همشهری‌آنلاین: مدیرعامل سازمان میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه تاکنون توسط شهرداری دو مرحله پایش محصولات غذایی کشاورزی به اتمام رسیده و نتایج آن را به دستگاه های ذیربط ارسال خواهیم کرد، گفت: هدف ما از این پایش آگاهی بخشی و حمایت از سلامت جامعه و رعایت حقوق مصرف کنندگان است.

به گزارش ایسنا، حسین صفایی در سومین جشنواره عرضه محصولات غذایی ارگانیک گفت: متاسفانه هم‌اکنون در کشور پایش آلاینده‌های مواد غذایی محصولات کشاورزی به طور دائم و پیوسته به انجام نمی‌رسد و این محصولات بدون داشتن شناسنامه در میادین میوه‌وتره‌بار عرضه می شوند و مشکل دیگر کشور ما این است که برای پایش این محصولات تاکنون مدل‌سازی به شیوه مناسب و کارشناسانه صورت نگرفته است.

وی در ادامه با بیان اینکه شهرداری تهران طی سه سال گذشته موضوع پایش محصولات غذایی کشاورزی را مورد توجه قرار داده است و هم‌اکنون طی دو مرحله این پایش را به انجام رسانده، گفت: در پایش مواد غذایی از مدلی که اتحادیه اروپا مورد تایید قرار داده استفاده کردیم و برای میوه‌های کشاورزی نیز خودمان به مدل سازی جدا پرداختیم.

مدیرعامل سازمان میوه‌وتره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه هم اکنون دو مرحله پایش محصولات غذایی کشاورزی توسط شهرداری تهران به اتمام رسیده ونتایج آن را به دستگاه‌های ذیربط ارسال خواهیم کرد، عنوان کرد: بیش از هزار و 330 نمونه در این پایش مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و هدف ما از این پایش فرصت آگاهی بخشی و حمایت از سلامت جامعه و رعایت حقوق مصرف کنندگان است.

صفایی با اشاره به اینکه در پایش محصولات غذایی کشاورزی سازمان حفظ نباتات و دفع آفات کشور که بیش از هزار کلینیک کشاورزی در کشور دارد، اظهارکرد: باید کمک کرده و با همکاری شهرداری با این کلینیک‌ها گام اول برای شناسنامه‌دار کردن میوه‌ها صورت گیرد. در این راستا کارگروه‌هایی تشکیل شده و سیستم‌هایی همچون سیستم رهگیری و کد گذاری مناسب، ایجاد بانک اطلاعاتی تولید کنندگان محصولات ارگانیک، ایجاد سیستم گواهی محصولات کشاورزی و استقرار یک سیستم لوجستیک برای طراحی و ساماندهی سیستم گواهی محصولات در حال راه‌اندازی است و از اواخر سال جاری در 45 غرفه از غرفه‌های بازار میادین میوه و تره بار شهرداری تهران محصولات گواهی‌دار عرضه می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره عرضه محصولات غذایی ارگانیک در طول روزهای پنجم و ششم دی ماه خبر داد وگفت: نمایشگاه عرضه محصولات غذایی ارگانیک نیز با حضور 30 شرکت تولید کننده محصولات غذایی صبح امروز افتتاح شده و به مدت یک هفته جنب بازار میوه‌وتره‌بار میدان جلال‌آل‌احمد بر پا است.

در ادامه مراسم، معصومه ابتکار ـ رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر ـ با اشاره به اینکه برای مصوبه پایش محصولات غذایی سال 88 به تصویب شورای شهر رسیده و امروز خوشبختانه شاهد اجرایی شدن آن هستیم، گفت: بحث پایش مواد غذایی در سند چشم انداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه نیز دیده شده اما متاسفانه 70 درصد از قوانینی که در برنامه چهارم توسعه دیده شده تاکنون به اجرا در نیامده است.

وی با اظهار رضایت از اینکه این مصوبه به تصویب شورای شهر رسیده و توسط شهرداری تهران در حال اجرا است، اظهار کرد: سازمان میوه وتره بار شهرداری تهران در موضوع پایش محصولات غذایی بسیار مطلوب عمل کرده است.

ابتکار ادامه داد: پس از تصویب مصوبه پایش محصولات کشاورزی در فاز دوم اعضاء شورا پیگیر اجرای این مصوبه هستند و از بخش کشاورزی نیز می‌خواهیم برنامه خود برای حل این مشکل را ارائه دهد تا با ارائه یک برنامه واقع‌بینانه به شورای شهر مشخص شود که دقیقا چه زمان مشکل باقی ماندن سموم در محصولات غذایی به طور کامل مرتفع خواهد شد.

عضو شورای شهر افزود: پس از تصویب مصوبه پایش محصولات کشاورزی موضوع ممنوعیت استفاده از غذاهای غیر استاندارد نیز در شورای شهر مطرح خواهد شد تا به تصویب اعضاء رسیده و توسط دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت بهداشت، نظارت‌ها دقیق‌تر از گذشته بر مواد غذایی مورد استفاده شهروندان اعمال شود.

همچنین در این مراسم احمد توکلی ـ نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث پایش محصولات غذایی و به طور کل امنیت غذایی وظیفه‌ای است که باید توسط دولت به شکل مطلوب صورت گرفته و تمهیدات لازم توسط آن اعمال شود، خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران برای پایش محصولات کشاورزی که جزء مسئولیت‌های اصلی آن نبوده و تنها برای حمایت از حقوق شهروندان به انجام می‌رسد تشکر می‌کنم.

کد خبر 155130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز