مهدی تهرانی: در سال 1927 وقتی اولین فیلم صدادار تاریخ سینما به نام خواننده جاز به اکران در آمد و با استقبال پرشوری روبرو شد تنها 5 سال طول کشید تا سینمای صامت رسما مرگ خود را اعلام کند.

پوستر فیلم آرتیست ساخته هازاناویشز

در این بین بازیگران صاحب نامی که نتوانستند با سینمای ناطق هماهنگ شوند موقعیت خودرا از دست دادند و این هرگز برایشان قابل قبول نبود. در حقیقت ورود صدا به سینما قربانیان زیادی گرفت و طبیعی است ساخت فیلمی بر این اساس همیشه جذاب بوده است.

ملودرام عاطفی و عاشقانه و تاحدودی نوستالژیک آرتیست، یک اثر پرخرج و تا حد زیادی متفاوت از سینمای فرانسه است. (پرخرج از این جهت که عرف رایج برای ساخت یک فیلم پرهزینه در فرانسه حداکثر چیزی حدود 5 میلیون یورو است). داستان فیلم به بازیگر مردی به نام جورج والنتین در دوره افول سینمای صامت می پردازد . او فعلا در اوج به سر می‌برد و و به واسطه موفقیت‌های حرفه‌ای و هنری‌اش سر به آسمان می‌ساید.

 با این همه یک اتفاق که برای همه خوشایند است برای وی چالش جدی و خطرناکی به ارمغان می آورد.  این اتفاق ورود صدا به سینمااست. والنتین توانایی سابق خود را در مقام یک بازیگر ستاره و مطرح در این نوع از سینما نمی تواند ظهور دهد و هر روز بیشتر در ناکامی غرق می شود. قرار دادهای کاری اش لغو می شود ، رابطه عاطفی اش به خطر می افتد و چیزی نمانده که همه چیز را ازست بدهد...

در سال 1927 وقتی اولین فیلم صدادار تاریخ سینما به نام خواننده جاز به اکران در آمد و با استقبال پرشوری روبرو شد تنها 5 سال طول کشید تا سینمای صامت رسما مرگ خود را اعلام کند. در این بین بازیگران صاحب نامی که نتوانستند با سینمای ناطق هماهنگ شوند موقعیت خودرا از دست دادند و این هرگز برایشان قابل قبول نبود. در حقیقت ورود صدا به سینما قربانیان زیادی گرفت و طبیعی است ساخت فیلمی بر این اساس همیشه جذاب بوده است.

میشل هازاناویشز 44 ساله با یک فیلمنامه ششدانگ که هم توانایی گریاندن و هم هم توانایی خنداندن داشت ، آرتیست را با بودجه ای مناسب ، حدود 15 میلیون دلار، ساخت و کارش به عنوان یک اثر هنری مورد توجه قرار گرفت. فیلم برای تماشاگر ایرانی شیفته سینما نیز می تواند جذاب باشد چراکه المنت هایی دارد که به طور ذاتی برای این نوع تماشاگر جذاب است ( عشق پاک ، سقوط و تلاش برای خیزش دوباره ). تماشاگران اروپایی نیز عاشق این فیلم شدند و تماشاگران  آمریکایی البته بی تفاوت از کنار آرتیست گذشتند.

به هرحال در کنار طراحی صحنه چشم نواز و انصافا فیلمبرداری عالی ، فیلم صامت و سیاه وسفید تولید شده است. همین مهم قمار اصلی در موفقیت یا نابودی آرتیست از دو جهت بود. یکی برخورد منتقدان و دیگری نظر تماشاگران.که به نظر می رسد به هرحال آرتیست در این قمار هنری سربلند تا اینجای کار از میدان بیرون آمده باشد.

آرتیست در حد و قواره های یک فیلم اسکاری نیست و با اینکه در 10 رشته کاندیدای دریافت اسکار است ، اما بعید به نظر برسد که بتواند در بخش های مهم به این جایزه برسد.

یک نکته فرعی، یکی از نقش های اصلی این فیلم را یک سگ بازی می کند! و دست برقصا او که یوگی نام دارد در کارش بسیار تبحر نیز نشان می دهد. بازیگران نقش های اول را آنچنان نمی شناسیم اما خب جان گودمن محبوبمان در این فیلم در نقش آل زیمر یک تهیه کننده هالیوودی ظاهر شده است.

شناسنامه فیلم آرتیست

کارگردان: میشل هازاناویشز / فیلمنامه: میشل هازاناویشز

موسیقی: لوودیک بورس

مدیر فیلمبرداری : ژولامه شیفمن

تدوین : آن سوفی بیون

بازیگران: ژان دژاردن( جورج والنتین)، برنیس بژو (پپی میلر)، جان گودمن (آل زیمر) و جیمز کرامول ( کلیفتون)

زمان فیلم: 100 دقیقه

محصول: 2011 فرانسه

بودجه: 15 میلیون دلار

فروش : 58 میلیون دلار

نامزدی اسکار برای : در ده رشته نامزد دریافت جایزه اسکار است شامل : بهترین فیلم ، بهترین فیلمنامه اوریژینال ، بهترین کارگردان هنری، بهترین فیلمبرداری ، بهترین طراحی صحنه ، بهترین تدوین، بهترین بازیگر نقش اول مرد،بهترین بازیگر نقش اول زن ، بهترین موسیقی و بهترین طراحی لباس.

آرتیست ساخته هازاناویشز

کد خبر 160861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز