چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار خبرهای مختلف درباره نزدیک شدن واشنگتن و شبه نظامیان طالبان به مرحله نهایی مذاکرات خود، جو بایدن، معاون باراک اوباما در یک اظهارنظر مهم اعلام کرد که آمریکا، طالبان را دشمن خود نمی‌داند؛مسئله‌ای که با وجود تکذیب‌های مختلف، تلاش دولت اوباما برای امضای توافق صلح با طالبان را پس از چندین سال جنگ و حضور در افغانستان تایید می‌کند.

آمریکا

درحالی‌که بیش از ۱۰ سال از حضور نظامیان آمریکا در افغانستان می‌گذرد جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با مجله نیوزویک گفت: طالبان دشمن ما نیست. این بسیار مهم است.بایدن با اشاره به اینکه آمریکا هم از دولت افغانستان و تلاش آن برای دستیابی به توانمندی نظامی و هم از روند مصالحه در آن کشور حمایت می‌کند اعلام کرد: تاکنون هیچ اظهارنظری از رئیس‌جمهور آمریکا دیده نشده است که گفته باشد شبه نظامیان طالبان دشمن ما هستند چون منافع آمریکا را تهدید نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: طالبان فی‌نفسه دشمن ما نیست. این یک مسئله مهم و حیاتی است. بایدن گفت: درصورتی که طالبان در موقعیتی قرار گیرد که قادر به سرنگونی حکومت کنونی افغانستان باشد آن وقت این موضوع به مشکلی برای آمریکا تبدیل خواهد شد. حکومت افغانستان برای جلوگیری از آسیب‌رساندن افراد بد به آمریکا، با ما همکاری می‌کند. وی همچنین اعلام کرد که این گروه درصورتی تهدید خواهد بود که اجازه دهد القاعده به آمریکا حمله کند. اظهارنظر بایدن درحالی صورت گرفته است که خبرهای مختلفی درباره آماده شدن مقام‌های آمریکایی برای امضای توافقنامه صلح با شبه نظامیان طالبان منتشر شده است.

با وجود اینکه این مصاحبه انتقادها از بایدن را به‌دنبال داشت اما مقام‌های کاخ سفید روز گذشته از اظهارنظر معاون رئیس‌جمهور دفاع کردند. جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در مقابل سؤال‌های خبرنگاران در این رابطه گفت: این فقط تأسف‌آور است که این جمله خارج از متن اصلی و به‌صورت مجزا مورد استفاده قرار گرفته است.

روز سه‌شنبه هم معاون وزیر امور خارجه افغانستان در جلسه شورای امنیت سازمان ملل خواستار کمک‌های بین‌المللی برای پیشرفت هرچه‌سریع‌تر مذاکرات صلح با طالبان شده بود. درحالی‌که گزارش‌ها مختلفی درباره مذاکرات طالبان با نمایندگان دولت افغانستان و دیپلمات‌های آمریکایی وجود دارد اما این مسئله هر چند وقت یک‌بار از سوی شبه نظامیان رد می‌شود. یک فرمانده ارشد طالبان هم روز گذشته با رد شرکت اعضای این گروه در مذاکرات صلح اعلام کرد که این گروه همچنان بر موضع خود برای خروج اشغالگران به عنوان پیش شرط مذاکره پابرجاست. با وجود این منابع نزدیک به دولت افغانستان اعلام کرده‌اند که در حال حاضر انتقال زندانی‌های طالبان از زندان گوانتانامو به زندانی تحت نظر دولت افغانستان نقش حیاتی در توافق برای صلح دارد.

سفر ناگهانی کامرون به افغانستان

دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم روز گذشته به‌طور غیرمنتظره‌ به افغانستان رفت و با نیروهای این کشور دیدار کرد. کامرون قرار بود به مقر نظامی انگلیس در افغانستان سفر کند اما به‌دلیل توفان شن، مجبور شد به پایگاه ناتو در قندهار برود. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که عملیات رزمی انگلیس در افغانستان در سال ۲۰۱۴ پایان خواهد یافت. این در حالی است که روز گذشته انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در ولایت غزنی در مرکز افغانستان، باعث کشته شدن حداقل 5 سرباز ناتو شد.

کد خبر 154552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز