یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتخابات در قزاقستان برای فرستادن دومین حزب به پارلمان، یک‌شنبه 25 دی آغاز شد.

Kazakhstan

این رای‌گیری برای کاهش نارضایتی ها بعد از شورش‌های مرگبار اخیر و به ثبات رساندن وضعیت این کشور که بزرگ‌ترین اقتصاد و تولید نفت در آسیای میانه را دارد، طراحی شده است.

هیچ کس شک ندارد که حزب نور اوتان، حزب رئیس‌جمهور نورسلطان نظربایف برنده بی‌چون و چرای این انتخابات خواهد بود.حزب دوم نیز حضورش در مجلس تضمین شده است.

اما بیشتر منتقدان نظربایف از نامزدی در انتخابات منع شده‌اند و حزبی که انتظار می‌رود در رده دوم قرار بگیرد گروهی طرفدار تجارت به رهبری یکی از اعضای پیشین حزب حاکم، است.

نظربایف 71 ساله از زمان به استقلال رسیدن قزاقستان از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1991 بر سر قدرت است و گفته می شود هنوز هم در بیشتر کشورش محبوب است.این کشور که دین بیشتر مردمش اسلام است 16.7 میلیون نفر جمعیت دارد.

اما اعتراض در بین آنها که در طی این سال ها فقیر مانده‌اند شکل گرفته و بیشتر شده است.خشم و اعتراض مردم اواخر ماه گذشته آنها را در منطقه دورافتاده غرب قزاقستان، مانگیساتو، به خیابان‌ها کشاند.

مقام‌های رسمی می گویند 17 نفر در درگیری‌ها و شلیک پلیس کشته شده‌اند.برخی از مردم می‌گویند تعداد  کشته‌شدگان بیش از این است.هنوز در منطقه وضعیت فوق‌العاده و حکومت نظامی برقرار است.

کد خبر 157241
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز