سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۵۰
۰ نفر

سرهنگ‌ دکتر رضا غنی‌لو * بسیاری از خود یا دیگران سؤال می‌کنند نشانه‌های افراد مجرم و تبهکار چیست و چطور می‌شود آنها را از شهروندان پاک و سالم تمیز داد.

در واقع برای پاسخ دادن به این سؤال باید این سؤال را مطرح کرد که ویژگی‌های اهل سعادت چیست؟ امام جعفر صادق(ع) در پاسخ به سؤالی مشابه، اهل بهشت را دارای 4 نشانه و صفت می‌دانند.

اول: « بهشتیان صورت‌های باز و بشاش دارند.» جامعه آرمانی جای افراد اخمو، کسل، افسرده، منفی‌باف و بدبین نیست و میزان سلامت اجتماع از نشاط و سرزندگی آن مشخص می‌گردد. البته نباید شادابی را با لودگی و تمسخر همدیگر که مذموم هستند اشتباه گرفت.

دوم: نشانه دیگر بهشتیان «زبان لطیف» و کلام نیکو است. سخن کزدل برآید لاجرم بر دل نشیند. یک انسان بی‌غرض و مرض با استدلال و ملایمت و متانت سخن می‌گوید و از پر حرفی و سفسطه چینی برای رسیدن به اهداف غیرحق خودداری می‌کند.

سوم: علامت بعدی «قلب رحیم» و مهربان است. مومن به خدا و آخرت وقتی می‌بیند کسی گرفتار شده است، سعی می‌کند به هر نحو ممکن نقشی در رفع آن گرفتاری ایفا کند. اگر پول ندارد، واسطه خیر شود.

چهارم: آخرین نشانه افراد بهشتی «دست بخشنده» است.این دنیا محل گذر است و هیچ کس اموال و دارایی‌های خود را به دنیای دیگر نبرده است. مومن که دست بخشنده یکی از نشانه‌های اوست، با تمرین جان خود را از قید مال و وابستگی‌های دنیایی رها می‌کند و با این عمل در واقع آماده پرواز از روزمرگی‌ها به جاودانگی می‌گردد و برخلاف آن، نشانه افراد گرفتار و دوزخی، وابستگی جدایی ناپذیر به پول و ثروت اعم از حق و ناحق است . شما اگر به رفتار جامعه مجرمین از سر تدبیر نگاه کنید، آنان را در نقطه مقابل مومنین خواهید یافت. چهره‌ای اخمو، کلام زشت، سنگدل و خسیس، حریص یا بخیل.

* رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ناجا

کد خبر 159769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز