گروه ادب و هنر: با اکران 3فیلم تازه سینماهای تهران در آخرین روز فصل پاییز تغییر چهره می‌دهند.

سینمای ایران

بر اساس تصمیم شورای صنفی نمایش فیلم‌های «33روز» (جمال شورجه)، «خاک و آتش» (مهدی صباغ‌زاده) و «در امتداد شهر» (علی عطشانی) از امروز روی پرده سینماها می‌آیند. با نمایش عمومی این فیلم‌ها، اکران «یه حبه‌ قند»، «سعادت‌آباد» و «پرتقال خونی» در سینماهای گروه‌شان پایان گرفت. البته این فیلم‌ها در سینماهای آزاد همچنان به نمایش درمی‌آیند.

33روز که در گروه استقلال جایگزین یه حبه‌قند شده مقاومت مردم لبنان مقابل تهاجم رژیم صهیونیستی را دستمایه قرار داده است. این فیلم در بخش مسابقه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و شورجه چندی پیش در اظهارنظری جالب توجه از بی‌توجهی داوران جشنواره نسبت به 33روز گلایه کرد.

یه‌حبه قند نیز که پس از 65 روز اکران، گروه استقلال را تحویل 33روز داده است در این مدت زمان 900 میلیون تومان فروخت که برای این ساخته متفاوت رضا میرکریمی که در آن هیچ کدام از عناصر سینمای تجاری به چشم نمی‌خورد، رقم جالب توجهی است.

در گروه آزادی خاک و آتش جای سعادت‌آباد را گرفته است. این فیلم که توسط مهدی صباغ‌زاده کارگردانی شده و تهیه‌کننده‌اش مؤسسه شهید آوینی است، مضمونی تاریخی دارد و فریبرز عرب‌نیا نقش اصلی‌اش را بازی کرده است. خاک و آتش از آن نوع فیلم‌هایی است که نمونه‌اش در سینمای امروز ایران کم ساخته می‌شود و باید دید این اثر پرهزینه تا چه اندازه می‌تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

سعادت‌آباد فیلم قبلی گروه آزادی، پرفروش‌ترین فیلم اکران پاییزی سینماها بود که با یک میلیارد و 35 میلیون تومان از سینماهای گروه خداحافظی کرد و با تداوم نمایش‌اش در سینماهای آزاد به ارقام بالاتری نیز دست خواهد یافت. سعادت‌آباد پرفروش‌ترین فیلم کارنامه مازیار میری است.

در امتداد شهر هم که پیش از این «شش نفر زیر باران» نامیده می‌شد دیگر فیلم تازه اکران شده سینماهای تهران است که البته با وقفه‌ای چند ماهه رنگ پرده را به خود می‌بیند.

از این فیلم که محمدرضا گلزار بازیگر اصلی‌اش است و چندین بازیگر شاخص نیز در آن حضور دارند، در زمان تولیدش به عنوان یکی از امیدهای گیشه نام برده می‌شد و باید دید در شرایطی که «شیش و بش» فیلم قبلی گلزار در حد انتظار فروش نکرد، چه کارکردی در گیشه می‌یابد.

این فیلم در گروه قدس جایگزین پرتقال خونی ساخته سیروس الوند شده است که پس از 50 روز اکران با رقم 460‌میلیون تومان از گیشه خداحافظی کرد.

کد خبر 154480

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز