سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

گروه اقتصادی: تکرار تبصره 13در لایحه پیشنهادی قانون بودجه سال 1386 کشور نشانه ادامه یک معضل بزرگ در اقتصاد ایران و فقدان یک برنامه دراز مدت برای حل آن و عدم تصمیم گیری در مورد اتلاف بخش عظیمی‌از منابع مادی کشور بدون بازدهی واقعی در اقتصاد در چارچوب یارانه‌های پیدا و پنهان است.

ویژگی لایحه بودجه سال 86 و لایحه موازی که تحت عنوان توسعه حمل و نقل عمومی‌از سوی دولت ارائه شده است تاکید بر سهمیه بندی بنزین است. به‌جز این تفاوت همه مواردی که در لایحه دولت ارائه شده همه ساله در بودجه‌های سالانه تکرار شده است.

این بحث در زمره مهمترین مباحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌در روزهای اخیر به ویژه در کمیسیون تخصصی انرژی بوده است و گزارشها حکایت از اجماع نداشتن نمایندگان پیرامون وضعیت عرضه بنزین در سال آینده است. انتظار می‌رود این مسئله با ورود کمیسیون تلفیق به آن مباحث داغی را پشت سر گذارد.

دراین‌زمینه محمد‌قمی‌عضو کمیسیون ‌انرژی مجلس شورای اسلامی‌در گفتگو با خبرنگار ما تاکید کرد، از هنگام ارائه لایحه بودجه دولت تاکنون حدود ده جلسه در کمیسیون انرژی برگزار شده است ولی دیدگاه‌های مختلفی از سوی اعضای کمیسیون ارائه شده است.

وی تاکید کرد: همه اعضای‌کمیسیون بر پرداخت مستقیم یارانه بنزین به گروه‌هایی که بنزین مصرف نمی‌کنند و افزایش درآمد عمومی‌پیش از افزایش قیمت تاکید دارند. به گفته وی از دیگر مسایل مورد توجه اعضای کمیسیون انرژی، تامین بنزین کافی برای دارندگان خودرو بیش از سهمیه است.

قمی‌گفت: 25 درصد بنزین مصرفی داخلی از تولید داخل تامین می‌شود و دولت می‌تواند با عرضه این میزان بنزین به قیمت‌های یارانه‌ای بخش دیگر بنزین مورد نیاز را از محل واردات و با قیمت‌های بالا عرضه کند. با این شرایط دولت با تعیین سهمیه‌ای معادل 100 تا 150 لیتر در ماه می‌تواند بقیه بنزین مورد نیاز خودرو‌های کشور را از بنزین وارداتی و با قیمت‌های بالا تر عرضه کند.

وی تاکید کرد: به رغم جلسه‌های متعدد نمایندگان عضو کمیسیون انرژی، تصمیم خاصی از سوی کمیسیون در مورد بنزین و نحوه عرضه آن در سال آینده گرفته نشده است.

پلکانی کردن قیمت برای مصارف بالا

حسین آفریده دیگر عضوکمیسیون انرژی نیز تاکید کرد: مجلس امکان اعمال تغییرات اساسی در لایحه دولت را ندارد و بطور قطع مصوبه مجلس بجز تغییرات جزئی با لایحه دولت تفاوت چندانی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد که مهمترین پیشنهاد کمیسیون که مورد توافق همه اعضاء بود الزام تصویب پلکانی کردن قیمت برای مصارف بالا از سوی مجلس است.

آفریده خاطر نشان کرد: در کمیسیون در مورد دونرخی نمودن بنزین نیز که اقدامی‌عاقلانه‌تراست بحث شد ولی تصویب آن نیز به طرح لایحه در صحن علنی مجلس موکول شد.

آفریده خاطر نشان کرد بهتراست که عرضه بنزین سهمیه بندی شود ولی عرضه آن با نرخ بالا تر نیز وجود داشته باشد تا مردم کمتر تحت فشار قرار بگیرند.

به گفته آفریده تصویب سهمیه بندی بنزین در صحن علنی مجلس امر قابل پیش بینی است ولی اینکه نمایندگان به دونرخی شدن بنزین و ایجاد امکان عرضه بیشتر از سهمیه‌های تعیین شده رای دهند قابل پیش بینی نیست.

سهمیه بندی بنزین

سید‌محسن یحیوی عضو دیگر کمیسیون‌انرژی در این زمینه می‌گوید: پیشنهاد‌های دولت در لایحه بودجه و توسعه حمل و نقل عمومی‌پیشنهادات قابل دفاعی است و بجز در برخی موارد از جمله بحث قیمت می‌تواند در مجلس تصویب شود.

وی خاطر نشان کرد که دولت در پیشنهاد خود بر واردات 5/2 میلیارد دلاری بنزین و 3/1 میلیارد دلاری گازوئیل بدون افزایش قیمت تاکید کرده است.

براساس این پیشنهاد دولت با سهمیه‌بندی بنزین تولید داخل و وارداتی سطح مصرف را کنترل می‌کند و از واردات بیشتر بنزین و گازوئیل جلوگیری می‌شود. این امر تنها بخشی از نیاز مصرف داخلی را تامین می‌کند.

در مجلس بحث صدور مجوز برای واردات بیشتر و فروش به قیمت تمام شده نیز مطرح است.

این مجوز می‌تواند هم به بخش خصوصی و دولتی داده شود تا به میزانی که لازم است بنزین وارد و به قیمت واقعی عرضه کند. به نظر من این امر عملی است و امکان تامین بخشی از نیاز داخلی از این راه وجود دارد و شرایط بهتری ایجاد می‌کند.

 وی تاکید کرد نکته دیگر در پیشنهاد دولت مسئله افزایش قیمت برای مصارف بالا بصورت پلکانی در صورت لزوم است.

در پیشنهاد دولت تصمیم گیری در این زمینه به دولت واگذار شده ولی مجلس خواهان موکول شدن اعمال قیمت‌های پلکانی در مورد بنزین در صورت تصویب مجلس است. این نیز از مواردی است که مجلس طرح دولت را اصلاح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر انواع پیشنهادات در مجلس در مورد بنزین مطرح است و وحدت نظر خاصی در این زمینه وجود ندارد.

2 قیمتی شدن بنزین

یحیوی افزود: به رغم این اختلاف آرا به نظر من در مورد قیمت بنزین وحدت نظر وجود دارد و به نظر می‌رسد، دو قیمتی شدن بنزین از حمایت بیشتری برخوردار باشد.

وی همچنین احتمال تصویب سهمیه بندی بنزین را بعید ندانست ولی تاکید کرد، باید در انتظار طرح این موضوع در صحن علنی بود.

کد خبر 15708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز