گروه ادب و هنر - مایا شرفی: ملکه آخرین ساخته محمدعلی باشه آهنگر از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر است.

سینمای ایران - فیلم ملکه


باشه آهنگر که فعالیت هنری خود را با نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تئاتر آغاز کرد، با ساخت چند فیلم کوتاه، مستند و دستیاری کارگردان در فیلم شعله‌های خشم وارد عرصه سینما شد. نیمه گمشده، نبات داغ، فرزند خاک و بیداری رویاها عناوین فیلم‌های سینمایی‌ای هستند که باشه آهنگر کارگردانی آنها را بر عهده داشته است. اگر نگاهی به کارنامه کاری این کارگردان داشته باشید متوجه می‌شوید که ژانر کاری‌اش فیلم‌هایی هستند که در حوزه دفاع مقدس و حوادث و عواقب جنگ تحمیلی‌اند که با نگاهی نو به این موضوعات پرداخته‌اند.

مطمئنا هنوز هم بسیاری از مخاطبان، بیداری رویاها را به یاد دارند؛ فیلمی که شاید تا پیش از آن کسی به این شکل به آن نپرداخته بود و توانسته آن تاثیری را که باید روی مخاطب خودش داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید که ملکه به‌عنوان جدیدترین اثر آهنگر از چه دریچه‌ای به موضوع جنگ پرداخته و آن را مورد تحلیل قرار داده است.

  • آیا ملکه هم در ادامه راهی است که آثار پیشین شما در ژانر دفاع مقدس پیموده‌اند؟

من خیلی به مسیری که می‌روم فکر نمی‌کنم. معمولا هر هنرمندی آنگونه که می‌اندیشد حرکت می‌کند. اگر درونمایه فیلم‌هایم به هم شبیه هستند، حرف شما صحیح است. سینمای جنگ گونه مورد علاقه من است؛ البته اگر دلالت‌های اجتماعی روز را در بطن خودش حفظ کند؛ به بیانی اگر حرف‌هایی که زده می‌شود کهنه و عقب مانده نباشند و طراوت و شادابی مسائل روز را داشته باشند.

  • در این فیلم از چه زاویه‌ای به جنگ نگاه کرده‌اید؟

حفظ حقوق انسان‌ها در جنگ مهم‌ترین مسئله‌ای است که در بسیاری یا بهتر بگویم در همه جنگ‌ها زیر پا گذاشته می‌شود. کافی است که به اتفاقات عجیبی که در منطقه ما می‌گذرد، دقیق شوید. کم ارزش‌ترین عنصر موجود در جهان جان انسان‌هاست که توسط انسان‌های دیگر گرفته می‌شود.

  • بازیگران فیلم را چگونه انتخاب کردید؟

بازیگران فیلم ملکه زحمت فوق‌العاده‌ای کشیدند. آنها در شرایط بسیار سخت، عالمانه و کاملا حرفه‌ای مرا یاری کردند. در وضعیت بد جوی، گرد و غبار نفسگیر، کمبود آب آشامیدنی مناسب، باتلاق و مهم‌تر از همه ارتفاع 75متری از جان مایه گذاشتند. همچنین گروه‌های کاملا حرفه‌ای پشت دوربین، علیرضا زرین دست عزیز، حسین علیزاده به‌عنوان آهنگساز، عباس بلوندی به‌عنوان طراح صحنه و لباس، محسن روزبهانی جلوه‌های ویژه میدانی، حسن ایزدی جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، سعید ملکان طراح چهره پردازی، مهدی اکبری زادگان مدیر تولید، حمید باشه آهنگر تدوین، دستیاران و مشاوران جوان من و مهم‌تر از همه سید ابوالقاسم حسینی به‌عنوان تهیه کننده. همچنین صدابردار و صداگذار خوب این فیلم، عباس رستگارپور و امیرحسین قاسمی، محمدرضا گوهری، همکار فیلمنامه نویس، عکاس و دیگر عوامل تدارکاتی و خدماتی، همه و همه بیشترین سهم را داشتند و من کمترین سهم را.

  • فکر می‌کنید پس از اکران فیلم با چه بازخوردی روبه‌رو شوید؟

نمی دانم، تماشاگر ایرانی غیرقابل پیش‌بینی است، اما با شعور بالای خود درک می‌کند که فیلم پرزحمتی ساخته شده است و مطمئنم همانگونه که ما به او احترام گذاشته‌ایم او نیز پاسخ متقابل می‌دهد.

  • به‌عنوان کارگردان تصور می‌کنید ملکه چقدر شانس این را دارد که یکی از انتخاب‌های جشنواره سی‌ام باشد؟

نمی دانم، سلیقه‌های داوران قابل احترام است. آنها آزادند که هرگونه رأی بدهند و البته فرقی میان فیلم بنده و دیگران نیست؛ مهم سینمای نجیب و هنرمندان محترم هستند. ما از یک خانواده‌ایم و جایزه‌ها جای دوری نمی‌روند!

  • با توجه به اینکه چند روزی از برپایی جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، جشنواره امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نظم بسیار خوبی حکمفرماست. به دست‌اندرکاران تبریک می‌گویم و به آنها می‌بالم. به امید روزهای بهتر.

کد خبر 159803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز