دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

محمد علی بک* بیش از یک سال است که از انقلاب مردم مسلمان یمن در پرتو بیداری اسلامی در کشورهای منطقه می‌گذرد.

در این یک سال مردم این کشور با فراز و نشیب‌های مختلفی روبه‌رو بودند تا نهایتا علی عبدالله صالح در راستای ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس قدرت را به معاون خود عبدربه منصور واگذار و پس از اخذ مصونیت قضایی که گام دوم این طرح بود یمن را به سوی آمریکا ترک کرد.

بعد از طی آن دو مرحله، در مرحله سوم این ابتکار عمل قرار است انتخابات فرمایشی ریاست‌جمهوری موقت توافقی در شرایطی برگزار شود که تنها یک نفر نامزد این پست است. عبد ربه منصور معاون علی‌عبدالله صالح تنها نامزد انتخاباتی است که امروز در یمن برگزار می‌شود.

از آنجایی که ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس از همان ابتدا پاسخگوی مطالبات مشروع مردم یمن نبود جوانان و سایر اقشار مردم این کشور با انجام راهپیمایی‌هایی به‌صورت روزانه با این ابتکار عمل مخالفت کردند. پس از اعطای مصونیت قضایی به علی عبدالله صالح و اطرافیان وی، این اعتراضات تشدید شد و مردم بر استمرار تظاهرات مسالمت آمیز تا دستیابی به اهداف انقلابی خود تاکید کردند. احزاب مخالف موسوم به لقاء مشترک که پس از امضای ابتکار عمل شورای همکاری خلیج‌فارس 50 درصد از هیات دولت را در اختیار گرفتند در حال حاضر با توجه به اینکه تعدادی از رهبران آنان امضای این طرح را خیانت به آرمان‌های انقلاب یمن می‌دانستند از این احزاب جدا و به مردم پیوسته و در نتیجه بعضی از این سازمان‌ها و احزاب دچار تشتت و اختلاف درونی شده‌اند.

جوانان انقلابی یمن که پیشتاز این انقلاب بوده‌اند هنوز با قوت و قدرت در صحنه هستند و با تاکید بر اینکه بقایای نظام علی عبدالله صالح کماکان اهرم‌های قدرت را در دست دارند با هر گونه ابتکار عملی که منافع مردم را مد نظر قرار ندهد مخالفت داشته و تاکید می‌کنند که این انتخابات غیرقانونی است و مردم این کشور نمی‌بایست در آن شرکت کنند. از سوی دیگر حزب حراک جنوبی وابسته به مخالفین جنوب یمن، حوثی‌های استان صعده و بسیاری دیگر از احزاب و سازمان‌های یمنی انتخابات را تحریم کرده‌اند و از مردم خواسته‌اند که از رفتن به پای صندوق‌های رای خودداری کنند.

با توجه به احساس خطری که غربی‌ها و همچنین شورای همکاری خلیج‌فارس از استقبال سرد مردم از انتخابات داشته‌اند در چند روز گذشته هیات‌های مختلفی از سوی سفرای کشورهای غربی به استان‌های مختلف یمن اعزام شده‌اند تا با انجام مذاکره با رهبران این احزاب آنان را به مشارکت در انتخابات تشویق کنند. البته این هیات‌ها نه تنها موفق به این امر نشده‌اند بلکه مردم این مناطق حتی به گروه‌های دولتی اجازه نداده‌اند که محل‌های صندوق رای را تعیین و برای انتخابات آماده شوند.

کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا و بعضی از کشورهای عربی از همان آغاز انقلاب مردم یمن تلاش داشته‌اند تا انقلاب این کشور را به نفع خود مصادره کنند و با دادن بعضی امتیازات به مردم، آن را از مسیر اصلی خود خارج سازند. برگزاری اینگونه انتخابات فرمایشی که برنده آن از قبل معلوم است از جمله این اقدامات است که شورای همکاری خلیج‌فارس با حمایت شورای امنیت سازمان ملل به‌دنبال آن هستند. با این حال و با وجود تلاش‌های سازمان‌یافته کشورهای غربی و عربی، به‌نظر می‌رسد که مردم یمن با هوشیاری و بیداری خود مانع تحقق این اهداف از پیش تعیین شده خواهند شد. یمن با این انتخابات فرمایشی بعد از یک سال تلاش مردم، آرام نخواهد گرفت.

* کارشناس خلیج‌فارس

کد خبر 161134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز