همشهری‌آنلاین: معاون توسعه کاربردهای هواشناسی، تحقیق و آموزش سازمان هواشناسی گفت: انتخاب ایران به عنوان هفتمین کشور مرکز تبادل اطلاعات بین‌المللی هواشناسی مهمترین دستاورد این سازمان در سال 90 بود.

naval

مجتبی ذوالجودی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر افزود: این جایگاه در همایشی در سوئیس به ایران اعطا شد و نرم افزار مربوط به این خدمات را همکاران سازمان هواشناسی به صورت کاملاً بومی طراحی کردند.

وی افزود: ایران در این رتبه بندی بعداز آمریکا، فرانسه، کانادا، آلمان، ژاپن و برزیل قرار دارد.

ذوالجودی افتتاح مرکز داده اصفهان به عنوان پشتیبان مرکز سامانه پردازشی و اطلاعاتی سازمان هواشناسی را از دیگر اقدامات پارسال خواند و گفت: در سال 90 از سامانه نوین سازی بانک های اطلاعاتی سازمان بهره برداری شد که براساس آن اطلاعات و خدمات ارائه شده به کاربران بروز رسانی می شود.

معاون سازمان هواشناسی گفت: ارائه پیش بینی‌های هوانوردی کوتاه مدت نیز از دیگر اقدامات سال گذشته بود که در امنیت پروازها تأثیرات فراوان دارد.

ذوالجودی به احداث سه ایستگاه دریایی این سازمان در سال 90 اشاره کرد و گفت: امسال پنج ایستگاه دیگر را راه اندازی خواهیم کرد و ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار نیز به صورت کاملاً بومی در داخل کشور طراحی می شود.

وی تعداد ایستگاه‌های جاده‌ای سازمان هواشناسی را 40 ایستگاه نام برد و گفت: امسال 18 ایستگاه دیگر در جاده‌ها استقرار خواهد یافت که در حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی جاده‌ها تأثیر فراوان دارد.

معاون سازمان هواشناسی درباره شبکه‌های رادار سازمان نیز گفت: هم اکنون کار ایستگاه‌های رادار در تهران، تبریز، کرمانشاه، بوشهر، اهواز به پایان رسیده است و تا پایان سال ایستگاه های رادار گیلان و فارس را نیز نصب خواهیم کرد.

وی کاربرد این ایستگاه‌ها را در پایش و سنجش حجمی و سه بعدی جو دانست.

ذوالجودی درخصوص نصب سیستم آر بی آر نیز گفت: این سیستم که به اندازه گیری دید دقیق‌تر خلبان ها کمک می‌کند در فرودگاه امام، مهرآباد، فرودگاه مشهد، بیرجند، سنندج و بوشهر کارش به پایان رسیده است و در حال نصب در شهرهای لرستان، ایلام، اردبیل، بجنورد، ارومیه و اهواز هستیم و در تبریز، رشت، یزد ، زاهدان، بندرعباس، شیراز و اصفهان نیز نصب خواهیم کرد.

کد خبر 164031
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز