مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک شرکت سوئدی با الهام از مایع مغزی، کلاه ایمنی طراحی کرده است که میزان صدمات به سر را به شدت کاهش می‌دهد

طرح کلاه ایمنی

به گزارش ایسنا، مغز انسان داخل جمجمه توسط مایع مغزی نخاعی احاطه شده است که از صدمات شدید به مغز جلوگیری می‌کند.

یک شرکت سوئدی در طراحی نسل جدید کلاه ایمنی از مایع مغزی الهام گرفته است. در سیستم حفاظتی ضربه چندجهتی، (MIPS) از مایع استفاده نشده است؛ اما یک لایه از ماده کم اصطکاک بین پوسته خارجی و بخش داخلی کلاه تعبیه شده است که نیروی وارد به سر را کاهش می‌دهد و همانطور که مغز درون مایع مغزی شناور است، سر نیز درون این کلاه حالت شناور دارد.

کارآیی اصلی این کلاه در حالت مایل و برخورد سر با زمین بصورت زاویه دار است. آزمایشات صورت گرفته نشان می‌دهد، در زمان ضربه به سر در زاویه 45 درجه فشار وارده به مغز در این کلاه تا 40 درصد در مقایسه با سایر کلاه‌ها کمتر است و کارآیی آن در ضربه‌های عمودی مشابه کلاه‌های ایمنی متداول است.

در اکثر کلاه‌های ایمنی استاندارد تنها ضربات عمودی به سر مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما بسیاری از ضربات به سر به صورت مایل و زاویه‌دار هستند که این نکته در طراحی سیستم MIPS مدنظر قرار داده شده است.

در حال حاضر از این تکنولوژی برای طراحی کلاه ایمنی دوچرخه سواران، اسنوبورد سواران و سوارکاران استفاده می‌شود و به زودی این محصول برای کاربران دیگر نیز عرضه خواهد شد.

کد خبر 162713
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز