جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: بازار انرژی در هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلف دستخوش تحولات متفاوتی بود.

در این هفته که کاهش قیمت نفت و حمایت مدیرعامل شرکت توتال از تشکیل سازمان مشابه اوپک از کشورهای تولید کننده گاز توجه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرد.

قیمت نفت روز جمعه در آخرین روز معاملات نفت خام در بازارهای بین‌المللی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام سبک آمریکا با 14 سنت کاهش 80/57 دلار برای تحویل در ماه آینده میلادی معامله شد.

پیش بینی می شود  کاهش شدت سرما و گرم‌تر شدن هوا در آمریکا روند کاهش قیمت نفت ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا بهای سبد نفت خام سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک 90سنت کاهش یافت و به 80/52 دلار رسید.

حمایت شرکت توتال از تأسیس کارتل گازی

روز گذشته مدیرعامل جدید شرکت نفتی‌توتال فرانسه در اظهاراتی با حمایت از نقش اوپک در بازار نفت تشکیل یک سازمان مشابه از کشورهای تولید کننده گاز را مانند اوپک سازنده دانست.

کریستوف دی مارجری که در هفته جاری جانشین تیری دسمارتیه مدیرعامل پیشین این شرکت شد در نخستین روز فعالیت خود با استناد به سفر ولادیمیر پوتین به قطر و مذاکرات وی با امیر این کشور تاکید کرد، امیر قطر از یک کارتل‌گازی حمایت نمی‌کند ولی همکاری میان تولید کنندگان گاز مانند نقش اوپک را سازنده می‌داند.

به نوشته روزنامه تایمز لندن مدیرعامل جدید توتال در توجیه استدلال خود تاکید کرد، اگر اوپک وجود نداشت بازار نفت از نابسامانی بیشتری برخوردار بود و قیمت نفت خام به سطح بالا تری از شرایط امروز می‌رسید.

درهمین حال روزنامه دیلی‌نیوزانگلیس نیز به نقل از وزیر انرژی آمریکا با هر گونه طرحی برای تشکیل سازمانی در زمینه گاز شبیه به اوپک مخالفت کرد.

ساموئل بودمن وزیر‌ انرژی‌ آمریکا در اظهارات خود تاکید کرده است: نقش بازار آزاد و عاری از انحصار باید در معاملات انرژی نقش کلیدی داشته باشد.

وی تاکید کرده است، ایجاد کارتلی از تولید کنندگان گاز چیزی نیست که آمریکا آن را تشویق کند و در دیدار با همتایان خود در سرتاسر جهان براین نکته تاکید خواهد کرد.

کد خبر 15893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز