احد علوی: دیپلماسی خنده، رویه و سیاست کاری آقای رئیس است. او می‌گوید با این خنده‌ها می‌خواهد فرهنگ فوتبال را که پر است از عصبانیت و تندخویی تغییر دهد و برای همین به تمام مشکلات می‌خندد. ‌ ‌

کفاشیان

اگر رای بیاورم چهار سال دیگر هم می‌خندم

دیپلماسی خنده، رویه و سیاست کاری آقای رئیس است. او می‌گوید با این خنده‌ها می‌خواهد فرهنگ فوتبال را که پر است از عصبانیت و تندخویی تغییر دهد و برای همین به تمام مشکلات می‌خندد. ‌ ‌

کفاشیان پس از چهار سال مدعی است تا حدودی بر کار مسلط شده ولی قول نمی‌دهد در دوره بعدی اگر رای بیاورد اتفاقات این دوره تکرار نشود. او در طول این گفت‌وگو فقط خندید و هر کاری کردیم آقای خنده را عصبانی کنیم راه به جایی نبردیم چون می‌گفت مردم به من می‌گویند بخند. او همچنان می‌خندد به این فوتبال و به ما.

  • ‌فکر می‌کنید پس از چهار سال ریاست بر فوتبال علی کفاشیان موفق بوده یا نه؟

در هر صورت وقتی از بیرون به کفاشیان نگاه می‌کنم، می‌بینم بنده خدا تلاش‌اش را کرده و ‌اگر کم و کاستی هم بوده زحمت‌اش را کشیده است. یک زمانی‌ شما از خداوند می‌خواهی در کاری به شما کمک کند و هر چه ناله می‌کنی آن کار صورت نمی‌گیرد بعد می‌فهمی‌ که انجام نشدن آن کار به نفع شما بوده. ‌

من فکر می‌کنم من تمام تلاشم را کرده‌ام هرچند قبول دارم یک‌جاهایی می‌توانستیم بهتر تصمیم بگیریم و اگر اطلاعات و آگاهی بود بهتر عمل ‌کنیم. در برخی موارد هم ابزارش وجود نداشت؛ ولی در مجموع باید بگویم کفاشیان بنده خدا تلاشش را کرده (خنده)

  • حالا فکر می‌کنید موفق بوده یا نبوده در مجموع این چهار سال؟

باید دید تعریف شما از موفق یا ناموفق چیست.از نظر بعضی‌ها موفقیت یعنی اینکه‌ تیم ملی برود جام جهانی اگر این موفقیت‌ است ما موفق نبودیم اما ‌ ‌از نظر A. F. C ما موفق هستیم چون یک دوره بهترین فدراسیون شدیم و دو دوره هم کاندیدای بهترین فدراسیون.

از دید FIFA هم موفق بودیم چون اساسنامه را اجرا کردیم، ساختارسازی کردیم ‌ و در رده پایه‌ هم عملکرد خوبی داشتیم. اگر شما موفقیت را تعریف کنید آن‌وقت معلوم می‌شود ما موفق بودیم یا نه چون خیلی‌ها مثل شما ما را موفق نمی‌دانند.

  • فکر می‌کنید بزرگ‌ترین ایراد شما پس از گذشت چهار سال ریاست بر فدراسیون فوتبال چیست؟

من در‌ فدراسیون همیشه گفته‌ام باید اطلاعات داشته باشیم و بر کار مسلط باشیم. اما یک سری تجربیات را نداریم و یکسری کمک‌ها هم وجود ندارد. ‌سوالتان چی بود؟

  • پرسیدم بزرگ‌ترین ایراد شما در این چهار سال؟

بله متوجه شدم‌. ایراد در کارهای ما بوده اما بزرگ‌ترین ایراد ما این بود که‌ وقتی کار را شروع کردیم ‌مسلط نبودیم. ضمن اینکه اگر افراد دیگری هم می‌آمدند شاید مثل من کار می‌کردند چون اساسنامه تا قبل از حضور من وجود نداشت.

  • حالا که چهار سال گذشته مسلط شده‌اید؟

تقریبا مسلط شده‌ایم اما اینطور نیست که فکر می‌کنید حالا که چهار سال گذشته کار‌ها بر وفق مراد باشد. ‌ما در فضایی قرار گرفته‌ایم که از 24 کشور ‌حداقل 20 کشور‌ به شدت تلاش می‌کنند تا سکوها‌ را در اختیار بگیرند؛ ما هم تلاشمان را می‌کنیم‌ ولی الان خیلی قاطع می‌گویم که مدیریت من نسبت به چهار سال پیش خیلی فرق کرده است. شاید اگر فرد دیگری بعد از من بیاید زمان ببرد تا تجربه کسب کند.

  • شما چون دوومیدانی‌کار بوده‌اید خودتان را یک مدیر ورزشی می‌دانید؟

من یک مدیر ورزشی هستم. زمانی که دبیر کل کمیته ملی المپیک بودم IOC یک کلاس مدیریت گذاشت که 30نفر از کشورهای مختلف در آن حضور داشتند. آن دوره‌، دوره مدیریت ورزشی بود و تز من هم در مورد اسپانسر‌ها و سوبسید در ورزش بود که یک‌سال طول کشید.

  • ما فکر کردیم تز شما خنده در ورزش باشد.

خنده. ‌ آن موقع کسی از خنده من تعجب نمی‌کرد.

  • شما خودتان را وصله ناجور این فوتبال می‌دانید یا نه حقتان است که رئیس فدراسیون فوتبال باشید؟

من ‌تلاش کردم در فوتبال تغییر فرهنگی ایجاد کنم. اما این تغییر فرهنگی به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آمد چون قبلا عادت داشتند همه با هم دعوا کنند ولی من می‌خندم. ‌حالا چون می‌خندم می‌گویند فوتبالی نیست. دلیل ندارد حتما همه کار‌ها را با دعوا پیش ببریم. من این فرهنگ را جا انداختم که‌ از همه نیرو‌ها استفاده کنیم و همه با هم تلاش کنیم.

  • فکر می‌کنید این تغییر فرهنگ جواب داده؟

به نظرم خیلی جواب داده. قبلا می‌آمدند و می‌گفتند آقا قاطع باش و تند برخورد کن ولی من این‌گونه نیستم چون معتقدم با صبر و حوصله کار‌ها پیش می‌رود و تنها نباید دعوا کرد. روزنامه‌ها چون سوژه نداشتند این کار به مذاقشان خوش نیامد ولی یواش‌یواش شما هم عادت می‌کنید که باید در ورزش نشاط و شادی هم باشد.

  • پس خودتان را وصله ناجور در این فوتبال نمی‌دانید؟

شما بروید از همین اهالی فوتبال بپرسید که آیا کفاشیان وصله ناجور بوده؟ آن‌ها بهتر می‌توانند نظر بدهند که وصله ناجور بودم یا خیر.

  • خیلی‌ها معتقدند که فوتبال ایران با این شیوه مدیریت راه به جایی نمی‌برد، ایراد از جای دیگری است یا خود شما؟

من‌‌ همان اول هم به شما گفتم موفقیت را تعریف کنید. از دید A. F. C و FIFA ما موفق بودیم. اگر موفقیت فقط رفتن به جام جهانی است و‌ کاری به فوتسال، ‌فوتبال ساحلی و تیم‌های پایه نداشته باشیم، شما درست می‌گویید.

من یک آدم باتجربه در مدیریت ورزشی هستم. در د‌وومیدانی 10، 11 سال کاشتیم اما چند سال آخر درو کردیم و بعد هم کسی نبود بکارد. معتقدم اثرات کاری که در فدراسیون فوتبال کردم در آینده مشخص می‌شود. دو بار‌ شانسی رفتیم جام جهانی اما این به درد نمی‌خورد. باید کاری کنیم که مثل کره و ژاپن هر دوره در جام جهانی باشیم.

  • یعنی در دوره دادگان که یک بازی زود‌تر صعود کردیم شانسی بود؟

شما مقایسه کن با دوره ما؛ در آن دوره رفتیم در اردن پیروز شدیم اما در دوره قبل از عربستان خوردیم و گرنه صعود کرده بودیم. تنها به‌خاطر یک گل نرفتیم. اگر از کره، ‌امارات و عربستان گل نمی‌خوردیم به جام جهانی می‌رفتیم. ‌خیلی شد این یک گل‌ها! ‌ (خنده) ‌ اصلا این‌ها را ول کن اصلا کی فکر می‌کرد کره شمالی و عربستان آن نتیجه را رو به روی هم بگیرند.

  • در فوتبال همین یک گل‌ها باعث می‌شود یک مدیر موفق و یک مدیر ناموفق باشد؟

نه اصلا اینطور نیست. این وظیفه شماست که مردم را آگاه کنید ولی شما در بین مردم جا انداخته‌اید که من خیلی می‌خندم. بعضی‌ها وقتی مرا می‌بینند می‌گویند چرا اینقدر می‌خندی و برخی هم می‌گویند کار خوبی می‌کنی می‌خندی‌. کجا اینقدر می‌خندم؟

  • پسرتان گفته بود قبلا بیشتر می‌خندیدید؟

آره بابا قبلا بیشتر می‌خندیدم. ‌ وقتی یکی مثل ترابیان با این اخم وارد می‌شود که دیگر نمی‌شود خندید (ترابیان از ابتدای مصاحبه حضور داشت) من می‌گویم خدایی گیریم کفاشیان برود از فوتبال ولی واقعا به خاطر یک گل می‌شود گفت موفق بوده یا نه. نباید اینگونه انتقاد کرد.

  • یک واقعیتی که در مورد شما وجود دارد؛ شباهت حضور شما در فدراسیون و آمدن استیلی به پرسپولیس بود. می‌گویند با سیاسی‌بازی و سفارش علی‌آبادی به فوتبال آمدید افکار عمومی از‌‌ همان ابتدا برابر شما موضع گرفت.

مگر بقیه خودشان آمدند. آن‌ها را هم کسی آورد. من‌ اعتقاد‌ دارم‌‌‌ همان زمانی که علی‌آبادی گفت کفاشیان بیا، اگر نمی‌آمدم و کس دیگری می‌آمد اختلاف نظر به‌وجود می‌آمد و این به نفع فوتبال نبود.

  • یعنی شیوه آمدن شما به فوتبال باعث به وجود آمدن این انتقادات نیست؟

چرا ‌می‌تواند باشد، اما از لج علی‌آبادی مرا کوبیدند. ‌ ‌من به هر طریقی آمده باشم‌ زحمت کشیده‌ام. این را از مخالفان کفاشیان هم بپرسید تصدیق می‌کنند.

  • مشکل‌‌ همان روش آمدن شماست که مردم با آن مشکل دارند؟

مگر بقیه خودشان آمدند؛ به آن‌ها هم گفتند بیایید. من 30سال است در ورزش هستم. از زمان نوآموز تا حالا هیچ کدام خودشان نیامدند. زمان صفایی‌فراهانی که اصلا هاشمی‌طبا با حضور او موافق نبود و به دستور رئیس‌جمهور شد رئیس فدراسیون فوتبال.

زمان دادگان هم اینطوری بود که مهرعلیزاده حکم سرپرستی را امضا کرد. من خودم معاون ورزش بودم و دیدم خوب کار کرد و نتیجه گرفتیم خود دادگان رئیس بشود بهتر است و حمایت‌اش کردیم. بالاخره مسئولان رده بالای مملکت در مورد فوتبال ما با این همه مخاطب حساس هستند.

  • پس رئیس بعدی را هم؛ مسئولان رده بالا انتخاب می‌کنند؟

نه دیگر الان شرایط فرق کرده و مجمع انتخاب شده و اینگونه نیست که فرمایشی باشد. ممکن است مجمع‌ فردی را که سفارش شده ‌ انتخاب نکند.

  • ‌یعنی الان دیگر مسئولین وزارت ورزش یا بالا‌تر از آن‌ دخالتی ندارند؟

نه اینکه نظر نداشته باشند اما فکر می‌کنم مجمع ما نسبت به گذشته مستقل‌تر است.

  • فکر می‌کنید در حفظ استقلال فدراسیون چقدر موفق بوده‌اید؟

خیلی‌. اوایل هم ‌ما 95درصد تصمیمات را در هیات رئیسه خودمان می‌گرفتیم. البته اوایل کار توصیه‌هایی می‌شد و من ‌در هیات‌رئیسه مطرح می‌کردم و اگر منطقی بود می‌پذیرفتم و اگر نبود می‌رفتیم بحث می‌کردیم.

  • ‌صادقانه‌ بگویید روسای قبلی سازمان ورزشی بیشتر در کار شما توصیه (همان دخالت) می‌کردند یا وزیر فعلی ورزش؟

نمی‌شود گفت دخالت ولی نظر می‌دادند. هم علی‌آبادی صاحب‌نظر بود و هم سعیدلو. این دو نفر بیشتر نظر می‌دادند تا ‌آقای عباسی.

  • چرا همه نظرات و توصیه‌ها فقط در ورزش وجود دارد؟

چون رسانه‌ها و مجلس بیشتر به فوتبال می‌پردازند و فشار می‌آورند. تمام فشار‌ها روی دولت است و وزارت ورزش هم این مسائل را به ما منتقل می‌کند. مسئولین چون رسانه‌ها را می‌بینند هر چه نوشته می‌شود را از ما می‌پرسند. اینکه چرا این کار را کردی یا چرا نکردی؟‌ ‌

  • و این فشار تبدیل به دخالت می‌شود؟

واقعا کار در فوتبال سخت است و در هر کوچه و برزنی! باید به مردم جوابگو باشید. یکسری می‌گویند چرا می‌خندی و یکسری می‌گویند دمت گرم بخند؛ بعضی‌ها هم می‌گویند چرا ترابیان را عوض نمی‌کنی.‌(خنده)

  •  شما در هر حالتی می‌خندید و ما خبرنگاران از طرفی ناراحت می‌شویم که شما به همه چیز می‌خندید و از طرفی این موضوع نشان می‌دهد که آستانه تحمل شما زیاد است.‌

ما داریم فرهنگ را عوض می‌کنیم. شما هم مقصر نیستید قبلا هر کسی می‌آمد دعوا و مرافه داشتید ولی شما مطمئن باش‌‌ که ما از نرفتن به جام جهانی بیشترین استرس را داشتیم و ناراحتی من چند برابر بقیه بود. حالا یک‌سری برون‌گرا هستند و با داد و فریاد استرس‌زدایی می‌کند و‌لی من تو خودم می‌ریزم و نگرانی خانواده‌ام این است که چرا اینقدر استرس دارم.‌

  • ولی ظاهرتان نشان می‌دهد جوان‌تر هم شده‌اید؛ استرس به شما می‌سازد؟

نه بابا کی ‌گفته همه جام از کار افتاده (خنده) استرس خیلی بد است. اگر ‌ جام جهانی می‌رفتیم از همه نظر برای ما خوب بود ولی وقتی نرفتیم کسی دست ما را نگرفت و همه لگد زدند تا پایین برویم، این رسمش نیست. من که برای شخص خودم کار نمی‌کنم. ‌اگر رفته بودیم جام جهانی همه به‌به و چه‌چه می‌کردند.‌

  • آن‌هایی که از بالا نظر می‌دادند چطور؟

آن‌ها هم یکی زدند تو سرم. ‌ این رسمش نیست مگر نقش من چقدر بوده.‌ بله من مدیریت کار را بر عهده داشتم اما تلاش‌ام را کردم. در یک جلسه به مسئولین فدراسیون گفتم تمام فحش‌هایی که به من می‌دهند به شما هم برمی‌گردد و فرقی نمی‌کند. ‌

بعضی‌ها هم ناامید و سردمان کنند نسبت به کاری که داریم انجام می‌دهیم. بعد هم سریع می‌گویند استعفاء. به خدا بد‌ترین کار همین استعفاء دادن است. البته برای خود شخص بهترین است اما برای سیستم بد‌ترین. نباید با کوبیدن شخص به فوتبالمان ضربه بزنیم.‌

  • تا حالا نشده از طرف سازمان ورزش به شما بگویند زیاد نخندید؟

اذیت می‌کنید.‌ مگر من چقدر خندیدم؟ تازه ‌هر وقت رفتیم سازمان کلی خندیدیم و ماچ و بوسه کردیم چرا بگویند نخندم‌.

  • تا حالا سازمان یا وزارت ورزش از شما نخواسته استعفاء بدهید؟

نه سازمان چنین چیزی نخواسته. ما باید کاری کنیم تا پایه و اساس فوتبال درست شود و کمترین تغییر را داشته باشیم تا تنش به‌وجود نیاید. باید به شایسته‌ها پاداش بدهیم و حمایت کنیم و ضعیف‌تر‌ها را تقویت کنیم. این باید روش ما باشد.‌

  • فکر می‌کنید عملکرد شما نسبت به دو رئیس قبلی فدراسیون فوتبال چطور بوده‌؟

من نمی‌توانم قضاوت کنم. باید یک سری معیار در نظر بگیرید و بعد قضاوت کنید. ولی می‌توانم بگویم‌ دو رئیس قبلی فدراسیون فوتبال هم خیلی زحمت کشیدند و کارهای زیادی برای فوتبال صورت دادند.‌

  • با توجه به‌ مدیریت خنده که شیوه شماست قبول دارید اقتدارگرا نیستید؟

من مدیری هستم که تکرو نیستم. ‌ما جلسه می‌گذاریم و مشورت می‌کنیم. همین چند روز پیش گفتم بگذارید فلان تیم برود بازی کند ولی همه گفتند مشکل پیش می‌آید حرف و حدیث می‌شود؛ دیدم درست می‌گویند و از حرف خودم برگشتم و گفتم شما درست می‌گویید.

  • برای همین است که کمیته‌ها برای خودشان کار می‌کنند و چند‌صدایی در فدراسیون وجود دارد؟

نه اینطوری نیست. کمیته‌ها مستقل هستند. ‌بار‌ها شده گفته‌ام فلان داور را بگذارید، اما ‌توضیح داده‌اند که عملکرد‌اش خوب نبوده‌ و شش داور دیگر جلو‌تر از او هستند و من قبول کرده‌ام ولی اینکه بگویم انجام دهید و من مسئولیت‌اش را می‌پذیرم، نه اینطور آدمی نیستم.

  • اگر قرار بود مردم در انتخابات فدراسیون فوتبال رای بدهند کفاشیان در میان کاندیدا‌ها چه رتبه‌ای به‌دست می‌آورد؟

الان انتخابات در مجمع برگزار می‌شود و اعضای آن‌ روی نقاط ضعف و قوت من شناخت دارند. نمی‌گویند تو بهترین هستی بلکه مقایسه می‌کنند میان نفرات موجود و پس از ارزیابی رای می‌دهند اما اگر قرار باشد مردم انتخاب کنند بستگی به تبلیغات و ‌ قول کاندیدا‌ها دارد.

  • فکر می‌کنید مجمع به شما رای بدهد یا به نایب‌رئیسان شما؟

(خنده) من چه می‌دونم.

  • قبول دارید نایب‌رئیسان شما به گونه‌ای کار کرده‌اند که بیشتر رئیس بودند تا نایب‌رئیس و به نوعی شما را به رسمیت نمی‌شناختند؟

نمی‌شود گفت رئیس بودند؛ آن‌ها هم ‌احترام می‌گذاشتند و حرف گوش می‌کردند.

  • حرف گوش می‌کردند اما بعد کار خودشان را انجام می‌دادند.

(خنده) نه اینطوری نبود ولی این ذهنیت برای آن‌ها وجود دارد که چون خودشان رای آورده‌اند تحت هر شرایطی هستند و رییس فدراسیون هم ‌‌باید این شرایط را قبول بکند. این فرهنگ برای اداره فدراسیون فوتبال فرهنگ خوبی نیست. من‌ اگر دوباره رای بیاوردم شاید از همین افراد استفاده کنم اما وقتی من نایب‌رییسان را انتخاب کنم می‌فهمند که نباید تکروی کنند.

  • حالا شما از کار ‌کردن با عزیز‌محمدی و تاج راضی بودید؟

عزیز‌محمدی در سازمان لیگ خیلی زحمت کشیده ‌و نباید بی‌انصاف بود. آقای تاج هم بدون آنکه حقوق بگیرد چهار سال کار کرد‌ و زحمت کشید و پیگیر امور بود.

  • ولی ‌ این بحث همیشه بوده که میان شما هماهنگی وجود ندارد؟

نه خدایی اینطوری نیست. سلیقه شخصی‌شان این بوده که در انتخابات شرکت کنند. من هم شاید اگر دوباره رای بیاورم آن‌ها را انتخاب کنم. حالا باید ببینم چه می‌شود .

  • اگر کسی مثل دادگان یا فرد فوتبالی دیگری کاندید شود حاضر هستید به نفع آن‌ها کناره‌گیری کنید؟

من کنار‌ نمی‌روم. ولی صد‌در‌صد کسی که وارد باشد از او تعریف می‌کنم اما انتخابش را می‌گذارم برعهده مجمع. دنبال این نمی‌روم که او را خراب کنم. مجمع به من رای ندهد باز هم از رای محمع حمایت می‌کنم و ساز مخالف نمی‌زنم. حتی اگر کمک هم بخواهند کمک می‌کنم.

  • ما بالاخره متوجه نشدیم شما و دادگان با هم اختلاف دارید یا نه؟

دادگان قبلا هم از من تعریف کرده بود؛ چون ‌واقعیت‌گراست و با کسی رودربایستی ندارد. نه با من نه با کسی دیگری. او رک است مثل مایلی‌کهن.

  • به نظر می‌رسی خیلی علاقه ندارید با مایلی‌کهن یا دادگان درگیر شوید؟

نه اینطوری نیست؛ شما خودتان در مجله‌تان چقدر طنزمی‌نویسید علیه من. اصولا اهل این نیستم که درگیر شوم. نظرشان را می‌گویند دیگر.

  • منتقدان می‌گویند کفاشیان آدم خوبی است.

آدم خوبی است اما کار بلد نیست (خنده)

  • ‌بله می‌گویند شما مدیر خوبی نیستید؟

(خنده) هر کسی یک ارزیابی از خودش دارد؛ اگر این را می‌گویند یعنی اینکه لبخند بد نیست. اگر بداخلاق بودم می‌گفتند هم خوب نیست هم کار بلد نیست.

  • در دوره ریاست شما یک سری مباحث مثل دلالی و منشور مطرح شد که در 30سال اخیر در فوتبال عنوان نشده بود؛ قبول دارید رسانه‌ای کردن این بحث‌ها مردم را از فوتبال دلزده می‌کند؟

در تمام دنیا این موضوع بوده اما پنهانی. به نظر من خوب شد که این مسائل مطرح شد. در فوتبال هیچ چیز بی‌سرو صدا نیست. من اگر در این اتاق حرف بزنم به بیرون درز می‌کند. این مسائل باعث شد که فوتبال ما مثل چین نشود که خیلی از مسئولانشان را بازداشت کردند. این مسائل باعث شد یک سری خود را کنار بکشند و ‌جمع و جور کنند خودشان را.

  • ولی در چین و سایر کشور‌ها چیزی به اسم منشور وجود نداشت؟

وجود نداشت ولی بعدها به‌وجود آمد و فیفا گفت باید منشور باشد و با فساد برخورد شود. هر کجا که پول زیاد باشد و ضابطه وجود نداشته باشد افراد وسوسه می‌شوند.

  • پس شما از عملکرد علیپور و کمیته بررسی تخلفات راضی هستید؟

علیپور را که من نگذاشتم. سازمان لیگ او را آورده است. کارش را کرده که البته باید یک جاهایی مخفیانه‌تر عمل می‌کرد و فضای خصوصی افراد را باز نمی‌کرد ولی انجام این کار‌ها ‌نیاز است.

  • اگر شما دوباره رئیس شوید با همین دیپلماسی خنده کار‌ها را پیش می‌برید؟

بله باز هم می‌خندم. مطمئن هستم بعد از چهار سال دوم شما‌ و همه مردم با قهه قهه می‌خندید. شما عادت کرده‌اید همیشه با یک آدم بداخلاق کار کنید و قدر یک آدم خوش اخلاق مثل من را نمی‌دانید‌. هر کی آمده داد و بیداد کرده و فحش ‌داده. چقدر من روی این قضیه کار کردم تا همه بخندند. من بعضی وقت‌ها به‌خاطر اینکه لج افراد را در بیاورم می‌خندم.

  • قبول دارید گاف‌های زیادی در دوران چهار سال ریاست شما مثل ماجرای تیم ملی امید؛ مذاکره با فاتح‌تریم و آن اتفاق زشت در بد ورود کلمنته و ... وجود داشت؟

‌هر وقت پله‌برقی می‌بینم یاد ماجرای کلمنته می‌افتم. مشکل از پله‌برقی بود (خنده) در بخش‌هایی که کار کرده‌ایم یک سری ایرادات بود و یک سری موفقیت‌ها‌. هر کدام دلایل خاص خودش را دارد.

مثلا می‌گویند اردوی تیم ملی کنار گاو‌داری بوده که اصلا چنین چیزی صحت ندارد و یا ماجرای پله‌برقی را مطرح می‌کنند که به نظر من ایرادی نداشت و ‌ذوق زده شده بودند. یکی از ایرادات کارما این است که همه چیز دیده می‌شود و به آن گیر می‌دهند.

  • ماجرای سعیدلو چی؟

‌ماجرای سعیدلو یک قضیه مدیریتی بود و خود من هم راضی نبودم. من دوست داشتم اسم من هم در آن لیست باشد که اگر سعید‌لو رای نیاورد من رای بیاورم اما گفتند اگر شما در لیست باشید به شما رای می‌دهند و سعیدلو رای نمی‌آورد.

  • این مسائل باعث شده فوتبال ما سیاست‌زده شود‌.

بالاخره سعیدلو می‌توانست کاندید شود و طبق اساسنامه A. F. C این اجازه را داشت به عنوان عضو مجمع فدراسیون فوتبال کاندید شود؛ او هم از این حق استفاده کرد و هیات‌رئیسه هم موافق بود چون اینطوری سعیدلو احساس مسئولیت بیشتری می‌کرد و A.F.C هم بیشتر حمایت می‌کرد و به نفع فوتبال بود.

  • در ‌انتخاب دایی و بعد هم قطبی باز هم دخالت سازمان بود نقش داشت در تصمیم شما درست است؟

آن ماجرا دو مرحله داشت؛ مرحله اول ما می‌خواستیم قطبی را بیاوریم که علی‌آبادی مخالفت کرد و بنا به دلایل خاصی دایی را انتخاب کرد، ولی در مرحله دوم خودمان قطبی را آوردیم. در آن مرحله هم که دایی سرمربی شد حضور قطبی قطعی بود.‌

  • در این مدت از سوی رئیس‌جمهور هم با شما تماس برقرار می‌شد‌ مثل برکناری دایی و...

در ‌این چهار سال هیچ تماسی ‌ با ‌‌رئیس‌جمهور نداشتیم و حتی یک‌بار که آمده بودند کمپ من نبودم و اگر مساله‌ای هم بوده مستقیم حرفی به من نزدند.

همه تماس‌های من با روسای سازمان و وزیر ورزش بوده. البته چند بار‌ ‌ خواستیم ‌پیش رئیس‌جمهور‌ برویم اما وقت ندادند.‌

  • پس این اتفاقات طبیعی است و پیش می‌آید؟

بعضی از این مسائل مربوط به مدیریت ما می‌شود. ما ‌‌ سرپرست‌ تیم امید را عوض کردیم اما متاسفانه سرپرست قبلی به سرپرست بعدی اطلاعات را انتقال نداد و آن اتفاق برای تیم امید رخ داد.‌

  • این مسائل‌‌ همان بحث اقتدار است که شما ندارید و هر کس ساز خودش را کوک می‌کند؟

این عیب ندارد که آن‌ها هم اظهار نظر کنند. فوتبال آنقدر بزرگ است که همه‌ بخواهند در موردش اظهار نظر کنند. بعد هم اگر قرار باشد فقط یک نفر حرف بزند دکان شما رسانه‌ها تخته می‌شود.

  • پس شما نگران رسانه‌ها هستید؟

بله؛ از زمانی که من آمده‌ام کلی اشتغال‌زایی شده‌. اگر فقط مرا ببینید حالتان به هم می‌خورد و کارتان تخته می‌شود و گرفتار می‌شوید.

  • همین که مسائل را راحت می‌بیند باعث شده هر کس حرف خودش را بزند؟

این هم یک فرهنگ‌سازی است که همه بیایند و صحبت کنند حالا اگر مخالفان من حرفی بزنند از آن‌ها خواهش می‌کنم دیگر علیه من حرف نزنند.

  • و اگر دوباره علیه شما حرف بزنند چطور؟

خوب دوباره خواهش می‌کنم (خنده)

  • فکر می‌کنید‌ کارکنان فدراسیون چند درصد از شما حرف‌شنوی دارند؟

(مکث می‌کند و می‌خندد) دارند؛ خدایی حرف‌شنوی دارند.‌

همشهری تماشاگر

کد خبر 159039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز