گروه بین‌الملل: با نزدیک شدن به موعد خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور به واشنگتن رفته است تا درباره آغاز فصل جدیدی از روابط واشنگتن و بغداد با باراک اوباما مذاکره کند.

اوباما

این سفر دو روزه در حالی صورت گرفته است که تا کمتر از یک ماه دیگر نظامیان باقی‌مانده آمریکا باید براساس توافقنامه امنیتی که میان دو طرف در سال ۲۰۰۸ امضا شد عراق را پس از ۹ سال اشغال ترک کنند.

مالکی که در این سفر با هیاتی از مقام‌های بلندپایه عراق همراهی می‌شود دوشنبه با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد تا بحث‌های مختلف میان دو طرف مطرح شود.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است که رهبران دو‌کشور در دیدار خود درباره خروج نیروهای آمریکا از عراق و آغاز فصل جدیدی در همکاری‌های راهبردی دو طرف مذاکره کرده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف را نحوه همکاری‌ها درباره مسائل امنیتی پس از خروج نظامی آمریکا تشکیل می‌دهد. علاوه بر این مقام‌های کاخ سفید از مذاکرات دو طرف درباره مسائل مربوط به انرژی، آموزش و مسائل قضایی خبر داده‌اند.

مالکی در این سفر همچنین قرار است با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه و گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا دیدار کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره هر چند مقام‌های دو کشور در طول ماه‌های گذشته تأکید کرده‌اند که روابط راهبردی دو طرف با وجود خروج نیروهای آمریکایی هم چنان ادامه دارد اما هنوز جنس و ماهیت این روابط در این فصل جدید مشخص نیست و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

این سومین سفر مالکی به آمریکا از سال 2006 به حساب می‌آید که او قدرت را در عراق به دست گرفت. نخست‌وزیر عراق، خواستار باقی ماندن۳ هزار نیروی آمریکایی در این کشور بود اما به‌دلیل عدم‌حمایت پارلمان عراق، فقط 200 نظامی برای حفاظت از سفارت آمریکا و 700 نفر برای آموزش کادر ارتش عراق در این کشور پس از ۳۱ دسامبر باقی خواهند ماند.

هر چند دولت آمریکا در ظاهر از پایان جنگ در عراق برای رضایت افکار عمومی این کشور ابراز رضایت می‌کند و قرار است اوباما روز چهارشنبه در یک سخنرانی این مسئله را به‌عنوان یک دستاورد دولت خود اعلام کند اما مقام‌های واشنگتن به‌شدت نگران کم‌رنگ شدن نفوذ خود در واشنگتن به‌دنبال پایان حضور نظامی در عراق هستند. مقام‌های واشنگتن در سال‌های گذشته تأکید زیادی بر ادامه نفوذ خود در عراق داشتند و سفارت این کشور در بغداد به‌خوبی نشان‌دهنده این موضوع است. سفارت آمریکا در بغداد بزرگترین سفارتخانه این کشور در جهان به حساب می‌آید که ۱۶ هزار کارمند دارد.

اعلام ناگهانی پایان ماموریت آموزش ناتو

همزمان با نزدیک شدن به خروج کامل نظامیان آمریکایی روز گذشته فلاح الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق هم از تصمیم ناتو برای پایان ماموریت آموزش نیروهای عراقی و خروج نیروهای این سازمان تا پایان ماه دسامبر خبر داد. مشاور امنیت ملی عراق روز گذشته با اعلام این مسئله گفت: این تصمیم ناتو ما را شگفت زده کرد. فلاح الفیاض اعلام کرده است که مقام‌های ناتو دلیل این اقدام خود را عدم‌اعطای مصونیت قضایی از سوی عراق به نیروهای خارجی اعلام کرده‌اند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق در ۲۹ نوامبر اعلام کرد که مقام‌های این کشور در حال مطالعه توافقی برای ادامه حضور نیروهای ناتو در عراق پس از پایان سال‌جاری میلادی هستند اما تأکید کرد که چنین توافقی همراه با مصونیت نیروهای خارجی از پیگرد قضایی نخواهد بود.

محمد‌العسکری، سخنگوی وزارت دفاع عراق با اشاره به ادامه عقب‌نشینی نیروهای آمریکا از عراق و واگذاری پایگاه‌های نظامی به دولت عراق اعلام کرد که شمار نظامیان آمریکایی حاضر در عراق به 6 هزار نفر کاهش یافته است.وی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق هرروز سرعت پیدا می‌کند و تا آخر ماه جاری میلادی تمامی نظامیان آمریکایی خاک عراق را ترک خواهند کرد. این در حالی است که آخرین امضاها و آخرین مراسم رسمی خروج نیروهای آمریکایی از عراق در حال انجام است.

دوشنبه مقام‌های نظامی آمریکا و عراق اسناد خروج نیروهای این کشور از پایگاه کالسو در اسکندریه را هم امضا کردند.

جیسون هیز، فرمانده نیروهای آمریکایی در این پایگاه اعلام کرد: ما هم‌اکنون در حال آماده شدن برای ترک پایگاه کالسو هستیم. مطابق زمان بندی که انجام داده‌ایم تا قبل از کریسمس اینجا را ترک و به کویت خواهیم رفت. در جریان ۹ سال اشغال عراق در زمان اوج خشونت‌ها در سال ۲۰۰۷، حدود ۱۷۰ هزار نظامی آمریکا در ۵۰۵ پایگاه این کشور حضور داشتند.

کد خبر 153646
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز