همشهری‌آنلاین: یک مقام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اشاره به ممنوع‌بودن عرضه‌ سکه‌های پارسیان و مصنوعات طلای خارجی از کشف 300 کیلو سکه غیراستاندارد خبر داد.

شهرام میرآخورلو در مورد طرح جمع‌آوری سکه‌های پارسیان که مشاهدات نشان می‌دهد خرید وفروش آن‌ها همچنان ادامه دارد، گفت: طرح جمع‌آوری سکه‌های پارسیان همچنان ادامه دارد و اکنون غیر از بانک مرکزی، مرکزی نمی‌تواند سکه‌های مدور تولید کند و در صورتی که این کار را انجام دهد با آن‌ها برخورد می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: در حال حاضر گزارشی نداریم ‌که در مرکزی سکه‌های پارسیان عرضه می‌شود و سکه‌های پارسیان در سطح بازار و در دست مردم نیز از طریق اتحادیه‌ها دریافت و آب شده‌اند.

میر‌آخورلو یادآور شد: در نمایشگاه اخیر طلا و جواهر نیز سکه‌های پارسیان وجود نداشت و سکه‌هایی در اشکال هندسی 10 ضلعی و نزدیک به دایره و بیضی شکل وجود داشت که آن‌ها ایرادی ندارند.

وی در مورد میزان سکه‌های پارسیان جمع‌آوری شده به رقم اعلام شده توسط اتحادیه طلا و جواهر مبنی بر جمع‌آوری 300 کیلو سکه غیراستاندارد اشاره کرد و افزود: هنگام قیچی‌کردن برخی از این سکه‌ها مشخص شد که اصلا طلا نبودند.

مسلم بیات، مدیرکل استاندارد تهران نیز در این مورد به ایسنا گفت: عرضه سکه‌های تحت عنوان پارسیان در بازار همچنان ممنوع بوده و اگر مردم موردی را مشاهده می‌کنند، آن‌را به بانک مرکزی اطلاع دهند. اتحادیه طلا و جواهر هم پذیرفته که اگر سکه پارسیان در اختیار مردم است، آن‌را بازخرید کند.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد مصنوعات طلای خارجی نیز به ممنوع بودن آن‌ها و طرح جمع‌آوری آن‌ها از سطح بازار اشاره و اظهار کرد: از آنجایی که این نوع مصنوعات حجم قابل توجهی در بازار دارند و هنوز نیز به صورت غیرآشکار و زیر ویترینی عرضه می‌شوند تا زمانی که به صورت کامل این مصنوعات جمع‌آوری نشوند، طرح جمع‌آوری آن‌ها ادامه خواهد داشت.

به گفته این مقام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به واسطه‌ سود بالای مصنوعات خارجی میل به عرضه‌ آن‌ها وجود دارد، در حالی که این کار قاچاق محسوب می‌شود و تاکنون حجم قابل توجهی از سطح بازار جمع‌آوری شده است.

وی در این مورد متذکر شد: با وجود گشت‌های نظارتی برای جمع‌آوری مصنوعات خارجی، هنوز به نتیجه مطلوب در این مورد نرسیدیم، اما همچنان آن را ادامه خواهیم داد.

کد خبر 161683
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز