همشهری آنلاین: معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد آخرین اقدام این وزارتخانه برای پیگیری محدودیت‌هایی که پایگاه اطلاعاتی الزویر برای دو دانشگاه مالک اشتر و شهید بهشتی ایجاد کرده، گفت: این بحث در مرحله تنظیم طرح دعوی با استفاده از مشاوران حقوقی بین المللی است.

محمد مهدی نژاد نوری در گفتگو با مهر با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به تقاضای روسای دانشگاههای کشور در خصوص تحریم پایگاه اطلاعاتی الزویر اظهار داشت: این موضوع به صورت حقوقی در حال پیگیری است و هم اکنون نیز با استفاده از مشاوران حقوقی بین المللی در مرحله تنظیم طرح دعوی قرار دارد.

وی گفت: این موضوع از سوی ایران می تواند هم در دادگاههای داخلی و هم در دادگاههای بین المللی پیگیری شود و هم اکنون نیز این پیگیریها ادامه دارد که نتایج آن اعلام خواهد شد.

به گزارش مهر، شهریورماه امسال اعلام شد که پایگاه اطلاعاتی الزویر برای دو دانشگاه مالک اشتر و شهید بهشتی محدودیت هایی برای دسترسی به منابع اطلاعاتی ایجاد کرده و این در حالی است که ایران حق عضویت خود را به این پایگاه پرداخت کرده بود. در این راستا وزارت علوم اعلام کرد که در مقابل این اقدام نامه ای به این پایگاه ارسال و برغیرقانونی بودن این اقدام تاکید کرده است و در صورت ادامه این روند، ایران پیگیری حقوقی خواهد کرد و غرامت خود را مطالبه می کند.

در همین حال بیش از 3 هزار پژوهشگر و استاد دانشگاه خارجی که در میان آنها برندگان مدالهای علمی نیز به چشم می خورند اعتراض نامه آنلاینی را برای بایکوت سایت الزویر به امضا رساندند که درخواست آنها امکان دسترسی آزاد به مقالات و یا تغییر سیاستهای توزیع و هزینه اشتراک این مجلات است.

الزویر، یکی از مهمترین ناشران دنیا در عرصه علمی است که به ویژه مجلات Advances in Mathematics، ژورنال جبر، ژورنال هندسه و فیزیک، Journal of Mathematical Analysis and Applications را منتشر می کند.

 

 

کد خبر 159454

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز