گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: جدال رسانه‌ای و شفاهی وزارت صنعت، معدن و تجارت با وزارت جهاد کشاورزی بر سر واردات میوه در حالی ادامه دارد که هنوز یک سؤال و ابهام جدی وجود دارد و آن اینکه پشت‌پرده واردات میوه که باعث بازی دو وزارتخانه اقتصادی کشور در زمین آنها ‌شده چه کسانی هستند؟

این در حالی است که به اعتقاد برخی فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس، واردات میوه و مرکبات ممنوعه توسط برخی افراد و گروه‌های وابسته به قدرت و به شکل انحصاری صورت گرفته است. وارد کنندگانی که با دورزدن قانون و از مبادی رسمی کشور نسبت به واردات میوه و مرکبات حتی در فصل برداشت اقدام کرده و کسی قادر به افشای نام آنها نیست.

واردکنندگانی فراتر از قانون

نایب رئیس خانه کشاورز با ابراز تعجب از سرگردانی دستگاه‌های اجرایی در برخورد با متخلفین واردات میوه و مرکبات به خبرنگار ما گفت: با توجه به نبود امکان واردات غیرقانونی این حجم از میوه و مرکبات، بلاتکلیفی دستگاه‌های اجرایی در برخورد با متخلفین باعث حیرت مردم و کارشناسان شده است. عنایت‌الله بیابانی افزود: با تولید 4میلیون و 500 هزار تن مرکبات در کشور و جایگاه پنجم کشورمان در این زمینه نیازی به مرکبات وارداتی نداریم.

به خطر افتادن منافع مافیای واردات میوه

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با رد هر گونه سیاسی‌کاری در بررسی واردات میوه‌های ممنوعه به خبرنگار ما گفت: با ورود مجلس به بحث واردات میوه‌های ممنوعه منافع مافیای واردات میوه به خطر افتاده و شکل‌گیری مناقشات اخیر نیز به‌دلیل آن است که تامین منافع این مافیا با مشکل مواجه شده است.

کاظم فرهمند با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر اصلی واردات غیرقانونی میوه است، افزود: مجلس در حال تهیه گزارشی از نحوه ثبت سفارش و واردات میوه است که با قرائت این گزارش در صحن علنی برخورد با متخلفین وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد.

باید فاتحه قانون را خواند

سید رضا نورایی، رئیس اتحادیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی با بیان اینکه واردات میوه‌های لوکس و مرکبات تنها به وسیله کانتینرهای دارای یخچال و از مبادی رسمی کشور امکانپذیر است، تصریح کرد: با توجه به تصویب و ابلاغ قانون ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی به‌نظر می‌رسد واردکنندگان میوه‌های ممنوعه با تکیه بر صاحبان قدرت سیاسی از قدرتی فراقانونی برخوردارهستند که هیچ کس جرات اعلام اسامی این وارد‌کنندگان را ندارد. او افزود: احتمال دیگر آن است که برخی افراد متولی صدور مجوز واردات در این قانون‌شکنی ذینفع‌ باشند.

معرفی متخلفین، گام بعدی مجلس

مخبر کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به قرائت گزارش کمیسیون در زمینه واردات بی‌رویه میوه در صحن علنی تا پایان هفته جاری گفت: براساس مستندات موجود در سال گذشته یک میلیون تن میوه وارد کشور شده که در بررسی اخیر این کمیسیون با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط قصور وزارت صنعت، معدن و تجارت در این واردات مشخص شده است.

عیسی جعفری با بیان اینکه در بررسی کنونی آمار و اطلاعات گمرک ایران ملاک بررسی قرار گرفته است، افزود: در گام نخست جلوگیری از تداوم واردات میوه و مرکبات را هدف قرار داده‌ایم که با ابلاغ مجدد فهرست محصولات کشاورزی ممنوعه توسط وزارت جهاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ عذری برای ادامه این روند پذیرفته نیست.

کد خبر 153402
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز