همشهری آنلاین: فیلمبردار جوان سینمای ایران هنرهای تجسمی را شاکله اصلی سینما دانست و اظهار کرد: هنر هفتم می‌تواند ذائقه مخاطب خود را از کانل هنرهای تجسمی شناسایی، درک و پرداخت کند.

فیلمبردار

به گزارش همشهری آنلاین، تورج اصلانی از فیلمبرداران سینمای ایران درباره رابطه سینما و هنرهای تجسمی گفت: سینما نمی‌تواند بدون هنرهای تجسمی شکل بگیرد چراکه هنرهای تجسمی اساس هنرهای بصری به وی‍ژه سینما است.

وی افزود: هنر هفتم می‌تواند ذائقه مخاطب خود را از کانل هنرهای تجسمی شناسایی، درک و پرداخت کند. فیلمبرداری که تعریف نقطه، خط، سطح، حجم و ... را نداند چگونه می‌تواند فضاسازی کند؟! از این رو، شناخت و درک هنرهای تجسمی شاکله اصلی سینما است.

فیلمبردار فیلم سینمایی "بدرود بغداد" افزود: اگر فیلمبرداری بدون شناخت کافی از گرایش‌های مختلف هنرهای تجسمی و گذراندن دوره‌هایی از آن، پشت دوربین برود، دیگر خالق نیست چون تجسم عصاره اصلی زایش است.

اصلانی ادامه داد: من در حوزه گرافیک و عکاسی فعالیت دارم و اگر کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینما به من اعتماد می‌کنند تا پشت دوربین بروم، برای این است که آزمون‌های خود را در عرصه هنرهای تجسمی خوب پس داده‌ام.

این فیلمبردار جوان با بیان اینکه این هنرهای تجسمی هستند که به سینما کمک می‌کنند، گفت: رسانه به ویژه تلویزیون می‌تواند در این زمینه آموز‌ش‌های همگانی دهد و شعور بصری مخاطب را با معرفی هنرهای تجسمی بالا ببرد.

به عنوان مثال اگر ما برنامه‌ای با موضوع پیدایش خط داشته باشیم و آن را به مخاطب ارائه دهیم، او می‌تواند با یک فیلم 100 دقیقه‌ای که دیالوگ نیز ندارد، ارتباط برقرار کند.

وی با تاکید بر نقش موثر آثار مستند در معرفی هنرهای تجسمی به مخاطبان، اظهار کرد: نام مستند روی خودش است؛ اثری که اسناد را ارائه می‌دهد.

این هنر می‌تواند کاربری رسانه‌ای داشته باشد و مفهوم را منتقل کند. از این رو، مستند نقش بسزایی در معرفی و ماندگاری هنرهای تجسمی دارد.

اصلانی افزود: زمانی که فیلمی درباره یک مجسمه‌ساز می‌سازیم، می‌توانیم مراحل ساخت مجسمه را نیز به تصویر بکشیم.

از این رو می‌توان گفت در دل مستند، آموزش صورت می‌گیرد و مخاطب نسبت به این هنر شناخت کافی پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت: سینما یکی از محبوبترین رسانه‌ها نزد مخاطبان است که می‌تواند از این محبوبیت برای آموزش و انتقال مفاهیم هنرهای تجسمی استفاده کند.

 

 

 

کد خبر 161738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز