گاه به حقانیت تاریخی و حقوق ملی ملت ایران نسبت به این جزایر به‌عنوان جزء لاینفک از خاک سرزمین جمهوری اسلامی ایران خدشه وارد نمی‌سازد. ما نمایندگان مجلس تاکید می‌کنیم جمهوری اسلامی ایران با اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت خودش بر جزایر ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ را اساسا غیرقابل مذاکره می‌داند ولی همچون گذشته در قالب روابط دوستانه و حسن همجواری از مذاکرات مستقیم دوجانبه با دولت امارات متحده عربی به‌منظور راه‌های تقویت هرچه بیشتر مناسبات بین دو کشور و رفع سوء تفاهمات احتمالی استقبال می‌کند.

از سوی دیگر با ادامه گستاخی‌های مقامات اماراتی و صدور بیانیه اجلاس اخیر وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس دیروز سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تکرار ادعاهای بی‌اساس شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ابراز تأسف کرده و این موضعگیری را محکوم کرد.

رامین مهمانپرست ضمن رد مفاد بیانیه اجلاس اخیر وزرای خارجه این شورا در دوحه، این امر را دخالت آشکار در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران توصیف و آن را محکوم کرد. مهمانپرست اظهار داشت: دوره اعلام مواضع غیرسازنده در بیانیه‌های شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی پایان یافته است.وی سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به ابوموسی را مربوط به حاکمیت سرزمینی ایران دانسته و افزود: تعلق این جزایر به خاک ایران امری ثابت، لایتغیر و غیرقابل مذاکره است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان بر سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه و گسترش مناسبات و همکاری‌ها میان ایران و کشورهای همسایه در خلیج‌فارس براساس اصول حسن همجواری، احترام متقابل و عدم‌دخالت در امور داخلی یکدیگر تاکید کرده و افزود: معرفی نمایندگان دو کشور نیز در همین چارچوب و به‌منظور رفع سوء تفاهمات احتمالی صورت گرفته است.

کد خبر 166953
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز