گروه شهری: نخستین همایش علمی شهرداری به منزله نهاد اجتماعی دیروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران در محل سالن همایش‌های رازی برگزارشد.

شهردار تهران دیروز به‌عنوان سخنران اصلی این همایش ابتدا درباره چرایی اهمیت بسیار شهرها اظهار داشت: اهمیت شهرها به مولد بودنشان است و اساسا هر کشور و جامعه‌ای حیات، قدرت، ثروت، هویت و پویایی و رشد و تعالی شهروندانش را مدیون مولد بودنش است.

به گفته قالیباف شهرها مولد قدرت، معرفت، ثروت و معنویت هستند لذا از این منظر با هر نگاه و تفکری اهمیت شهرها به‌عنوان نقاط جمعیتی برهیچ‌کس پوشیده نیست و به هرمیزان که از غلظت این جمعیت کم شود از اهمیت مرکزیت تولید بودنش کاسته می‌شود.

از نظر قالیباف یکی از خلأ‌هایی که امروز در جامعه به چشم می‌خورد بی‌توجهی، مقاومت و مقابله در برابر تغییرات به‌ویژه تغییرات اجتماعی است که هر روز در جوامع اتفاق می‌افتد که این کار اشتباهی بزرگ و محتوم به شکست است زیرا به گفته شهردار تهران، تغییرات در زندگی بشر امری بدیهی است و لذا بهترین راه این است که برای تغییرات برنامه و تدبیر داشته باشیم و با تکیه بر مبانی و اصول به سمت باورهای فرهنگ اسلامی و ایرانی هدایت‌شان کنیم.

یکی دیگر از خلأ‌هایی که دیروز در سخنرانی شهردار تهران به آن اشاره شد مربوط به بعضی سازمان‌ها از جمله سازمان شهرداری‌ها بود که ساختار آن بسیار کهنه و عقب‌مانده است که این کهنگی در ساختار حتی به فساد اداری نیز منجر شده است.

عدلیه، نظمیه و بلدیه 3سازمانی بودند که به گفته قالیباف در اذهان مردم سابقه خوبی نداشتند و مردم جوهره شهرداری‌ها را دولتی دانسته و متعلق به‌خود نمی‌دانند؛ این درحالی است که 80درصد درآمدهای شهرداری از جیب مردم و عوارض شهری تامین می‌شود.

قالیباف گفت: هنوز در عمق ذهن مردم نسبت به شهرداری تهران تعلق‌خاطر احساس نمی‌شود و مردم بین شهردار تهران با شهرداری تفاوت قائلند، بنابراین روزی می‌توانیم افتخار کنیم که کارمان را خوب انجام داده‌ایم و به نهادی اجتماعی تبدیل شده‌ایم که مردم احساس کنند شهرداری متعلق به‌خودشان است.

به گفته شهردار تهران ما وظیفه داریم با افزایش آگاهی مردم به سمتی حرکت کنیم تا مردم به‌صورت یکطرفه از شهرداری متقاضی خدمات نباشند، مردم را نسبت به وظایف خود درهمه شئونات و حق وحقوقشان آگاه‌ سازیم و اینکه چه چیزی را باید از شهرداری مطالبه کنند و از سوی دیگر متقابلا چه وظایفی در قبال شهر و مشارکت در اداره امور دارند؛ به این معنی که هم مطالبه‌گر و هم پاسخگو باشند. در این صورت از نظر قالیباف مردم تصور دولتی‌بودن و جدابودن شهرداری از خود را کنار گذاشته و شهرداری را مال خودشان می‌دانند و بر عملکرد آن نظارت خواهند داشت، علاوه براین انصاف موضوعیت یافته، کارآمدی و اثربخشی به شکل تحسین‌برانگیزی به اوج خود می‌رسد.

شهردار تهران در بخشی دیگر از سخنان خود در مراسم نخستین همایش علمی شهرداری به منزله نهاد اجتماعی خطاب به استادان و صاحب‌نظران حاضر در جلسه اظهار داشت: اگر دلسوز مردم، انقلاب، شهدا، امام‌شهدا و خواسته‌های مقام معظم رهبری هستیم باید بدانیم که این دهه به نام پیشرفت و عدالت است و تنها راه دفاع از انقلاب و شهدا و امام، کارآمد و اثربخش‌کردن نظام است.

وی گفت: از همین‌جا با توجه به فرارسیدن دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این نکته را یادآوری می‌کنم که تا زمانی که نمایندگان مجلس به محلات خود بروند و به مردم وعده و وعید انجام کارهایی نظیر شرکت در مراسم عزا و عروسی و فراهم‌کردن بازار فروش شیرگاوهایشان یا آسفالت خیابان و از این دست وعده‌ها با نگاه بخشی و محله‌ای بدهند، به بیراهه کشیده خواهیم شد زیرا نمایندگان مجلس نماینده مردم ایران هستند نه نماینده یک روستا و محله، بنا براین با تفکیک کار ملی از محلی باید اجازه بدهیم که مردم در همه ابعاد در مقیاس محله‌ای خودشان تصمیم‌گیرنده باشند که در این صورت شاهد آسایش عینی و آرامش ذهنی مردم خواهیم بود.

قالیباف لازمه این امر را اصلاح رویکردها، ساختارها، قانونگذاری، یافتن راهکارهای لازم برای مشارکت بخش خصوصی و استفاده از تجربه‌های سایر کشورهای دنیا دانست وگفت: باید در این باره نقشه راه مشخص و روشن داشته باشیم.

طرح تفصیلی از اول فروردین91 اجرا می‌شود

دیروز محمد باقر قالیباف شهردار تهران پس از پایان سخنرانی خود در نخستین همایش علمی شهرداری به منزله نهاد اجتماعی در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وی ابتدا در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری در مورد زمان اجرای طرح تفصیلی شهر تهران گفت: این طرح از 1/1/1391 اجرایی خواهد شد.

قالیباف با بیان اینکه تهران بیش از 40سال است که بدون برنامه مدون و طرح جامع اداره می‌شود گفت: تصویب طرح جامع و تفصیلی شهر تهران یکی از دغدغه‌های جدی بنده به‌عنوان شهردار تهران بود که به‌ویژه در 2سال گذشته به‌صورت ممتد و به‌صورت کارشناسی از سوی شهرداری تهران دنبال می‌شد.

به گفته شهردار تهران این طرح تحت وب خواهد بود تا به‌دور از دخالت افراد و اعمال سلیقه‌ها باشد. قالیباف قول داد: در نخستین فرصت از طرح تفصیلی شهر تهران طی مراسمی پرده‌برداری خواهد شد و جزئیات این طرح به اطلاع مردم خواهد رسید.

بنابراین گزارش، خبرنگار دیگری از قالیباف پرسید شما درهرحال یک فعال سیاسی هستید، بنابراین آیا نگاه سیاسی شما تاثیری در انتخابات پیش روی مجلس خواهد داشت یا خیر که وی پاسخ داد: بله، من حتما فعال سیاسی هستم اما به‌عنوان یک فعال سیاسی با همه وجود بر این باورم که تازمانی که در شهرداری به‌عنوان یک نهاد اجتماعی خدمت می‌کنم هرگز شهردار و شهرداری تهران درگیر فعالیت‌های سیاسی نشود؛ چراکه این مسئله را یک سم مهلک می‌دانم.

وی اظهار امیدواری کرد که مجلس آینده همانگونه که امام‌خمینی(ره) فرموده‌اند در راس امور باشد و با قانونگذاری و اعمال قدرت در نظارت با افرادی که از مدار قانون خارج می‌شوند برخورد کند.قالیباف همچنین ابراز امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه ملی از کارکردهای محلی فاصله بگیرد و به موضوعات اساسی در کشور بپردازد.

رونمایی از 5 کتاب

دیروز همچنین در حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، احمدمسجد‌جامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و سیدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران از 5 کتاب به‌عنوان مجموعه مقالات این همایش رونمایی شد.در این مراسم ایازی نیز طی سخنانی از رویکرد تبدیل شهرداری از سازمان خدماتی به نهادی اجتماعی سخن گفت و افزود: این امر به مشارکت شهروندان دراداره شهر منجر خواهد شد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران ادامه داد: درگذشته مدیریت شهر به کالبد شهر توجه داشت مثل خدمات شهری، فنی، عمرانی، ترافیکی، حمل ونقلی و شهرسازی و آنچه مغفول مانده بود شهروندان ساکن در شهر بودند که باید توجه خاصی به آنها می‌شد.

وی ادامه داد: نگاه شهرداری علاوه بر کالبد شهر هم‌اکنون به مسئله شهروندان هم معطوف شده به‌گونه‌ای که شهروندان باید نقش جدی در اداره شهر داشته باشند که این نقش به‌صورت کاملا مدنی از سطح محلات و با انتخاب شورایاران و تشکیل پارلمان محلی آغاز می‌شود و پس از آن با انتخاب یک مدیر محله و تشکیل 6کارگروه، مباحث تخصصی محله مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن برای تصمیم‌گیری و اجرا در اختیار پارلمان محله و مدیر محله قرار می‌گیرد.

ایازی همچنین از اقدامات صورت گرفته برای تشکیل همایش علمی «شهرداری به منزله نهاد اجتماعی» اشاره کرد وگفت: بیش از یک‌سال اقدامات لازم برای طراحی این همایش زمان برد و 121 مقاله علمی و پژوهشی در آن پذیرفته شد که می‌تواند مورد توجه فرهیختگان و اثر بخش در اداره شهرباشد.

کد خبر 161697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز