گروه اقتصادی: با وجود گذشت یک سال از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، دولت تا‌کنون به تعهدات خود در قبال تولیدات عمل نکرده و حمایت از این بخش را فدای پرداخت یارانه‌های غیرقانونی به مردم کرده است.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان این مطلب به همشهری گفت: اجرای نادرست این قانون سبب شده است که اهداف مدنظر قابل دستیابی نباشند اما دیگر راهی برای جلوگیری از مسیر خطای قوه‌مجریه وجود ندارد.

توزیع غیرقانونی یارانه‌های نقدی

غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه پرداخت یکسان یارانه‌ها به‌صورت نقدی، خلاف قانون بوده است، تصریح کرد: تخلف دیگری که صورت گرفته این است که براساس قانون باید یارانه‌ها به‌صورت نقدی و غیرنقدی بین اقشار هدف بازتوزیع می‌شد. حال آنکه تمام یارانه‌ها به‌طور یکسان به‌صورت نقدی بین همه مردم در حال توزیع است. رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: اگر طبق قانون عمل شده بود و بخشی از این یارانه‌ها به‌صورت بیمه بیکاری، تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، کمک هزینه درمان بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، تحصیل و مسکن بین خانوارهای کم درآمد بازتوزیع می‌شد، امکان بیشتری برای برقراری عدالت در کشور فراهم و بسیاری از مشکلات خانوارهای کم درآمد حل شده بود. به گفته وی در بهترین حالت درآمد دولت از محل اصلاح قیمت‌ها در سال‌جاری 25‌هزارمیلیارد تومان است که مابه‌التفاوت این رقم با 40‌هزارمیلیارد تومان، کسری قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بوده و این کسری از محل یارانه برق، آرد و نان و سایر یارانه‌ها تأمین شده است.

تولید فدای پرداخت یارانه‌های خانوارها شد

مصباحی مقدم افزود: دولت درباره یارانه پرداختی به تولیدات آمارهای متفاوتی اعلام کرده است. اما بخش بزرگی از این ارقام از محل محاسبه مابه‌التفاوت قیمت فعلی انرژی با حداکثر قیمتی که می‌توانست وجود داشته باشد، حاصل شده است و این ارقام را نمی‌توان جزو یارانه پرداختی به تولیدات به حساب آورد. وی ادامه داد: براساس قانون دولت وظیفه داشت همزمان با اصلاح قیمت بخش عمده‌ای از این اصلاح قیمت را به تولید‌کنندگان بدهد تا اصلاح ساختار تولید کرده و از فناوری‌ای استفاده کنند که انرژی کمتری مصرف می‌کند. این در حالی است که پرداخت یارانه به خانوارها در اولویت قرار گرفته ولی پرداخت یارانه به تولیدکنندگان مورد غفلت واقع شده است. به این ترتیب می‌توان گفت علاوه بر اینکه دولت در پرداخت یارانه به مردم دچار انحرافاتی از قانون بوده، تولید را هم فدای پرداخت یارانه به مردم کرده و به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا نکرده است.

افزایش 3برابری یارانه‌ها غیرممکن است

مصباحی مقدم درخصوص وعده افزایش یارانه‌های نقدی که از سوی دولت اعلام شده است، تصریح کرد: این امر در حالی امکان‌پذیر خواهد بود که تمام حامل‌های انرژی با حداکثر قیمت ممکن عرضه شوند، اما با وجود این باز هم امکان 3برابر شدن یارانه‌های نقدی وجود ندارد.

کد خبر 154204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز