همشهری آنلاین: روابط عمومی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در واکنش به مطلبی تحت عنوان "وزیر به اندازه یک تلفن زدن نگران آتش‌سوزی جنگل نیست!" جوابیه‌ای ارسال کرده است.

 moreوزیر به اندازه یک تلفن زدن نگران آتش‌سوزی جنگل نیست!

متن جوابیه به این شرح است: آتش سوزی پدیده ای است که سالانه بخش اعظمی از جنگل ها و مراتع که سرمایه ارزشمند ملی و انسانی محسوب می شود را در جای جای کشور پهناور ایران به کام خود فرو می برد و ضربه جبران ناپذیری را بر پیکره اکوسیستم کشور وارد می سازد.

آتش سوزی جنگل ها و مراتع که دل هر دوستدار طبیعت را می رنجاند، پدیده نا شناخته ای نیست که تنها مختص ایران باشد بلکه این ابزار شکل دهی اکوسیستم که بعضاً برخی نشات گرفته از بی مبالاتی، بی احتیاطی و رفتار های نادرست برخی انسان ها با طبیعت است شکل می گیرد.

متاسفانه در سال گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش نزولات جوی شاهد فزونی تعداد فقرات آتش سوزی درجنگل ها و مراتع کشوربودیم و به گفته کارشناسان ومسئولین امر دامنه این پدیده در ایران و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا تا صددرصد افزایش داشته است.

حساسیت بیش از حد رسانه های گروهی نسبت به آتش سوزی جنگل ها حساسیتی به جاست و امیدواریم تلنگری باشد بر مسئولین تصمیم گیر و تصمیم ساز کشورکه همگی دست به دست هم دهیم و کشور خود را سازیم آباد.

و اما در این گزارش که باز خوانی مجدد یک پرونده قدیمی و گذشته است مجدداً آورده شده که وزیر جهاد کشاورزی در هنگام آتش سوزی جنگل ها حتی یک تماس تلفنی برای چند و چون اقدامات صورت گرفته نداشته است.

البته ما هم شاید نمی دانیم(!) که اگر قرار است یک مسئول مافوق برای پیگیری یک موضوعی تماس حاصل کند، نامه ای به نگارد و ابراز نگرانی کند، حتماً باید در بوق و کرنا شود که فلان کار را بهمان مسئول پیگیری کرده است.؟!

وزیرجهاد کشاورزی در بحبوحه آتش سوزی جنگل ها و مراتع که در سال گذشته و در استان های مختلف حادث می شد، مستقیماً از طریق استاندار استان ها اطلاعات آتش‌سوزی‌ها را پیگیری و رصد می‌کرد و به لحاظ سلسله مراتب لزومی نداشت از طریق سازمان جنگل ها پیگیر آتش سوزی‌ها باشد، ضمن آنکه این سازمان هم به عنوان زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در مقابله با حریق وظایف خود را انجام می‌داد.برعکس این موضوع هم اگر سازمان جنگل ها مشکل و یا کمبودی داشت باید به وزیر گزارش می‌کرد تا مشکلات‌ مرتفع شود اما از سوی سازمان درخواستی به وزیر ارسال نشد.

بر اساس اطلاعات واصله از سوی روابط عمومی که اسناد آن موجود است، دکتر صادق خلیلیان در کوران حریق جنگل ها، نامه‌های متعددی به نهاد های رده بالای کشور درباره تامین و تجهیز امکانات مورد نیازاطفای حریق نوشتند. ارسال نامه برای تامین و تجهیز یگان حفاظت و ایجاد ناوگان اطفای حریق در جنگل‌ها به معاون اول ریاست جمهوری که طرح آن به کمیسیون‌های مختلف مجلس رفت ومنجر به تشکیل جلسه با معاون نظارت راهبردی و معاون سرمایه انسانی ریاست جمهوری شد که معاون حفاظت سازمان جنگل ها و رئیس وقت سازمان هم در آن حضور داشتند.

ار دیگر اقدامات وزیر جهاد کشاورزی در بحبوحه آتش سوزی جنگل ها مکاتبه ایشان با وزیر کشور و شخص آقای محمد نجار بود. در این مکاتبه وزیر محترم علاوه برتاکید به ایجاد کارگاه تخصصی مدیریت منابع طبیعی در سازمان بحران کشور خواستار تشکیل کارگروه منابع طبیعی در سازمان مزبور شدند.

مکاتبه دکتر صادق خلیلیان با دفتر مقام معظم رهبری و ارائه گزارش حریق‌های حادث شده در سال گذشته و اقدامات ضروری برای پیشگیری از حریق از دیگر مکاتباتی بود که انجام شد و رونوشت آن برای انجام اقدامات ضروری به ریاست محترم جمهوری و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

مکاتبه وزیر جهاد کشاورزی با سردار فیروزآبادی رئیس ستاد نیروهای مسلح برای بازدید سازمان جنگل‌ها از بالگردها و دستگاه‌های نظارتی و برنامه ریزی و تامین بالگردهای مورد نیاز اعم از خرید و اجاره، مکاتبه با معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور که در این نامه بر تجهیز یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مجهز کردن به وسایل پرنده ، بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین تاکید شده. مکاتبه با هیات رئیسه مجلس و دولت برای تهیه طرح جامع پیشگیری و اطفاء حریق
... و خلاصه مکاتبه‌ وزیر جهاد کشاورزی با رئیس محترم جمهور برای اخذ کد اضطراری 120 برای منابع طبیعی ( این شماره الان رایگان است و مردم می توانند در زمان بحرانی با سازمان جنگل ها ارتباط برقرار کنند.) تنها نمونه ای از مکاتبات نوشتاری دکتر صادق خلیلیان با مقامات تراز اول کشور بوده است.

روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور رجای واثق دارد رسانه های گروهی بازوان توانمند منابع طبیعی کشور و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین هستند. بیان قرائن و شواهد ناشی از حساسیت بسیار بالای دکتر صادق خلیلیان وزیر محترم جهاد کشاورزی نسبت به منابع طبیعی و در راس آن جنگل ها و مراتع نه صرفاً جهت معرفی کارهای انجام شده بلکه برای بیان حقایقی است که برخی از رسانه ها با یک سویه به قضاوت نشستن بسیاری از کارها وزحمات انجام شده را به مسیری نا صواب رهنمون می سازند.

... سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با توجه به گستردگی عرصه های منابع طبیعی، حفاظت از جنگل ها را کاری حاکمیتی می داند و صیانت از سرمایه های عظیم و ارزشمند انسانی را بدون مشارکت مردم و جوامع محلی وحمایت های قانونی دولت و نمایندگان خانه ملت و تاثیر گذاری رسانه های گروهی بسیار دشوار می داند.

کد خبر 156543

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز