جام جم درباره تولید تله‌فیلم‌ها اظهار نظر کردند.داوود میرباقری داور بخش مسابقه فیلم‌های تلویزیونی نخستین جشنواره جام‌جم گفت: در ارزیابی کلی آثار بخش مسابقه، آشفتگی حاکم بر فضای تله‌فیلم‌سازی کاملا مشهود است و رسانه ملی باید خود را موظف بداند راه حلی جدی برای آرام شدن این فضا بیندیشد.

داوود میرباقری - کارگردان سینما

وی با بیان این مطلب که هر جشنواره با تعریف اهداف خود، باعث ایجاد فضایی رقابتی می‌شود و در نهایت به افزایش و رشد کیفی آثار کمک می‌کند، افزود: تصور می‌کنم سازمان صدا و سیما هم با این سیاست، چنین جشنواره‌ای را طراحی کرده است تا در فضای رقابتی بتواند به اصلاح آثار و تولیدات خود پرداخته و به تولیدات ارزشمند و سازنده در آینده، دست پیدا کند.کارگردان سریال‌های گرگ‌ها، رعنا و امام علی(ع) ضمن اشاره به شرایط خاص حاکم بر تله‌فیلم‌سازی، به نخستین گله اهالی تلویزیون گفت: در نگاه اول محدودیت‌های موجود چه به لحاظ هزینه و چه به دلایل دیگر، تولید را با مشکلات و دشواری‌هایی همراه می‌سازد. گرچه همواره این مشکلات دلیلی برای گله‌مندی فیلمسازان بوده است اما به‌نظر من هر مشکل و محدودیتی، می‌تواند فرصتی برای خلق یک اثر خلاقانه هنری باشد.وی ادامه داد: زمانی که شما دست به خلق یک اثر می‌زنید، مشکلات موجود در سر راه شماست که ایده‌های جدیدی، برای یافتن راه‌حل این مشکلات به‌وجود می‌آورند؛ گرچه این اتفاق برای هنرمندانی رخ می‌دهد که دغدغه تولید اثری را داشته باشند که به‌عنوان اثری ماندگار و فاخر شناخته شود. به همین سبب، از نظر من، محدودیت‌ها نه تنها مانع و دلیل کاهش کیفی و دور شدن آثار از وجه هنرمندانه نیستند، بلکه به‌عنوان محرکی برای خلق آثار ارزشمند محسوب می‌شوند.

عضو هیأت داوران بخش فیلم‌های تلویزیونی نخستین جشنواره جام‌جم با اعلام عدم‌رضایت از آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، متذکر شد: در یک ارزیابی کلی باید گفت که سازندگان این آثار باید جدی‌تر با مقوله فیلمسازی برخورد کنند و آن را به مثابه زنگ تفریح خود ندانند. فضای شتابزده و شلخته تله‌فیلم که شاید به واسطه سفارشی بودن پروژه‌ها و عدم‌تمرکز سازندگان به دست می‌آید، در اکثریت این آثار به چشم می‌خورد. این بحران تله‌فیلم‌سازی، نیازمند یک راه حل است و بی‌شک صدا و سیما باید خود را ملزم به یافتن راه‌حلی برای درمان آن بداند.

میرباقری با اشاره به این موضوع که در میان 33اثر راه یافته به بخش مسابقه، آثاری هستند که از اقتباس داستانی استفاده کرده‌اند، گفت: گرچه مقوله اقتباس همیشه مورد توجه قرار گرفته است و امری مطلوب محسوب می‌شود اما اگر این اتفاق به شیوه صحیح خود رخ ندهد، بیهوده و مضر خواهد بود. اقتباس زمانی لازم به‌نظر می‌رسد که برداشتی کامل از یک اثر با یک تعریف و شکل تازه ارائه شود، در غیراین صورت بی‌معنا بودن اقتباس، ما را به همان اثر اصلی ارجاع می‌دهد.وی ادامه داد: این اتفاق به این شیوه به‌ندرت رخ می‌دهد، اینکه یک فیلمساز بتواند جاذبه‌های تازه‌ای را در لایه‌های پنهان یک موضوع کشف کرده و آن را از منظر دیگری بیان کند، کار دشواری است که در بخش فیلم‌های تلویزیونی جشنواره امسال جز در چند مورد رخ نداده است و در میان آثاری که من دیده‌ام، چنین فیلمی وجود ندارد.بهروز مفید هم با مثبت بر شمردن رخداد نویی همچون جشنواره جام‌جم برای رسانه تلویزیون، این جریان را فرصت خوبی برای بهبود شرایط آسیب زده تولیدات تلویزیونی قلمداد و اظهار کرد: گرچه برگزاری هر جشنواره‌ای در نوع خود امری مطلوب است اما اگر این اتفاق به امر جریان‌سازی‌ تبدیل شود می‌تواند، تولیدات سیما را که در حال حاضر به بالاترین حد خود در سال‌های اخیر رسیده است، با یک فیلتر ارزشگذاری روبه‌رو کند و در میان این انبوه آثار، آنچه را که با توجه به معیارهای ارزشی تولید شده است، تشخیص دهد و در جهت بهبودبخشی به شرایط موجود برای ساخت چنین آثاری قدم بردارد و همین امر به تخصصی شدن تله فیلم‌سازی‌ خواهد انجامید.وی با اشاره به این مطلب که رسانه ملی در منطقه یکی از پر تولیدترین نوع رسانه‌ای خود محسوب می‌شود، گفت: با توجه به فضای فرهنگی و اعتقادی جامعه، رسانه ملی ما وابسته به تولیدات داخلی است.

این وابستگی با توجه به حجم گسترده زمان آنتن نیازمند تولیدات بالاست. در مدت اخیر ما به این نیاز خود در حجم بالای تولید دست یافته‌ایم؛ گرچه به‌دلیل کمبود نیروهای فعال این حوزه به نسبت میزان درخواست، کیفیت آثار به تبع افزایش سفارشات، کاهش یافته است، اما این مسئله، تنها متوجه بخش مدیریتی سازمان می‌شود و فیلمسازان، تنها می‌توانند به نسبت تعهدی که برای کار خود قائل می‌شوند، از شرکت در تولید انبوه دست بردارند و با ایجاد فرصت و زمان، برای رسیدن به دغدغه‌های خود تلاش کنند.این تهیه‌کننده ادامه داد: این اتفاق به‌صورت مشخص در تله فیلم حبیب رخ داد. فیلمنامه این کار تنها 7بار بازنویسی شد و زمان زیادی را برای رسیدن به داستان اصلی و شرایط مطلوب برای ساخت صرف کردیم تا به دغدغه و دلمشغولی‌هایی که از ساخت چنین تله‌فیلمی به‌دنبالش بودیم، برسیم.وی درباره بودجه‌های مستقلی که سیما برای حضور بازیگران سرشناس و چهره به تهیه‌کنندگان اختصاص می‌دهد، گفت: در این بازار عرضه و تقاضا، نمی‌توان تأثیر برخی عوامل را در افزایش بازده کار نادیده گرفت. بی‌شک استفاده از بازیگرانی سرشناس در یک تله‌فیلم برگ برنده‌ای برای آن خواهد بود. علاوه بر این، در رویارویی با چنین فضای پرحجمی از تولید، محدودیت‌های به‌وجود آمده شامل استفاده از حضور بازیگران می‌شود و نکته آخر اینکه، هزینه‌های لازم برای حضور چنین افرادی به نسبت بودجه اختصاصی، به کلیت پروژه تولیدی فشار می‌آورد.

مفید، برطرف‌کردن تمام این مشکلات را به‌عهده سازمانی دانست که برای رفع بخشی از آن چنین تمهیدی را اندیشیده و یادآور شد: گرچه این امر با فضای کلی تله‌فیلم‌سازی و در تقابل با بودجه‌های اختصاصی پارادوکس ایجاد می‌کند اما در سطح کلان مدیریتی، تنها راه کمرنگ کردن بحران هزینه‌ها و حضور بازیگران، تا به حال چنین بوده است. در همین راستا، بی‌شک حضور حمید فرخ‌نژاد در تله‌فیلم حبیب را باید یک حرکت هوشمندانه دانست که اتفاقی خوب را رقم زد. وی در پایان ضمن بیان این مطلب که کمبود هزینه تنها مشکل ما نیست، اظهار کرد: مبحث ممیزی و نیروهای متخصص که بیشتر از صرف تولید به دغدغه خلق یک اثر درخور و بااهمیت می‌اندیشند، بزرگ‌ترین مسئله موجود است. بخش تهیه تله‌فیلم، در تولیدات سیما جدی گرفته نمی‌شود و از تهیه‌کننده به جای نیروی متفکر و برنامه‌ریزی که برای رفع نیازهای سیما، اثر خود را به شکل مناسب می‌سازد، به‌عنوان مدیریت تولید یاد می‌شود. نبود رتبه بندی و بی‌توجهی به شناسنامه کاری تهیه‌کنندگان این عرصه، باعث می‌شود که برخی از کسانی که شاید امکان لازم را برای انجام پروژه‌های بزرگ و خوب نداشته‌اند، به این کار مشغول شوند.

کد خبر 154849

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز