گروه شهری: شهرداران تبریز و شیراز از نبود درآمد پایدار در شهرداری‌ها به عنوان یکی از مهمتر ین عوامل بازدارنده در ارائه خدمات شهری و برنامه ریزی برای توسعه شهرها در کشور یاد کردند و بر لزوم پایبندی دولت به وعده‌ها و قوانین موضوعه در این باره تاکید کردند.

علیرضا نوین شهردار تبریز با تاکید بر لزوم ایجاد درآمد  پایدار در شهرهای بزرگ افزود: متاسفانه این واقعیت تلخ وجود دارد که شهرداری‌ها هنوز نتوانسته اند  به درآمدهای پایدار به عنوان یکی از مهمترین راههای تامین منابع مالی خود برسند.

شهردار تبریز با اشاره به قوانین موضوعه در این باره گفت:از دهه 70 شهرداری‌ها با لایحه دولت و تصویب مجلس خودگردان شده‌اند. دولت از آن پس دیگر از این سازمانها حمایت مالی نمی‌کند. از همان هنگام و براساس قانون مصوب از سوی مجلس، پیش بینی شده بود تا درآمدهایی برای شهرداری‌ها  از سوی دولت به وجود آید، اما تا به امروز اقدامی عملی در این باره انجام نشده است.

از سویی شورای شهرها نیز تنها در خصوص تعیین عوارض محلی اختیار دارند وبنابراین  بیش از  75 درصد درآمد شهرداری‌ها نیز از عوارض ماده 100 و فروش تراکم است. و از سوی دیگر فعالیت های شهرداری و ارائه خدمات به شهروندان تعطیل بردار نیست. بنابراین شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی اقدام به کارهایی می‌کنند که نگران کننده است.

نوین با اعلام اینکه شهرداری‌ها در تصمیم برای تغییر کاربری‌ها شتابزده عمل می‌کنند تا درآمدهای خود را از این طریق بیشتر کنند گفت: به عنوان نمونه بسیاری از شهرداری‌ها برای تامین منابع مالی بسیاری از فضاهای سبز شهری را که حق شهروندان است، تغییر کاربری داده و به اماکن تجاری تبدیل می‌کنند. این اقدام شهرداری‌ها تنها تامین کننده 5 یا 6 درصد از بودجه است، که این امر موجب بروز مشکلات آلودگی هوا و غیر قابل زیست شدن محیط شهرها می‌شود، بنابراین شهرداری خیلی زود پشیمان شده و با صرف میلیاردها تومان و درصد قابل توجهی از منابع شهر برای تامین فضای سبز مورد نیاز دوباره اقدام می‌کنند. 

شهردار تبریز با تاکید بر بی‌توجهی دولت به پرداخت یارانه‌های بخش حمل و نقل و تبصره 13 اظهار داشت: با وجود گذشت 11 ماه از سال هنوز دولت علیرغم وعده‌های داده شده اقدام عملی انجام نداده است و موجب بروز مشکلات متعدد برای شهرداری‌ها شده است.

نوین بر لزوم ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها تاکید کرد و از دولت خواست تا با حمایت عملی و نه شفاهی مشکلات فراروی شهرداری‌های کشور را حل کند، تا بیش از پیش مشکلات شهری موجب نگرانی و نارضایتی شهروندان تمامی شهرها ی‌کشور نشود.

اگر دولت یاری دهد

از سویی دیگر جعفر قادری شهردار شیراز در مورد تامین منابع مالی شهرداری و لزوم ایجاد منابع مالی پایدار برای شهرداری‌ها گفت: یکی از منابع مالی شهرداری‌ها مشارکت بخش خصوصی و تغییر کاربری اراضی در اختیار شهرداری است.

همچنین اگر شهرداری بتواند با تکیه بر درآمدهای پایدار و استفاده از منابع مالی بانکی و منابع داخلی راههای جدیدی را پیش روی خود بگشاید بی‌تردید این امکان وجود دارد که بیش از پیش پروژه‌های شهری رونق بگیرد و علاوه بر تامین بخش قابل توجهی از اعتبارات شهرداری بسیاری از سرمایه گذاری‌ها در سازمان جذب مشارکت‌های مردمی جذب و در نهایت منجر به توانمندتر شدن شهرداری شود.

بر پایه این گزارش قادری با اشاره به لزوم حمایت دولت از شهرداری از طریق صدور مجوز برای موسسات و یا از طریق ارائه اوراق مشارکت و یا فاینانس اظهار داشت:شهرداری‌ها می‌توانند زمینه‌های متعدد را برای جذب سرمایه گذاری‌ها شناسایی کنند و میزان قابل توجهی از این سرمایه گذاری‌ها را در بخش بافت‌های فرسوده به کار گیرند. البته اگر دولت با اقدامات مذکور، شهرداری‌ها را یاری دهد.

وی با اعلام اینکه ما باید درآمدها را از بخش مسکونی کم کنیم و با منابع پایدار عوارض ناشی از مصرف این درآمدها را کاهش دهیم افزود:شاید یکی از مهمترین برنامه شهرداری بر این باشد که بر درآمدهای خود تنوع دهد و عوارض بر تولید که موجب بروز تورم می شود را کم کند.

کد خبر 15518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز