گروه اقتصادی - رضا کربلایی: وزیر نفت در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه درصورت اقدام برخی از اعضای اوپک، به‌ویژه عربستان در جایگزین‌کردن نفت خود به جای نفت صادراتی ایران، خروج از سازمان کشورهای صادرکننده نفت جهان به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیش رو مطرح خواهد بود؟

نفت

اظهار داشت: اوپک یک سازمان اقتصادی است و ایران قصد خروج یا تعلیق همکاری با این سازمان را در دستور کار ندارد.به گزارش خبرنگار ما، رستم قاسمی در یک نشست خبری با حضور جمع زیادی از خبرنگاران داخلی و خارجی ابراز امیدواری کرد که اعضای اوپک به منافع ایران به‌عنوان یکی از اعضای تاثیرگذار در این سازمان احترام بگذارند و تسلیم فشارهای خارجی نشوند. او در پاسخ به پرسش دیگری اظهار کرد: اساسنامه اوپک یک اساسنامه توصیه‌ای است و الزام قانونی مبنی بر عدم‌جایگزینی نفت دیگر کشورها برای اعضا وجود ندارد. اما ایران در نامه‌ای به رئیس اوپک خواستار حفظ منافع ایران و اقدام براساس اصل حسن همکاری شده است ضمن اینکه معتقدیم نباید این سازمان اقتصادی تصمیم سیاسی بگیرد.

قاسمی در واکنش به پرسش برخی خبرنگاران خارجی مبنی بر اقدام پیشدستانه ایران در قطع صادرات نفت خود به کشورهای اروپایی تصریح کرد: ایران قصد فشار بر مردم کشورهای اروپایی و برهم‌زدن امنیت انرژی را ندارد اما قطعا فروش نفت به برخی کشورهای اروپایی که رویکردی خصمانه علیه منافع مردم ایران در پیش گرفته‌اند، متوقف خواهد شد. وزیر نفت گفت: در تحریم‌های اخیر، اروپایی‌ها تسلیم خواسته آمریکا شدند ولی امیدواریم در تصمیم‌های خود تجدیدنظر کنند، در غیراین صورت این مردم اروپا هستند که دچار مشکل می‌شوند. او با تاکید بر اینکه ایران هیچ نگرانی‌ای برای فروش نفت خود ندارد، تاکید کرد: قطع فروش نفت ایران به‌هیچ‌وجه قابل اجرا نخواهد بود و بهتر است کشورهای اروپایی و آمریکا بدانند که ایران حتی اگر نتواند یک بشکه نفت هم بفروشد، اصلا از مواضع و حق مسلم خود یک گام هم عقب‌نشینی نخواهد کرد.

وزیر نفت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خارجی مبنی بر احتمال اقدام بستن تنگه هرمز درصورت جلوگیری از فروش نفت خام ایران، اظهار کرد: این یک بحث سیاسی است و ما در وزارت نفت کار اقتصادی انجام می‌دهیم، ولی به‌نظر نمی‌رسد که ایران به‌دنبال ایجاد تنش در جهان باشد. او در عین حال تصریح کرد: اروپا می‌تواند نفت ایران را خریداری نکند و برای ما خیلی هم مهم نیست ولی اگر قرار باشد روزی نفت ایران در بازار وجود نداشته باشد، تشنج بسیار مهمی در بازار ایجاد خواهد شد که هزینه آن را مردم اروپا که هم‌اکنون در شرایط بد اقتصادی هستند، باید بپردازند.

قاسمی گفت: هنگامی که تحریم‌ها اعمال شود، به‌دلیل فشارهای اتحادیه اروپا، برخی کشورها می‌توانند نفت خود را از ایران نبرند و ما نیز محدودیتی برای قطع صادرات نفت خام به این کشورها نداریم.
قاسمی تحریم نفت ایران را یک گزینه غیرقابل اجرا اعلام کرد و گفت: نفت ایران در بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار است و حتی بسیاری از پالایشگاه‌های جهان براساس نفت خام ایران طراحی شده‌اند، از این‌رو تحریم نفت ایران یک گزینه غیرقابل اجرا به‌نظر می‌رسد.

عبور نفت از مرز ۱۱۴ دلار

قیمت جهانی نفت در پی انتشار برخی گزارش‌ها مبنی بر بهبود اندک اوضاع اقتصادی آمریکا و البته تهدید ایران مبنی بر مقابله با تحریم‌های سیاسی غرب با افزایش 2.5دلاری به بالای ۱۱۴دلار در هر بشکه رسید.برخی رسانه‌های خارجی در 2روز گذشته تهدید مقامات ارشد ایرانی را یکی از دلایل افزایش قیمت نفت بر شمردند. بر اساس این گزارش نفت سبک آمریکا با یک دلار و 48سنت افزایش قیمت97.84دلار در هر بشکه مبادله شد درحالی که قیمت نفت در این هفته با 1.7 درصد کاهش روبه‌رو بود. نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش 2دلار و 51سنتی به بشکه‌ای 114.58دلار در هر بشکه رسید.

شورای‌عالی امنیت ملی و ستاد اقتصادی قوا تصمیم می‌گیرد

یک عضو هیأت رئیسه مجلس از بررسی طرح دوفوریتی قطع صادرات نفت ایران به اروپا در شورای‌عالی امنیت ملی و ستاد اقتصادی قوای سه‌گانه خبر داد. به گزارش فارس، امیدوار رضایی با اشاره به طرح دوفوریتی قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا گفت: طرح‌های اینچنینی چون به منافع ملی بستگی پیدا می‌کند، طبیعتا باید با رایزنی‌ها و مشورت‌هایی میان سه قوه و حتی بالاتر عملیاتی شود. خبر دیگر اینکه مسعود میرکاظمی، وزیر نفت دولت نهم با تاکید بر اینکه ایران در بحث نفت ارزان‌فروشی‌ می‌کند و اروپایی‌ها اگر نفت داشتند کمتر از 300 دلار آن را به ایران نمی‌فروختند، به وزیر نفت توصیه کرد که ایران برداشت‌های نفتی را از میدان‌های مستقل کاهش دهد. وی افزود: اگر ما بخش تولید نفت را برای مدتی کاهش و نفت خود را کمتر به بازار عرضه کنیم، می‌توانیم در یک برنامه دراز‌مدت موفق‌‌تر عمل کنیم.

کد خبر 159372
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز