همشهری آنلاین: تلاش فشرده دو هفته اخیر نیکلاسارکوزی رییس جمهور پس از اعلام نامزدی رسمی و اعضاء حزب حاکم این کشور برای بهبود جایگاه از دست رفته رییس جمهور، آنچنان که باید مثمرنبوده و فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست همچنان در صدر نامزدهای انتخاباتی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که فرانسوا اولاند همچنان با اختلاف چشمگیری نسبت به سارکوزی رقیب راستگرای خود و دیگر نامزدها در افکارعمومی فرانسه برتری دارد.

آخرین نظرسنجی موسسه ال اچ دو بیانگر آن است که اولاند می تواند با کسب 58 درصد آرا در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به حضور سارکوزی در کاخ الیزه پایان دهد.

این نظرسنجی همچنین نشان می دهد، نامزد سوسیالیست ها در مرحله اول 30،5 درصد و سارکوزی 22 درصد از آرا را کسب خواهند بود.

براساس یافته های این نظرسنجی، فرانسوا بایرو از حزب مودم و مارین لوپن نامزد از جبهه ملی نیز هر یک با کسب 15درصد آرا، مشترکا در جایگاه سومی قرار خواهند گرفت و ژان لوک ملانشون از جناح چپ نیز هشت درصد آرا در مرحله اول را کسب خواهد کرد.

این درحالی است که هنوز لوپن نتوانسته است، 500 امضای لازم از شهرداران و نمایندگان مجلس را برای حضور در رقابت های انتخاباتی جمع کند.

وی همراه دومینیک دو ویلپن نخست وزیر اسبق فرانسه به عنوان دیگر نامزد ریاست جمهوری تنها تا 16 مارس فرصت دارند این تاییدیه را ارائه کنند.

لوپن که از شکایت به شورای قانون اساسی برای بازبینی این قانون نتیجه ای نگرفت، در یک فراخوان از شهرداران کمک خواست و از سوی دیگر، طرفداران جبهه ملی راست افراطی در حمایت از رهبر خود به دولت و حزب حاکم کشور هشدار داده اند.

آرای جبهه ملی راست فرانسه معمولا در تعیین سرنوشت نامزدهای راه یافته به مرحله دوم انتخابات تاثیرگذار است و پیش بینی می شود که از حدود 20 درصد آرا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری برخوردار شود.

ائتلاف تنی چند ازمحافظه کاران اروپایی علیه نامزد سوسیالیست فرانسه

در همین حال طرح مالیاتی پیشنهادی فرانسوا اولاند که باب میل سران و نخست وزیران محافظه کار اروپایی نبوده ، ائتلاف تنی چند از آنان را درحمایت از نیکلا سارکوزی از حزب راست حاکم او.ام .پ در پی داشت.

همچنین در چارچوب گسترش فضای انتخاباتی فرانسه به اروپا، تصمیم اولاند برای وضع مالیات 75 درصدی بر میلیونرها و میلیاردرها در صورت پیروزی در انتخابات اردیبهشت ماه 91 با واکنش اروپایی مواجه شده است.

گزارش منابع خبری فرانسوی به نقل برخی از نشریه های آلمانی حاکی است که سران و نخست وزیران برخی کشورهای اروپایی در حمایت از سارکوزی و مخالفت با ورود اولاند به الیزه با یکدیگر ائتلاف کرده اند.

این درحالی است که برخی سران احزاب مخالف دولت در فرانسه، سارکوزی را حامی سرمایه داران می دانند که نگرانی وی و حزب حاکم را در پی داشته و تلاش می کنند این باور را که در افکار عمومی نیز ریشه دارد، حذف کنند.

سارکوزی در جمع گروهی از اعضای حزب حاکم و همکاران انتخاباتی خود گفته است: باید سعی کنیم دیوار رقیب سوسیالیست فروریزد تا بتوانیم در انتخابات پیروز شویم.

درهمین حال نیز آنگلا مرکل صدر اعظم المان در سفر چندی پیش خود به پاریس همراه شورای وزیران این کشور، در الیزه به خبرنگاران اعلام کرد که در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه از سارکوزی حمایت می کند.

فرانسه و آلمان که خود را به عنوان موتورهای محرکه اقتصاد اروپا معرفی می کنند، خود نیز با مشکلات مالی گریبانگیر حوزه یورو دست و پنجه نرم می کنند، از چند ماه پیش با ارایه طرح های مختلفی که تاکنون نیز در حد وعده باقی مانده و هرگز عملی نشده است، تلاش هایی را برای برگرداندن آرامش به کشتی توفان زده حوزه یورو آغاز کرده اند.

این احتمال می رود که درصورت شکست انتخاباتی سارکوزی، بسیاری از طرح های مشترک آلمان و فرانسه برای نجات یورو که برخی معتقدند، با اهداف و درونمای انتخاباتی تنظیم و ارایه شده است، فراموش شود.

در همین حال نیز این خبر در رسانه های آلمان منتشر شده که مرکل، ماریو مونتی نخست وزیر ایتالیا، ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا و دیوید کامرون نخست وزیرانگلیس، چندان علاقمند نیستند که اولاند به الیزه راه یابد.

در همین حال، اولاند که در نظرسنجی ها نسبت به سارکوزی پیشتاز است، با اشاره به این اخبار گفت: طبیعی است که بین محافظه کاران اروپایی درحمایت از یک نامزد محافظه کار، ائتلاف شکل گیرد، اما خطاب به آنان می گویم، فقط مردم فرانسه برای سرنوشت و آینده کشور خود تصمیم می گیرند.

درهمین حال، گزارش شده است که مرکل با تکذیب وجود ائتلاف اروپایی حمایت از سارکوزی، گفته است: ائتلافی در کار نیست. هرکشوری متناسب با سیاست های خود در انتخابات ریاست جمهوری و دیدار اولاند از برخی کشورهای اروپایی تصمیم می گیرد، ولی آلمان هنوز در زمینه حضور سیاسی وی دربرلین تصمیم نگرفته است.

از سوی دیگر، اولاند که به تازگی در دیدار از انگلیس با تنی چند از مقامات این کشور گفت وگو کرده، قرار است به چند کشور دیگر از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا و یونان سفر کند.

نظر سنجی های نشان می دهد که در فاصله حدود دو ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه، اولاند همچنان پیشتاز است و پس از سارکوزی نیز مارین لوپن از جبهه ملی و فرانسوا بایرو از حزب مودم، در جایگاه سومی قراردارند.

براساس برنامه اعلام شده، سوم و هفدهم اردیبهشت ماه 91 انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برگزار خواهد شد.

کد خبر 162726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز