جمعه ۲۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: مشکل گرمایشی مدارس کشور با وجود وعده‌های مسئولان هنوز حل نشده و باز هم علت اصلی نبود بودجه است.

مدرسه

از چند سال پیش تاکنون گفته می‌شود برای استاندارد‌سازی‌ سامانه گرمایشی مدارس به 500‌ میلیارد تومان بودجه نیاز است. رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور از سال87 نیاز 500‌ میلیارد تومانی را مطرح کرده و هنوز هم ادامه دارد.البته محمود فرشیدی، نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم دی سال 85 اعلام کرد: «تامین سیستم گرمایشی استاندارد مدارس نیازمند 250‌میلیاردتومان اعتبار بوده، این درحالی است که تنها 30‌میلیارد تومان از این میزان برآورده شده است.»

اکنون پس از گذشت چند سال و اذعان مسئولان از جمله معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش به افزایش چشمگیر بودجه آموزش و پرورش اما همچنان مشکل سامانه گرمایشی مدارس حل نشده و به گفته رئیس سازمان نوسازی نیاز به 500‌میلیارد تومان اعتبار دارد.

ظاهرا قرار است بخشی از این مشکل سال آینده حل شود. مرتضی رئیسی در این باره به ایسنا گفت: در بودجه پیشنهادی سال‌91 مبلغ خوبی برای تجهیز و تعمیر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس درنظر گرفته شده است و چنانچه این رقم تصویب شود، بخش دیگری از سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال آینده به سامانه استاندارد مجهز خواهد شد. وی با بیان اینکه تخصیص اعتبار جداگانه برای سامانه گرمایشی و سرمایشی مدارس از سال89 در ردیف‌های بودجه دیده شده است افزود:

در سال90 حدود 24‌میلیارد تومان برای تجهیز مدارس به سامانه سرمایشی و گرمایشی مصوب شد که از این مبلغ تاکنون 14 میلیارد تومان (معادل 73‌درصد از اعتبارات) تخصیص یافته است. معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: براساس برآوردهای سازمان نوسازی مدارس به ازای هر کلاس درس حدود 3میلیون تومان اعتبار نیاز است تا این کلاس‌ها به سامانه استاندارد گرمایشی مجهز شود.

کدام استاندارد؟

برای همه مدارس کشور نمی‌تـوان سامانه استاندارد گرمایشی یکسان پیش‌بینی کرد، معاون سابق عمرانی وزیر آموزش و پرورش، دی‌ماه سال84 در باره وضعیت سامانه‌های گرمایشی مدارس کشور گفت: نوع سامانه‌های گرمایشی مورد استفاده در تصمیم‌های مختلف متفاوت بوده و با توجه به عدم‌توان فنی برخی از نقاط کشور و روستاها پیش‌بینی سامانه حرارت مرکزی به لحاظ تعمیر و نگهداری برای همه مناطق امکانپذیر نیست. حیبیب‌الله بوربور اظهار کرد: تا‌کنون برای90‌درصد فضاهای آموزشی شناسنامه فنی صادر شده است که براساس آن، 10‌درصد مدارس کشور فاقد سامانه گرمایشی، 75‌درصد دارای بخاری و 15‌درصد مجهز به سایر سامانه‌های گرمایشی نظیر حرارت مرکزی با رادیاتور، فن‌کوئل و هواسازی هستند.

استاندارد جدید

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز آبان ماه امسال در این باره با تاکید بر استفاده همه مدارس از سامانه‌های حرارت مرکزی و بخاری‌های کاربراتوری نفتی اعلام کرد: این دو سیستم گرمایشی مورد تایید آموزش و پرورش است چرا که استاندارد و ایمنی لازم و کافی را دارند.

به گفته رئیسی از نظر آموزش و پرورش بخاری‌های گازی، سامانه استاندارد گرمایشی ایمن محسوب نمی‌شوند.
معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به استاندارد‌سازی سامانه‌های گرمایشی مدارس با آغاز فصل سرما در کشور گفت: سیستم ایمن و استاندارد تعریف شده برای فضاهای آموزشی، سامانه حرارت مرکزی است که دور از دسترس دانش‌آموزان بوده و یک سامانه ایمن محسوب می‌شود.

متولی نگهداری تأسیسات

موضوعی که در آموزش‌وپرورش توجهی به آن نمی‌شود تعمیر و نگهداری مدارس، اماکن و تاسیسات در اختیار این دستگاه است، سازمان نوسازی فضاهای آموزشی و پرورشی را احداث و تحویل دستگاه بهره‌بردار (وزارت آموزش‌وپرورش) می‌دهد.در دستگاه بهره‌بردار سازمانی متولی نگهداری و تعمیر وجود ندارد و البته بودجه‌ای نیز برای این امر منظور نمی‌شود که موجب بروز خسارات زیادی به واحد‌های آموزشی و تاسیسات آنها از جمله سامانه‌های گرمایشی می‌شود.

کد خبر 160720
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز