سه‌شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۹

همشهری آنلاین: یک دانش آموز 10 ساله آمریکایی موفق به کشف یک مولکول جدید شد.

مولکول کشف شده، توسط دانش آموز 10 ساله

به گزارش ایرنا، 'کلار لایزن' کاشف 'تترانیترات‌اکسی‌کربن' است؛ مولکولی که از اکسیژن، نیتروژن و کربن ساخته شده است.

این ماده به دلیل ویژگی‌های خاص خود کاربردهای بسیاری از جمله یک ماده منفجره تا ذخیره‌سازی انرژی را دارد.

نام لایزن همچنین به عنوان نویسنده همکار در مقاله‌ای که به بررسی این مولکول جدید می‌پردازد آمده است.

نکته جالب این خبر، کشف این مولکول نیست بلکه کاشف آن است. کلارا لایزن یک دانش‌آموز 10 ساله است و شاگرد کلاس پنجم یک دبستان در شهر کانزاس آمریکاست.

'کنت بوئر' معلم کلارا، در حال استفاده از مدل توپ و میله معمولی بود تا مولکول‌های معمولی را برای دانش‌آموزان کلاس پنجمی خود به تصویر بکشد.

اما کلارا اتم‌های کربن، اکسیژن و نیتروژن را در یک ساختار پیچیده در کنار هم گذاشت و از آموزگار خود سوال کرد که آیا توانسته است یک مولکول واقعی بسازد یا نه .

معلم از آنجا که از مولکول ساخته شده دانش آموز خود مطمئن نبود، از مدل عکس گرفت و آن را برای یکی از دوستان شیمیدان خود در دانشگاه 'ایالتی هامبولت' فرستاد.

رابرت زوئلنر پژوهشگر دانشگاه 'ایالتی هامبولت' دریافت این مولکول یک ماده شیمیایی کاملا جدید و کاملا بادوام است.

این ماده شیمیایی با ماده دیگری که در پایگاه داده دانشگاه هامبولت وجود دارد، دارای فرمول مشابهی است اما اتم‌های آن به شکل متفاوتی آرایش یافته‌اند؛ در نتیجه این ماده به عنوان یک مولکول منحصر به فرد شناسایی می‌شود.

این مولکول جدید در طبیعت وجود ندارد و بنابراین باید آن را در آزمایشگاه ساخت؛ کاری که نیازمند صرف وقت و تلاش است.

زوئلنر یک مقاله درباره آن نوشت که در مجله شیمی نظری و محاسباتی منتشر شد. در فهرست نام نویسندگان این مقاله نام کلارا لایزن نیز نوشته شده است.

بوئر می‌گوید که این کشف و مقاله پس از آن، علاقه جدیدی را به علم و شیمی در مدرسه وی به راه انداخته است. در این میان کلارا خیلی راضی به نظر می‌رسد وبه زیست‌شناسی و پزشکی علاقه مند شده است.