چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: مراسم تشییع جنازه کیم‌جونگ‌ایل رهبر سابق کره‌شمالی در خیابان‌های برفی پیونگ‌یانگ و با حضور صدها هزار نفر از مردم برگزار شد.

کره شمالی

تحلیلگران، برگزاری این مراسم 3‌ساعته را گویای توان این حکومت برای ترتیب دادن مراسم رسمی ارزیابی می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، تابوت حاوی جنازه کیم جونگ ایل روی سقف خودروی بزرگی قرار داشت و کیم‌جونگ اون پسر و جانشینش به همراه دیگر مقامات ارشد نظامی و غیرنظامی در کنار آن در برف حرکت می‌کردند. تصویری بزرگ از کیم‌جونگ ایل روی سقف خودروی دیگری قرار داشت. سربازان در حاشیه مسیر تشییع جنازه ایستاده بودند و به نشانه احترام، کلاه خود را به دست گرفته و تعظیم کرده بودند؛ در حالی که مارش سوگواری پخش می‌شد.

 تلویزیون کره‌شمالی تمام مراسم را به‌طور زنده پخش کرد. صف طولانی خودروهای مشایعت‌کننده تابوت که از کاخ کومسوسان راه افتاده بود، سپس در خیابان‌های پیونگ‌یانگ سرعت گرفت و از برابر مردم سوگواری که گریه می‌کردند و بر سینه می‌کوفتند، گذشت. آنها به میدان کیم ایل‌سونگ رفتند و از آنجا به کاخ کومسوسان بازگشتند. در اینجا، به نشانه احترام 21 گلوله شلیک شد، در حالی که کیم جونگ اون رهبر جدید و سایر مقامات سر خود را به حالت تعظیم خم کرده بودند. مقامات کره‌شمالی که کشورشان به‌انزوا و عدم‌شفافیت شهره است، از پیش زمان تشییع جنازه کیم‌جونگ ایل را که 26 آذرماه پس از 17‌سال حکومت فوت کرد، اعلام نکرده بودند.

تحلیلگران کشورهای همسایه کره‌جنوبی و ژاپن و همچنین در آمریکا، در حال بررسی دقیق فیلم مراسم تشییع جنازه کیم هستند تا به جزئیات تغییرات پس از مرگ او در کره‌شمالی پی ببرند. مسیر تشییع جنازه همان مسیری بود که برای پدر کیم ایل جونگ یعنی کیم ایل سونگ پیموده شد، اما شمار گلوله‌های شلیک‌شده 3‌تیر کمتر از مراسم پدرش بود. کیم جونگ اون از 12‌روز پیش که جانشین پدرش به‌عنوان رهبر کره‌شمالی شده، به فرماندهی عالی ارتش و ریاست حزب حاکم کارگران نیز انتخاب شده است. رسانه‌های کره‌شمالی از وی به‌عنوان رهبر عالی و خورشید قرن بیست و یکم نام می‌برند. جانگ سونگ تائک که در مراسم پشت سر کیم جونگ اون گام برمی‌داشت، شوهر عمه وی است که انتظار می‌رود به این رهبر جوان و کم تجربه کمک کند. ری یونگ هو رئیس ستاد مشترک نیز به عضویت کمیته‌ای 3 نفره متشکل از کیم‌جونگ اون و سونگ تائک منصوب شده است که نقش شورای رهبری را دارد و کیم‌جونگ اون رئیس‌ آن است. قرار است امروز مراسم یادبود مرگ کیم جونگ ایل در کشور برگزار شود. در این مراسم، در پایتخت و دیگر شهرها توپ شلیک خواهد شد؛ به علاوه، همه مردم 3‌دقیقه سکوت خواهند کرد و زنگ قطارها و کشتی‌ها به صدا در خواهد آمد.

کد خبر 155354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز