گروه حوادث: رئیس پلیس فتا از انهدام یک شبکه سرقت اینترنتی که سردسته آن یک مرد ایرانی مقیم کاناداست و دستگیری اعضای باند فساد و کلاهبرداری در اینترنت خبر داد.

پلیس

سردار سیدکمال هادیانفر، در یک نشست خبری به مناسبت نخستین سالگرد تاسیس پلیس فتا، گفت: ماموران ما ظرف ماه‌های گذشته باند بزرگی را متلاشی کردند که سردسته آن در کانادا زندگی می‌کند و هم‌اکنون تحت تعقیب اینترپل است. این فرد با فرستادن یک نرم افزار جاسوسی به ایران از همدستان خود خواسته بود که این نرم افزار را در کافی نت‌ها نصب کنند تا بتواند نقشه‌اش را اجرا کند. وی ادامه داد: این مرد در بیشتر استان‌های کشور یک نماینده داشت و مشتریانی که به کافی نت‌ها می‌رفتند با این نرم افزار، همه اطلاعاتشان به سرکرده باند که در کانادا بود ای‌میل می‌شد.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: این مرد اطلاعات حساب افراد از جمله رمز دوم اینترنتی آنها را بعد از به دست آوردن در اختیار همدستانش در ایران قرار می‌داد و آنها بدین شیوه حساب افراد را خالی می‌کردند. سپس بخشی از این پول‌ها را از طریق صرافی‌ها برای سرکرده باند در کانادا می‌فرستادند و 20 تا 30 در صد هم خودشان سهم می‌گرفتند. وی ادامه داد: پلیس فتا وقتی در جریان این پرونده بزرگ قرار گرفت به جست و جوهای ویژه در دنیای مجازی دست زد تا اینکه ردی از همدستان سردسته باند به دست آمد و همه آنها در تهران و استان‌های مختلف دستگیر شدند. در بازرسی از مخفیگاه اعضای این باند، بیش از 2 هزار شماره حساب مالباخته‌ها به‌دست آمد که سارقان اینترنتی، تمامی این حساب‌ها را خالی کرده بودند.سردار هادیانفر تاکید کرد: خوشبختانه همه اعضای این باند دستگیر شدند و متهم اصلی پرونده که در کانادا به سر می‌برد، تحت تعقیب پلیس بین‌الملل است.

انهدام یک شبکه فساد در اینترنت

رئیس پلیس فتای کشور در ادامه این نشست از انهدام یک باند فساد در اینترنت خبر داد و گفت: این باند با راه‌اندازی صفحه‌ای در یک شبکه اجتماعی با نام پاف داف، 27 هزار عضو جذب کرده و از این طریق به ترویج فساد و فحشا می‌پرداختند که با تلاش شبانه روزی ماموران پلیس فتا، این باند منهدم شد. در این باند 4 سرکرده اصلی که2 مرد و 2 زن بودند دستگیر شدند و تحقیقات برای افشای زوایای پنهان پرونده ادامه دارد.

کلاهبرداری با تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی

سردار هادیانفر در ادامه با اعلام خبر کلاهبرداری یک باند به بهانه فروش فلش‌های ماهواره‌ای خبر داد و گفت: این باند 14 نفره با تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی گسترده، به مشتریانشان وعده فروش فلش‌هایی به قیمت 90 هزار تومان می‌دادند و مدعی می‌شدند که با این فلش‌ها، کاربران بدون نیاز به رسیور می‌توانند به ماهواره متصل شوند. وی ادامه داد: وقتی مشتریان با پرداخت پول، فلشی برایشان ارسال نمی‌شد مجدد با اعضای باند تماس می‌گرفتند و این بار کلاهبرداران مدعی می‌شدند که بسته را از طریق پست ارسال کرده‌اند اما آنها خانه نبودند و برای دریافت مجدد باید 15 هزار تومان پرداخت کنند. بعد از دریافت این مبلغ نیز، هیچ بسته‌ای به مشتریان تحویل داده نمی‌شد. سردار هادیانفر تصریح کرد: وقتی پلیس در برابر شکایت مالباخته‌ها قرار گرفت به تجسس‌های ویژه دست زد و موفق شد اعضای باند را دستگیر کند اما سردسته باند متواری شد تا اینکه وی نیز بعد از مدتی شناسایی و در یک هتل مجلل در پایتخت دستگیر شد. وی که پس از فرار، همچنان با راه‌اندازی سایت‌های دیگر اقدام به فروش فلش‌های خیالی می‌کرد در بازجویی‌ها به کلاهبرداری 200میلیون تومانی از طعمه‌هایش اعتراف کرد.

تشکیل 4 هزار پرونده اینترنتی در مدت یک سال

رئیس پلیس فتا همچنین از تشکیل 4 هزار پرونده جرایم اینترنتی در یک سال گذشته خبرداد که47.7درصد آنها کشف و مجرمان آنها بازداشت شده‌اند. وی با بیان اینکه آمار کشف جرایم در کشورهای آمریکا و کره‌جنوبی که بیشترین جرایم اینترنتی را دارند 10 تا20 درصد است، اظهار داشت: آمار جرایم سایبری کشف شده در ایران از نظر آماری بسیار مطلوب است که بیانگر تلاش این نیرو در یک سال گذشته است.رئیس پلیس فتا تاکید کرد: بیش از 20 درصد پرونده‌های کشف شده در حوزه جرایم اینترنتی در کمتر از 10 روز کشف شده و در نهایت51 درصد آنها نیز د ر کمتر از 6 ماه منجر به کشف و دستگیری مجرمان شده است.

به‌عنوان نمونه در این مدت یک بار شاهد سرقت اینترنتی و جابه‌جایی حساب‌های بانکی بودیم که بلافاصله پلیس فتا وارد عمل شد و کمتر از 3 روز متهمان را بازداشت کرد.هادیانفر درخصوص انگیزه مجرمان نیز گفت: 72 درصد از مجرمان با انگیزه کسب منافع مالی،14 درصد موارد ضداخلاقی، 3 درصد انتقام و کینه جویی و 11 درصد نیز با انگیزه‌های دیگر دست به جرایم اینترنتی زده‌اند. وی ضمن هشدار به شهروندان گفت: باید بازهم تاکید کنم که حتما شهروندان مرتب نسبت به تغییر رمز اینترنتی عابر بانک‌هایشان اقدام کرده و حدالامکان سعی داشته باشند که از انتخاب رمزهای ساده و آسان خودداری کنند تا مورد سوءاستفاده مجرمان و هکران قرار نگیرند.

کد خبر 158845
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز