گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که 40درصد از شاغلین کشور بیمه نیستند.

طرح

مظفر کریمی، مدیرکل بیمه‌های اجتماعی این وزارتخانه با اعلام این خبر به مهر گفت:40 درصد از جمعیت شاغلین کشور بیمه نیستند، یعنی حدود 8 میلیون خانوار شاغل فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.این در حالی است که در 6 سال گذشته دولت‌های نهم و دهم برای تحت پوشش بیمه قرار دادن تمامی افراد جامعه بخش زیادی از انرژی خود را صرف کردند.

دولت برای تحت پوشش قرار دادن گروه‌های مختلف همواره اعلام کرده‌است که حق بیمه کارفرما برای این دسته بیمه شدگان از خزانه دولت پرداخت خواهد شد. قالیبافان، رانندگان تاکسی، زنان سرپرست خانوار روستایی، خادمان مساجد و شاغلان صنایع‌دستی و کارگران ساختمانی، زنان خانه‌دار و حتی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی از جمله گروه‌هایی هستند که از سوی دولت بیمه شده‌ اعلام شده‌اند.

دولت برای تحت پوشش بیمه قرار دادن این گروه‌ها به صندوق تامین اجتماعی دستور ‌داده تا همکاری لازم را در این زمینه انجام دهد. از سوی دیگر آمارهایی که از سوی مدیران صندوق تامین اجتماعی منتشر شده از افزایش سریع تعداد بیمه‌شدگان خبر داده است. از جمله اینکه در 9ماه نخست امسال تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی استان یزد رشد8.8 درصدی داشته است، رشد 7درصدی تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی خراسان رضوی و رشد 17درصدی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی استان گلستان و بالاخره اینکه جمعیت تحت پوشش تامین اجتماعی از مرز 10میلیون نفر هم گذشت و این دستاورد به‌عنوان موفقیتی بی‌نظیر معرفی شد.

در زمینه بیمه‌های درمانی نیز دولت اعلام کرد که با همکاری صندوق خدمات درمانی تمامی افراد تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته‌اند. بیمه ایرانیان با سازوکاری که از سوی مسئولان صندوق خدمات درمانی ارائه شد، تمامی افرادی که فاقد پوشش بیمه درمان بوده‌اند با پرداخت حق بیمه 40 تا 50 هزار تومانی در سال از پوشش بیمه درمان بهره‌مند شدند، ‌ضمن اینکه از سوی صندوق بیمه‌گر اعلام شد که اگر کسی توانایی پرداخت حق بیمه را نداشته باشد به نهادهای حمایتی معرفی می‌شود و حق بیمه‌درمانی‌اش از سوی این نهادها پرداخت می‌شود. در پایان هم بالاخره اعلام شد که چتر بیمه درمان بر تمام جامعه گسترده شد. براساس قوانین حاکم بر کشور هم تمامی کارفرماها می‌بایستی کارکنانشان را بیمه کنند و بازرسان صندوق تامین اجتماعی نیز پیوسته بر اجرای این قانون نظارت داشته‌اند.

در این شرایط کدام دسته از شاغلین بیمه نشده‌اند؟ ممکن است صاحبان مشاغلی از چشم تور حمایتی دولت دور مانده باشند؟‌ یعنی دولت فراموش کرده که برای گروهی از شاغلین سازوکار بیمه تعریف و اجرا کند؟‌وقتی اعلام می‌شود که 40درصد از جمعیت شاغل کشور بیمه نیستند، یعنی اینکه تمامی تلاش‌هایی که دولت در این 6 سال با پشتکار فراوان انجام داده‌، به ثمرننشسته و به مرحله عمل نرسیده‌‌ است.

8میلیون خانوار

جمعیت خانوار در مناطق شهری 4نفر و در مناطق روستایی 6نفر در نظر گرفته شده‌ است که اگر جمعیت شاغل فاقد بیمه شهرنشین تصور شوند آنگاه 2میلیون نیروی کار فاقد بیمه در کشور در حال فعالیت هستند. این عدد به‌خودی خود تمامی توازنی را که دولت پیش از این اعلام کرده‌بود به هم می‌زند و از یک حقیقت تلخ رونمایی می‌کند؛ میلیون‌ها شاغل در کشور فاقد بیمه‌اند.

کد خبر 160199
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز