گروه شهری: بیش از26هکتار از هسته مرکزی و تاریخی شهر تهران تبدیل به پیاده راه می‌شود.

سخنگوی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: محدوده قدیمی شهر تهران که به جا مانده از تهران پیش از روزگار پایتختی ‌اش است با عنوان محدوده حصار صفوی به پیاده‌راه تبدیل می‌شود.
سیدمحمد هادی ایازی با اشاره به محدوده این طرح گفت: خیابان‌های ناصر خسرو، باب همایون، صوراسرافیل، داور و میدان ارگ در این طرح مورد نظر بوده که مجموعا محدوده‌ای به مساحت 26.5هکتار را در بر می‌گیرد. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: رویکرد شهرداری تهران بر این است که شهر از سیطره خودروها بیرون‌ آید و به شهری با چشم‌انداز شهری پایدار، امن و دارای فرصت‌های برابر و کافی فرهنگی اجتماعی تبدیل شود. بنابراین، به موازات اجرای طرح پیاده راه‌سازی‌، ممنوعیت ورود خودروها در محدوده پیاده راه‌های مرکز پایتخت نیز اجرا می‌شود. وی در ادامه با اشاره به پهنه تاریخی حصار صفوی اظهار داشت: شهری که بتواند با گذشته و آینده‌‌اش ارتباط منطقی و فرهنگی برقرار کند، می‌تواند زمینه‌ای مناسب برای ارتقای فرهنگ شهروندانش ایجاد کند.

سخنگوی شهرداری تهران همچنین اظهار داشت: غیراز ساعات خاص و برنامه‌ریزی‌شده اتومبیل، وانت و موتور از معابر حذف و یک منطقه عاری از خودرو در این محدوده ایجاد خواهد شد. شهروندان اعم از کودک و جوان و سالمند و ناتوان با ایمنی کامل در این محدوده می‌توانند حرکت کرده و وارد عرصه بازار شوند. وی همچنین به جایگزینی وسایل حمل‌ونقل ویژه اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای احداث و بهره برداری از قطار سبک گردشگری در این محدوده انجام شده است و همچنین استفاده از دوچرخه‌های معمولی و برقی و سه چرخه‌های برقی مسافری نیز مورد توجه است.

معاون شهردار تهران با اشاره به ساماندهی بیش از 6 هزار وسیله حمل‌ونقل (گاری‌های اطراف بازار) اظهار داشت: در این محدوده رینگ ویژه‌ای برای حمل‌ونقل متناسب با کارکرد بازار طراحی شده است. به گفته سخنگوی شهرداری تهران، قرار است درختان با بن بالا در این محدوده کاشته شود و شب‌ها نیز با ایجاد نورپردازی خاص جاذبه‌های بیشتری ایجاد کرد؛ چرا که مقصود این است که این محدوده تنها در طول روز کارکرد اقتصادی نداشته باشد و در شب نیز به‌عنوان محلی برای گذران اوقات فراغت تبدیل شود.

ایازی اجرای این طرح را زمینه‌ساز ارائه پرونده محوطه‌های فرهنگی و تاریخی تهران برای ثبت در فهرست میراث جهانی دانست و عنوان کرد: راه‌اندازی سینما مظفری، کاخ گلستان تا پایان امسال، تبدیل خانه تاریخی امام جمعه به پایگاه تاریخی شهر تهران و تعیین تکلیف بناهای واقع در میدان ارگ که در حریم بنای تاریخی کاخ گلستان قرار گرفته‌اند از دیگر اقدامات مورد بحث است. ایازی با اشاره به اینکه سازمان‌ها و نهادهایی که بناهای آنها در این محدوده قرار دارد، همراهی و همکاری بسیار خوبی با طرح ساماندهی محدوده یادشده داشته‌اند، افزود: با همکاری این سازمان‌ها و نهادها، نرده‌های محوطه بیرونی ساختمان‌های آنها برداشته شده که این موضوع باعث امتداد دید فضای زیبای پیاده راه تا درون فضای سبز این محوطه‌ها شده و منظر چشم نوازی را پدید آورده است.

کد خبر 159496
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز