یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

گروه اجتماعی: پیگیری‌های همشهری در باره دانشگاهی که با مجوز وزارت علوم تنها روی کاغذ تشکیل و موجب سرگردانی دانشجویان شده بود نتیجه داد و مجوز این دانشگاه لغو شد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم در باره سرانجام مؤسسه آموزش عالی امام علی که با وجود اختصاص سهمیه 120دانشجو در کنکور سال 90 از پذیرش دانشجو به‌دلیل راه‌اندازی‌نشدن این مؤسسه از پذیرش دانشجویان امتناع کرده بود گفت: هم‌اکنون این مؤسسه مراحل قانونی انحلال را طی می‌کند.غلامعلی نادری افزود: براساس رای کمیسیون ماده 9 مؤسسه آموزش عالی امام علی باید منحل شود، همچنین مصوب شده مجوز این مؤسسه نیز لغو شود و نامه‌ لغو مجوز مؤسسه امام علی(ع) نیز در شورای گسترش وزارت علوم در مرحله ثبت است.

ماجرای دانشگاهی که وجود نداشت

اوایل آبان ماه همشهری در گزارشی اعلام کرد داوطلبانی که براساس مندرجات دفترچه کنکور برای ثبت‌نام و ادامه تحصیل به مؤسسه آموزش عالی امام علی مراجعه کرده‌اند سردرگم شده‌اند.
در پیگیری همشهری مشخص شد وزارت علوم اواخر دی‌ماه سال 89 برای مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی امام علی تهران مجوز فعالیت صادر کرده است و نام این مؤسسه نیز در دفترچه انتخاب رشته برای پذیرش 120 دانشجو در 2 رشته حسابداری و مدیریت صنعتی آمده است اما به گفته یکی از اعضای هیأت مؤسس هنوز تاسیس نشده و قادر به پذیرش دانشجو نیست.

مجوز مؤسسه‌ای که وجود ندارد

در مجوزی که معاونت آموزشی وزارت علوم در تاریخ 26 دی‌ماه 89 برای مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی امام‌علی تهران صادر کرده آمده است:
«...ضمن موافقت قطعی با تاسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی- غیر‌انتفاعی امام علی در تهران به نمایندگی... با یکبار پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی رشته‌های تحصیلی 1- حسابداری 2- مدیریت صنعتی برای آن مؤسسه موافقت به عمل آورد، ادامه پذیرش منوط به احراز شرایط گردید.»در بند پایانی این نامه تصریح شده: «ضمنا شورای گسترش آموزش عالی مقرر نمود که فضای فیزیکی مندرج در نامه... مورخ89.5.3آن مؤسسه با مشخصات 20 هکتار عرصه زمین واقع در منطقه شهران طی مدت 3 سال و با پیشرفت فیزیکی و مشخص در هر سال محقق گردد.»

اولتیماتوم

وزارت علوم در واکنش به گزارش همشهری در باره دانشگاهی که وجود ندارد به مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام علی مهلت یک هفته‌ای داد تا نسبت به تشکیل کلاس‌ها طبق ضوابط قانونی اقدام کند.
حسنی، مدیر‌کل دفتر گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: به هر روی به مؤسسه آموزش عالی امام علی اولتیماتوم داده شده تا 12 آبان ماه مکان مناسبی را در‌شان دانشجویان تاسیس کند، درصورتی که این مؤسسه در مهلت مقرر به تعهد خود عمل نکند و مکان مناسبی را تهیه نکند، دانشجویان آن به مؤسسات همجوار منتقل شده و مجوز مؤسسه مربوطه لغو خواهد شد.
اکنون براساس اعلام مدیرکل دفتر آموزش‌های آزاد وزارت علوم این مؤسسه به‌دلیل ناتوانی در راه‌اندازی مؤسسه آموزش عالی براساس ضوابط وزارت علوم منحل شده، البته احتمالا این آخرین مؤسسه از این نوع نیست که نتوانسته به تعهدات خود عمل کند.

پرسش این است چرا وزارت علوم نظارت دقیق و کاملی بر مؤسسات غیردولتی- غیرانتفاعی ندارد؟آیا نباید بررسی شود تعهداتی مانند ایجاد دانشگاه در زمینی به مساحت 20‌هکتار آن هم در منطقه شهران تهران امکان‌پذیر است؟ یا به صرف دادن تعهد حتی به فرض محال، مجوز مؤسسه آموزش عالی صادر می‌شود؟

کد خبر 157963
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز